Blizzard neplánuje pro 2019 žádný větší herní projekt,…

  activision    blizzard    mobilní hry   

Díky a nashle

Včera ve večerních hodinách se konal pravidelný čtvrtletní konferenční hovor společnosti Activision Blizzard s investory, na kterém se řešily zisky společnosti za čtvrtý kvartál 2018 i za celý poslední rok, plány do budoucna... ach ano, a také došlo k předpovídanému propuštění pár stovek zaměstnanců.

 

Robert Kotick, CEO Activision Blizzardu, zahájil hovor sebevědomým oznámením, že Activision má za sebou "rekordní rok". A víte co? Má pravdu ten chlapec. On sice měl na mysli obrat společnosti, ale to, jak hluboko Activision Blizzard během posledních pár měsíců klesl, kam se propadla cena jejich akcií a kolik někdejších fanoušků proti sobě obrátili, to se nedá nazvat jinak než rekordním. Takže CG, Robe.

 

Navzdory "rekordnímu roku" nicméně z nějakého důvodu nastala nutnost propustit 8 % zaměstnanců firmy, což činí nějakých 800 lidí. Mnozí z nich se tím dostávají do svízelné situace, jako např. product manager e-sportového Overwatch programu, který se na svém Twitteru svěřil, že kvůli imigračním zákonům si musí najít novou práci do 60 dnů, jinak bude deportován. To se holt stává, můžete namítnout, a vůbec, nechte si ty srdceryvné příběhy z Twitteru. Pointou však je, že pokud jste nuceni přistoupit k dosud největšímu propouštění v historii firmy, váš rok asi nebyl tak úspěšný, jak se snažíte tvrdit. A lidé samozřejmě také neopomněli připomenout, kolik lidí by si Activision Blizzard mohl ponechat a slušně jim zaplatit, kdyby při nástupu do funkce neobdaroval svého nového chief financial officera štědrou částkou 15 milionů dolarů.

 

Takhle to prostě chodí, můžete opět namítnout. Neúspěch firmy si vždycky vyžerou zaměstnanci. Většinou, ale rozhodně ne vždycky. Například když se v roce 2014 Nintendo potýkalo s finančím neúspěchem kvůli chabým prodejům Wii U, Satoru Iwata, tehdejší prezident Nintenda, si snížil vlastní plat o 50 procent. O 20 až 30 procent se snížily i platy dalších ředitelů společnosti. Takže ne, ne vždy to musí odnést zaměstnanci, jen je k tomu třeba trocha morální integrity. Která Activisionu bohužel chybí.

 

Zároveň je ještě třeba podotknout, že propouštění se týkalo z velké části především nevývojářských pozic a že Activision Blizzard naopak plánuje v dalším roce rozšířit vývojářské týmy pro většinu svých her (viz dále).

 

Osm set zaměstnanců je každopádně hodně lidí, a proto není divu, že zástupci jiných společností okamžitě začali na Twitteru inzerovat, že nabírají – nový domov propuštěným zaměstnancům nabídli třeba Sony, Unknown Worlds, EA nebo The Story Mob.

 

Activision Blizzard v roce 2019

A jaké že tedy jsou plány Activisionu do budoucna? Z hovoru vyplynulo několik hlavních témat:

  • V roce 2019 nemáme čekat žádné nové, zásadní tituly. Z toho vyplývá hned několik věcí. Jednak třeba to, že World of Warcraft Classic, který má vyjít v létě 2019, pro Blizzard není žádný hlavní tahoun a že ohledně něj nejspíš nemají velká očekávání. (Nebo nakonec nevyjde v roce 2019.) Dále to znamená, že se v dohledné době nedočkáme ani Diabla 4 a že hlavním a nejbližším projektem v Diablo univerzu stále zůstává Diablo: Immortal.
  • Mobilní hry jsou pro společnost nyní hlavní priorita a budou do nich vkládat velké množství zdrojů. Nic překvapivého, o tom jsme se bavili už v minulém článku a víme, že Activision Blizzard má naplánovanou celou řadu nových mobilních her. Tyto nové projekty by se měly nacházet v různých fázích vývoje a pracují na nich interní i externí týmy. Mobilní hry by měly být free-to-play, finance budou zajišťovat mikrotransakce. Zároveň Activision Blizzard popřel, že by Overwatch měl přejít na free-to-play model.
  • Více mikrotransakcí nás čeká i v jiných hrách.
  • Blizzard sjednal kontrakt s čínskou společností NetEase a bude vydávat hry v Číně. Opět – dalo se to čekat (viz odstavec Expanze na východní trh).
  • WoW zaznamenalo úbytek hráčů po launchi Battle for Azeroth. Menší tržby plynuly Blizzardu z Hearthstonu i Overwatche.
  • Plánuje se rozšíření vývojářských týmů většiny her – WoW, Hearthstone, Overwatche a Diabla. Vývojářské týmy by se měly rozrůst o 20 %. Pokud jde o Diablo, tým by měl pracovat hned na několika dosud neoznámených projektech.
  • Blizzard hodlá investovat do více Warcraft projektů. Žádné bližší informace, pravděpodobně se tím myslí WoW Classic a Warcraft 3: Reforged. Nebo možná nějaká mobilní hra z univerza Warcraftu...? Blizzard koneckonců už dříve řekl, že pro chystané mobilní hry bude využívat svá stávající herní univerza. Rovněž přišla řeč na větší investování do e-sportové ligy WoW.
  • Nový Call of Duty. Mobilní.

 

Závěr

Na závěr mám pro vás pár námětů k zamyšlení.

  • Ať už se těšíte na Classic nebo W3: Reforged sebevíc, každý z nás by se měl rozmyslet, jestli si Activision Blizzard naše peníze zaslouží.
  • A když už jsme u Classicu a Reforged, je docela zajímavé, že dva jediné projekty, na které se v současné době komunita těší, jsou jen předělávky starých věcí. Co takhle něco nového a inovativního...?
  • Díky dohodě s Čínou nebude Activision Blizzard brzy muset už vůbec zajímat západní publikum. Jak moc je pravděpodobné, že stávajícím hrám bude stále věnována náležitá péče? Tím spíš s ohledem na to, že prakticky všechny hry Blizzardu v současné době zaznamenávají úbytek hráčů i výtěžků?

 

Rozmýšlejte dobře. :)

 

 

Zdroje

Polygon

WoWhead

Activision Blizzard

Diskuze

Kaspo 14.02.2019 15:03

Mňa informácia, že žiadna nová hra tento rok nebude potešila, lebo sa v podstate nedočkáme WoD scenára, kde odfláknutá expanzia bez obsahu ťažila len z GT. Takto vieme, že môžeme očákvať patche, ktoré budú hru držať pri živote a myslím, že WoW tým si uvedomil, že pravidelné patche sú potrebné. Viz. WoWhead článok o špekulácii príchodu patchu 8.1.5.
Ďalej plakať, že A. B. sa sústredí na Čínsky trh nám nepomôže. Ale musíme si uvedomiť jedno, že hlavné zisky B. sú najmä z GT. Akože mikrotransakcie v HS, alebo OW určite robia tiež pekný podiel, ale určite nie taký ako GT.
B. sa bude starať o WarCraft univerzum a toto je výsledok racionálneho uvažovania. Taktiež nie je prekvapením, že D4 tento rok nebude, však koľko rokov trvalo, kým prišlo D3.
Čo sa týka WoW Classic, tak ten bude, ale nechápu ho ako novú hru, keďže je to RECYKLÁCIA, pardon myslel som remastered, tak ako W3.
Summa summarum - ak hrá niekto od B. iba WoW, sú to pre neho dobré správy, lebo vieme, že na obsahu BfA sa pracuje. A vravte si čo chcete, ale mňa 8.1 patch baví, áno je to stále menej obsahu ako v Legion, ale aspoň nemusím tráviť v hre toľko času a zabavím sa aj tak
(ČO chlapče, ty sa vôbec počúvaš, čo hovoríš?) Žiaľ áno, počúvam sa. Je to ozaj smutné, že z B. je ďalší monopol na ťažbu peňazí vo svete hier, ale nevravte, že to doteraz to tak nebolo.
Kúpiť si hru a potom ešte mesačne platiť za to, že sa môžem hrať? To je fakt niečo.

pendou 14.02.2019 10:07

No s tím podporováním jsem to taky zvážil. Chtěl jsem si koupit BFA datadisk, když jsem teď měsíc si zaplatil wow a expil jsem novou postavu vše super, jenže mně tak nějak přešlo přejít na další dobrodružství, protože vlastně mně to ani neláká je to furt to samé. Nový ostrov, nové potvory nějaký dungeon, příběh fajn, ale žádné nové spelly, nějaký vývoj nový postavy takřka nulový. A pak tady ty věci kolem firmy no, asi si počkám, až vydají něco opět převratného, kde budu se bavit klidně desítky hodin a rád je podpořím poté. Chtěl bych od Blizzardu zase něco, kde budu s otevřenou hubou s prominutím hledět na svět nový a budu si vše vychutnávat

Bellatrix 14.02.2019 14:56

Ono to víceméně vyznělo, že teď bude rok něco jako pauza (říkali tomu "transition year"), kdy nevyjde nic "major", takže by to teoreticky mohlo znamenat, že v roce 2020 nebo dál bychom se zase mohli dočkat nových věcí.

Šéfredaktor WoWfan.cz

Martins911 14.02.2019 19:37

@Bellatrix jo potřebujou pauzu na to aby si rozmysleli co vlastně chtěj ,já nad tím nebrečím spíš jsem rád protože to potřebujou on ten blizzard není žádná sláva to wow tu firmu spíš možná trochu přizabilo až do vydání overvatche dlouho nic pořádného nevyšlo.

Lockdaar 14.02.2019 20:54

@Martins911 Spíš to celý přizabil hlavně celej Activision...

Martins911 15.02.2019 06:16

@Lockdaar no to asi těžko blizzard stagnoval už delší dobu nebo proč asi došlo ke spojení těhle firem ze srandy?

Lockdaar 15.02.2019 11:38

@Martins911 lol napřed si o tom něco zjisti nebo přečti... k samotnému spojení došlo už v roce 2008 (což je mj. doba, kdy byl Blizzard na vrcholu díky WoWku), jenže Activision získával bohužel postupem času stále větší a větší kontrolu a teď už díky většinovému podílu má rozhodující slovo o všem, co se bude vydávat a dít - proč asi myslíš, že je z toho teďka taková katastrofa? Kvůli Blizzardu? Ti už dávno bohužel o ničem nerozhodují...

Bellatrix 15.02.2019 13:23

@Lockdaar Já popravdě hlavní problém nevidím v tom, že by Blizzard nemohl o ničem rozhodovat (i když je pravda, že Activision se snaží nabrat co největší kontrolu), ale že v Blizzardu už nezbyl nikdo, kdo by CHTĚL rozhodovat. Resp. kdo by chtěl bojovat o to vést to správným směrem. Většina lidí, co dělala Blizzard Blizzardem, už je pryč. A poslední hřebíček do rakve byl nejspíš odchod Mika Morhaima.

Šéfredaktor WoWfan.cz

Lockdaar 15.02.2019 14:10

@Bellatrix rozumím a chápu kam tím míříš (a nejspíš je na tom asi i trochu pravdy, když mnoho vůdčích osobností od nich odešlo) ale já to vidím spíš tak, že to není o tom, že by vyloženě nechtěli ale že spíš už zkrátka ani nemohou rozhodovat - a možná právě hlavně z tohohle důvodu Morhaime odešel, což se mě osobně jeví jako ta nejpravděpodobnější verze. Furt nevěřím a asi ani neuvěřím tomu, že mohli ohledně Diablo Immortal rozhodovat, jestli se něco takovýho udělá a následně vydá nebo ne...

Martins911 15.02.2019 20:48

@Lockdaar hele v konečným součtu my do jejich hlav nevidíme a jak jde o prachy.... lidi se dost k vůli této maličkosti mění

asdf123 14.02.2019 07:22

Je mi líto těch propuštěných zaměstnanců, ale nabízí to nové příležitosti, mohli by se třeba přeškolit na programátory.... oh wait...

Valohran 13.02.2019 21:23

Soucítím s propuštěnými zaměstnanci a přeju jim, aby se jim podařilo brzy najít fajn práci. Vím, že korporace se takhle k zaměstnancům občas chovají, ale ne ty sympatické. Za tohle palec dolu.
Ohledně her vlastně asi nic nečekaného, co by nevyplývalo z Blizzconu 18. Popravdě jsem rád, že se nerozhodli spíchnout narychlo nějakou blbost na PC, jen aby něco vydali. Dává mi to naději, že vzhledem k nabírání developerů si nechají na PC projekty čas a oznámí něco na 2020-1 nejdřív na Blizzconu 19.

Lockdaar 13.02.2019 23:12

Taky to vidím tak, lepší raději nevydávat nic než vydat něco, co by bylo narychlo splácaný a nedotažený - nadávat budou lidi asi stejně, ale takhle to je zkrátka mnohem lepší a za tohle mají u mne takové malé bezvýznamné plus. Furt je tu nějaká naděje, že se Shitvision možná zamyslí, proč měli lidi Blizzard tak rádi a zaměří se aspoň nějak na tu kvalitu u projektů, které už mají a co by se na nich dalo vylepšit.
Jinak co se týče ohledně Classicu v článku, tak mám-li to brát nezaujatě, tak ono se to možná v podstatě jako něco nového brát asi ani nedá, když je to defakto "jen" oživení staré verze (něco jako je w3 remaster), záleží asi jak se na to kdo dívá...

Praotectrekkie 14.02.2019 08:27

A už se mluví o založení odborů https://blizzardwatch.com/2019/02/13/activision-blizzard-layoffs-show-us-game-workers-unionize/

Valohran 14.02.2019 08:55

@Praotectrekkie super, odbory by byly dobrý nápad

WitekCZ 14.02.2019 17:30

@Praotectrekkie Dělal jsem v jedné americké firmě. Ve chvíli, kdy korporát zjistil, že se chystají odbory, tak začlo vyhazování. Nedělám si iluze, že to u Blizzu bude jinak.

Šéfredaktor WoWfan.cz

corpsen 13.02.2019 19:49

''každý z nás by se měl rozmyslet, jestli si Activision Blizzard naše peníze zaslouží.''

Souhlasím, jestli to takhle půjde dál, tak si naše peníze nezaslouží. Mno uvidíme jak si budou dál počínat. GL

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet