Do internetových vod vplula zpráva, že zaměstnanci Blizzard Entertainment si navzdory tomu, pro jakou bohatou a úspěšnou společnost pracují, nežijí zrovna jako v bavlnce. Na protest proti nedostatečným platům a propastným rozdílům v odměnách různých lidí zveřejnili Google tabulku mapující jejich mzdy. O celé kauze informovala finanční společnost Bloomberg.
V té souvislosti zároveň stále přetrvává vzpomínka na únor roku 2019, kdy Blizzard podnikl velmi nepopulární krok a propustil nějakých zanedbatelných 800 zaměstnanců. Nu což, řekne si člověk, škrty v rozpočtu jsou běžná věc. Propouštění lidí také. A pro společnost velikosti Activision Blizzard je 800 lidí opravdu zanedbatelná položka – vždyť to bylo jenom 8 % jejich celkové pracovní síly. Activision se však zároveň moc nesnažil, aby na celém případu neulpěla velmi hořká pachuť. Konferenční hovor s investory, na kterém bylo hromadné propouštění oznámeno, zahájil CEO společnosti Bobby Kotick (který by podle svého vzezření klidně mohl dělat záporáka Batmanovi) sebevědomým oznámením, že Activision má za sebou "rekordní rok". Nutnost propustit skoro deset procent své pracovní síly sice asi pro většinu lidí nebude zrovna ukazatelem úspěchu, ale Bobby má holt asi jiné priority. Asi nemusím dodávat, že tou hlavní prioritou budou peníze. Kterých bere tak moc, že za to byl otevřeně kritizován a dokonce se lobbovalo za jeho vyhazov. Jde o jednoho z nejlépe placených CEO na světě, který ale a) s klidným svědomím propustí stovky lidí a dobu, v níž k tomu dojde, označí za rekordní rok, a b) ho zřejmě vůbec netrápí, že jeho zaměstnanci, kteří mu vydělávají jeho miliony, nejsou adekvátně placeni. O jakém zhruba rozdílu se tu bavíme?
Dle informací obdržel Kotick od roku 2016 v kombinovaných akciových opcích a vlastním kapitálu téměř 100 milionů dolarů, což je vyšší celková odměna než u ostatních generálních ředitelů jiných společností. Dále je uvedeno, že zaměstnanci Activision Blizzard obvykle vydělávají pouze 1/3 z 1 % Kotickova výdělku. (zdroj)
Zároveň je ale třeba podotknout, že nechvalně proslulé propouštění se týkalo z velké části především nevývojářských pozic a jedním z plánů Blizzardu bylo v následujícím roce rozšířit vývojářské týmy pro většinu svých her. To nezní ve finále až tak špatně, pokud se na to podíváme z hlediska společnosti jako celku. Vyházíme nepotřebné úředníky a nabereme vývojáře, aby dělali dobré hry. A díky tomu, že jsme teď ušetřili na osmi stech lidech, budeme ty vývojáře moci adekvátně platit, ne? Že...?
Opusťme teď rok a půl staré zprávy a vraťme se zpět do přítomnosti. V roce 2019 proběhl v Blizzardu interní průzkum, který odhalil, že více než polovina pracovníků Blizzardu není spokojená s tím, jak je jejich práce finančně ohodnocena. Společnost následně přislíbila, že nechá vypracovat studii, která zajistí spravedlivé mzdy. Výsledky této studie podle článku od Jasona Schreiera společnost implementovala během minulého měsíce. A na interních komunikačních kanálech Blizzardu se strhla bouře nespokojenosti. Jeden ze zaměstnanců následně vytvořil již zmíněnou tabulku s přehledem platů a vyzval své kolegy, aby rovněž sdíleli informace o tom, kolik dostávají zaplaceno.
Malá vsuvka. Pokud se zatím nepohybujete v pracovním prostředí nebo pracujete na vlastní triko, pak vězte, že v celé řadě společností (především v Americe, ale i ve zbytku světa) je propagováno jako velké tabu, aby mezi sebou zaměstnanci hovořili o svých platech. Tato myšlenka je prezentována tak, že svěřovat se s tím, kolik berete, je zkrátka "nevhodné" (asi jako ptát se dámy, kolik je jí let) a do slušné konverzace to nepatří, ale ve skutečnosti chtějí společnosti samozřejmě zabránit tomu, aby spolu zaměstnanci sdíleli informace o svých platech, protože pak mohou všem nebo jenom někomu dávat méně, než si zalouží, a daní lidé to nezjistí do doby, dokud nemají možnost porovnat své výdělky s kolegy.
Zveřejnění tabulky obsahující mzdy takového množství lidí a její vyvěšení na internet, kde si ji mohou prohlédnout nejenom všichni zaměstnanci, ale celý svět, je proto přinejmenším v americkém prostředí opravdu "big deal", zásadní a vážná věc. Druhá věc samozřejmě je, že tabulka je (z logických důvodů) zcela anonymní, a musíme se tedy spolehnout na to, že udaná data jsou alespoň přibližně pravdivá.
A co tedy z tabulky vyplývá? Najdete v ní status (práce na celý úvazek nebo na část), dále pozici daného zaměstnance (např. game master nebo 3D artist). V dalším sloupečku najdete současný plat (tedy po případném navýšení, ke kterému došlo v roce 2020 na základě studie o férových platech, viz výše) a v dalším sloupci procentuální zvýšení, tzn. o kolik dostal člověk přidáno, pokud vůbec. Tabulka ukazuje, že naprostá většina případů, kdy lidé dostali opravdu přidáno, je hluboko pod hranicí 10 %. Což je o dost méně, než zaměstnanci Blizzardu dle jejich tvrzení očekávali na základě toho, co Blizzard nasliboval v souvislosti s provedenou studií.
Mluvčí Activision Blizzard vydala nicneříkající a naprosto generické prohlášení o tom, že "naším cílem vždycky bylo zajistit, abychom kompenzovali naše zaměstnance spravedlivě", ale za hezká slovíčka si člověk chleba nekoupí. A podle vyjádření zaměstnanců někteří z nich skutečně bojují s tím, aby vůbec vyžili. Na interních komunikačních kanálech, k jejichž obsahu dostal Bloomberg přístup, spolu zaměstnanci hovořili například o tom, jaká musí podnikat opatření kvůli ušetření peněz, aby mohli zůstat v Blizzardu a zároveň měli peníze na běžné výdaje. Jeden ze zaměstnanců se například svěřil s tím, že si leckdy musel odpustit oběd, aby měl dost peněz na nájem, a že hojně využíval kávu zdarma, kterou Blizzard poskytuje, neboť u něj potlačovala pocit hladu. Jiný jeho kolega zase obědval výhradně ovesné vločky, protože neměl peníze na to, aby si mohl koupit oběd v kantýně na pracovišti. Další zaměstnanec zase dal k lepšímu informaci, že se svým partnerem přestali uvažovat nad tím, že by měli dítě, protože věděli, že by si to s takovým platem nemohli dovolit.
Zatímco vysoko postavení producenti a inženýři mohou vydělávat více než 100 000 dolarů za rok, testeři her nebo zaměstnanci zákaznické podpory často dostávají jen minimální mzdu. Jeden z dlouhodobě zaměstnaných pracovníků Blizzardu dále uvedl, že jeho "navýšení platu" čítalo 50 centů za hodinu navíc. Vydělává teď méně než před deseti lety, což se moc neshoduje s "rekordními výdělky", ze kterých je tak nadšený Bobby Kotick. Který mimochodem dostal v roce 2019 kompenzaci ve výši 40 milionů dolarů a o rok dříve přistálo hezkých 15 milionů jako bonus novému CFO (chief financial officer) Dennisi Durkinovi.
A vzpomínáte, jak jsem říkala, že většina propuštěných z roku 2019 byly nevývojářské pozice, místo kterých se mělo nabrat více vývojářů? Ukazuje se, že řada zaměstnanců, kteří zůstali, byla nucena přebrat povinnosti těch, kteří byli odejiti. A dostali za tu práci navíc taky navíc zaplaceno? Anonymní zdroje z nitra firmy říkají, že ne. Jiní uvádějí, že podstatného zvýšení mzdy dosáhli až ve chvíli, kdy dali Blizzardu vale a odešli k jiné herní společnosti.
Co k tomu všemu dodat? Za mě jsou to dvě věci:
1) Myslím, že si hráči určitě nakoupili dost zatracených mountů, petů a předplatných, aby vyvojáři měli dost peněz na zatracený oběd v blizzardí kantýně.
2) Pro ty z vás, kteří mají rychle po ruce argument, že "to tak chodí" a tím pádem je to naprosto v pořádku a můžeme nad tím mávnout rukou, si dovolím zopakovat odstaveček z článku o propouštění.
Takhle to prostě chodí, můžete opět namítnout. Neúspěch firmy si vždycky vyžerou zaměstnanci. Většinou, ale rozhodně ne vždycky. Například když se v roce 2014 Nintendo potýkalo s finančím neúspěchem kvůli chabým prodejům Wii U, Satoru Iwata, tehdejší prezident Nintenda, si snížil vlastní plat o 50 procent. O 20 až 30 procent se snížily i platy dalších ředitelů společnosti. Takže ne, ne vždy to musí odnést zaměstnanci, jen je k tomu třeba trocha morální integrity. Která Activisionu bohužel chybí.
Jaký je váš postoj k této kauze? Nechává vás chladnými, protože tak to prostě chodí, nebo se zaměstnanci Blizzardu, kteří pro vás vyvíjejí vaše oblíbené hry nebo poskytují zákaznickou podporu, soucítíte?
A co jste měli dneska na oběd?
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
kritik 06.08.2020 21:03
Tak to je znamo uz davno ze zamestancu Blizzu je malo a vetsina je jeste spatne placena. Ale pak se nikdo nemuze divit ze tickety ve hre trvaj tak dlouho na vyrizeni a existuji zhovadilosti jako automatic ban system, aby to vsechno delal automat a nemuseli na to platit lidi.
Nevim jestli jsou tu jeste pametnici co pomatuju kdyz za vama gm prisel fyzicky do raidu, vypadal legracne s takovou kapucou, ale problem vyresil, Dneska uz je toto davno zakazany, vse se resi pres tickety, kde jich vetsinu vyresi automat a budete mit docela stesti kdyz se tim bude zabyvat realnej clovek (ale v takovym pripade se pekne nacekate). Proste si z toho udelali takovej automat na vydelavani penez, staci se jen podivat co ten atumotaic ban system nadelal za skody v classicu, nakonec ty lidi co to zneuzili zabanovali ale nikdy by vubec nemel byt ve hre system ze kdyz se par lidi rekne ze se jim nekdo nelibi tak mu da hra automaticky ban, zrovna tyhle veci musi resit realny lidi a ne bot, ale vysvetlujte to Bobbymu Kotickovi ze misto 100 milionu dolaru bude mit jen 99.
Hromovapest 07.08.2020 06:39
Gmko ti před hodně lety odepsalo do několika minut.Kolikrát se ukázal i přímo u mě.Teď ? Na odpověď čekáš 2 a více dní a odepíše ti automat nebo nějaký těžce unavený zaměstnanec.
Darklifer 06.08.2020 13:52
Jsem vývojář, koukal jsem na tu tabulku a platy na senior software engineera mi přijdou víceméně v normě. 110 - 150k USD ročně je slušný plat i dle https://levels.fyi. Zároveň nejde úplně porovnávat herní společnosti s technologickými giganty typu Google nebo Facebook.
A pak taky samozřejmě záleží, zda to je plat se všemi bonusy (např. akcie), zda jim nějak přispívají na Health Insurance, jaké mají jiné finanční benefity (u nás např. multisport, stravenky) a nefinanční (firemní tarif, firemní auto, team buildingy, atmosféra, přesčasy, volno) atd.
Neříkám, že je Blizzard svatý, rozhodně s tím, kolik si vedení vyplácí na odměnách a přitom propouštějí je to pěkná banda č****ů, ale zároveň si nemyslím, že to tam je tak hrozné, aby lidi nemohli mít děti. Ale porovnával jsem vývojáře, nemám přehled o jiných pozicích a tam jsem viděl, že to fluktuovalo snad ještě víc než u vývojařů.
Pročetl někdo skutečně tu tabulku?
Bellatrix 07.08.2020 13:44
Nad těmi platy musíš uvažovat v širším kontextu. Kupříkladu doporučuju si vyhledat, kolik stojí nájmy nemovitostí v oblastech, kde žijí zaměstnanci Blizzardu nebo podobných velkých firem. To pak není vůbec divu, že fakt musí šetřit i na obědech.
Bellatrix 07.08.2020 13:47
Kupříkladu kolega Witek sdílel na FB tenhle kanál, že se tam podobné věci rozebírají. Nájmy v Americe fakt nejsou žádná sranda. Tady občas někdo pláče, jak je to v Praze nebo v Brně v centru drahé, ale nemáme vůbec tušení, co to znamená "drahé".
https://www.youtube.com/c/Michal%C5%A0opor/videos
Nekrotaj 06.08.2020 06:33
Brečet, že umírám hlady, ale chci v Blizzardu zůstat je debilita a nedivim se, že jim platí tak málo, když jsou tak hloupí.
PandaEl 06.08.2020 08:41
Vyhrávaš cenu "argument roka". Sú hlúpy? Možno nie každý sa nachádza v takej situácií, aby mohol zmeniť zamestnanie, kedy sa jemu zachce. Zrovna v Amerike, kde si musíš šetriť na každú kravinu. Nefunguje tam systém spoločného "zdieľania peňazí". Asi podaktorí šikovnejší nečakajú na lepší plat ale tí, ktorí sú v takej situácií si veľmi neporadia.
Gareth 06.08.2020 10:26
@PandaEl
Schopný člověk si práci vždy najde, neschopný bude rači brečet v Blizzardu. Ti co uměli utekli hned proto to tam jde od desíti k pěti...
PandaEl 06.08.2020 14:19
@Gareth presne podobní tebe si zoberú z toho len tu jednu časť. Nie vždy ide o neschopnosť. Neschopnosť je chápať textu.
Yuuka 05.08.2020 17:39
Bohužel zábavný průmysl již není zábavný. Před cca 10 lety se objevila kauza z EA kdy společnost žalovaly zaměstnanci za neproplacené přesčasy. A od té doby se hráčská veřejnost začala zajímat i o to jak si vedou zaměstnanci jednotlivých společností.
Blizzard již není tou firmou kterou byl. Kdy Mike Morhaime, Chris Metzen, Allen Adham a Frank Pearce založili v té době ještě Silicon & Synapse a o mnoho později Blizzard Entertainment. S vizí dělat hry od hráčů pro hráče. V té době chtěl v Blizzardu dělat každý. A dostat se tam byla opravdu výzva.
Ale teď je to bohužel jinak.
Bellatrix 05.08.2020 18:14
Hezky shrnuto. Ale co si budeme nalhávat, je to takhle všude, nebo aspoň na většině míst. Já mám třeba své oblíbené herní společnosti, ale taky si nedělám žádné iluze o tom, že se tam takovéhle věci nedějí.
Na tohle téma je mimochodem moc dobrá kniha Blood, Sweat and Pixels. Popisující interní situaci v řadě herních společností, jaké tam vládnou podmínky pro zaměstnance a podobně.
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet