Rok uběhl jako voda a o dnešní půlnoci to bude přesně rok od okamžiku, kdy Blizzard spustil Classic servery. A je tak namístě, abychom si společně zavzpomínali na všechny důležité okamžiky uplynulého roku.
Launch event
Samotný launch proběhl tak, jak spousta z nás očekávala. Blizzard velmi podcenil zájem hráčů a těch několik málo serverů, které otevřel, se potýkalo s několik hodin dlouhými frontami. A i když jste se do hry dokázali dostat, neznamenalo to, že máte vyhráno. Docházelo k pádům jednotlivých layerů a následnému disconnectu všech hráčů, kteří se na daném kontinentu vyskytovali. Ti pak museli opět na konec fronty, a tak se některým z nás stalo, že během prvních 12 hodin se do hry dokázali dostat několikrát, ale stejně většinu času strávili ve frontě. O to více diváků ale sledovalo WoW na Twitchi, když se na dívali na ty šťastlivce, kterým se podařilo do hry dostat. 5 minut po půlnoci sledovalo Classic WoW streamy rekordních 1 165 793 diváků.
Level 60 a první pokoření Ragnarose a Onyxie
Levelování ve WoW je velmi zdlouhavé a i velmi zkušeným hráčům zabere více než 5 dní čistého času. Tedy za předpokladu, že mají všude dostatek mobů na zabíjení a plnění questů. O to překvapivější byla informace, že hráč Jokerd (Frost mage ze serveru Morgraine) se dokázal pomocí AoE grindu a měnění layerů dostat na level 60 za 3 dny, 7 hodin a 13 minut čistého času. Tím překonal o více něž den a půl rekord známého speed runnera a levelera Joany z vanilly.
A ani po tomto rekordu neměli hráči v plánu zpomalit. Guilda APES dokázala 1. září v brzkých ranních hodinách vyčistit celý Molten Core, včetně Ragnarose. A to vše s pouze 25 level 60 postavami v raidu, takže 15 hráčů stále nebylo na maximální úrovni. Následně ještě na dva pokusy zabili ve 34 Onyxii a po přibližně 5 dnech od vydání pokořili vše, co se pokořit dalo.
Z českých a slovenských guild nejrychleji zabila Ragnarose guilda Proxima, která to díky problémům se servery dokázala až 9. září.
Phase 2 – PvP kam se podíváš
Z důvodu stížností mnoha hráčů na nedostatek contentu se rozhodl Blizzard druhou fázi rozdělit na dvě části. Nový dungeon Dire Maul vydal 15. řijna a zbytek contentu, obsahující World Bosse a PvP systém, 12. listopadu. Na vydání druhé častí této fáze čekala velká část komunity. Od této chvíle totiž šlo za zabití protihráčů získavat Honory, které jsou potřebné na postup v PvP rancích. I proto se většina high level zón proměnila na dlouhou dobu v otevřené bojiště. Pokud se chtěli hráči početně slabší frakce kamkoli dostat s co nejmenším počtem úmrtí, byli často nuceni se přesouvat ve velkém počtu. A ani to jim nezaručovalo bezpečí, neboť i protější frakce v odpověď na jejich taktiku začala jezdit v plných raidech. To mohlo vyústit v komickou situaci, kdy se občas potkalo několik raidů společně, a bojovalo tak i několik stovek hráčů současně.
Phase 3 – Konečně battlegroundy (a Blackwing Lair)
PvP situace se nadále zhoršovala a mnoho hráčů kvůli ní přestalo hrát (či o tom alespoň přemýšlelo). V reakci na to se Blizzard rozhodl tuto fázi, stejně jako fázi předchozí, rozdělit na dvě části. První část, obsahující Warsong Gulch a Alterac Valley, byla spuštěna 11. prosince a opravdu situaci s world PvP vylepšila. I přesto ale nebylo pro Alianci ve světe dále bezpečno. Díky battlegroundům sdíleným napříč servery a velké převaze populace Hordy se hráči této frakce dočkali dlouhých front. A tak byli pro maximalizaci zisku Honorů nuceni mezi jednotlivými hrami lovit hráče Aliance, kde se jenom dalo.
Na druhou část této fáze, nový raid Blackwing Lair, si museli hráči počkat až do 13. února. Závod o první vyčištění této instance byl velmi napínavý. Po 42 minutách hlásily first kill guildy Calamity (Mograine, EU) a Progress (Firemaw, EU). Muselo se ale počkat na oficiální vyjádření od Blizzardu, který vydal přesné časy, a vznikla z toho zajímavá situace. Calamity i Progress zabili posledního bosse na vteřinu stejně, avšak podle interních časů Blizzardu těsně zvítězila druhá jmenovaná guilda! Třetí v pořadí se umístila guilda APES, která zabila Nefariana o 8 vteřin později. Z CZ/SK guild byla i tentokrát nejrychlejší guilda Proxima, která posledního bosse Nefariana zabila zhruba 2 a půl hodiny po vydání.
Phase 4 – Nemožné se stalo skutečností
Dlouho očekávaný raid Zul'Gurub, stojící uprostřed džunglí Stranglethorn Vale, byl otevřen ve čtvrtek 16. dubna 2020. Tento raid je nelineární, což znamená, že pro zabití posledního bosse Hakkara není potřeba zabít všechny předchozí. Avšak za každého nezabitého bosse získá Hakkar silný bonus či novou abilitu. I díky tomu se ve vanille nepodařilo Hakkara v tzv. Hardmode nikomu zabít. Nejblíže se dostala guilda Elitist Jerks vedená samotným Ionem Hazzikostasem (současný ředitel WoW), která se těsně před vydáním TBC wipnula na 2 %. Ale i tentokrát byli hráči dobře připraveni, a co se dříve zdálo nemožné, se stalo skutečností. Guilda BLaDE of KiLL (server Arugal, Oceánie) vybrala 20 elitních hráčů a Hakkar Hardmode pokořili za neskutečných 8 minut od zpřístupnění raidu.
Phase 5 – Brouci sem, brouci tam, brouci kam se podívám
Pátá fáze, která začala v Evropě 29. července, s sebou přinesla i nový raid Ahn'Qiraj. Narozdíl od předchozích fází ale nebyl nový raid přímo dostupný. Pro jeho odemčení je potřeba splnit dvě prerekvizity. Jednou z nich je War Effort, v rámci kterého musí obě frakce posbírat několik stovek tisíc různých materiálů. Na většině populárních serverů začaly top guildy tyto materiály sbírat již několik měsíců před vydáním P5, aby otevření raidu na svém serveru co nejvíce urychlily. Druhým požadavkem je, že alespoň jeden hráč na serveru musí splnit legendární úkol Scepter of the Shifting Sands. Tento úkol, na jehož splnění se musí podílet celá guilda, je velmi časově náročný a o jednotlivé součásti spolu soutěží celý server. V závěru zazvoní hráč na gong a dostane unikátního černého brouka jako mounta a v pozdějších expanzích také s ním spojený titul Scarab Lord. Tohoto mounta dostanou také ostatní hráči, kteří tento úkol dokončí a zdárně zazvoní během 10 hodin od prvního splnění tohoto úkolu.
Většině guild tento úkol zabral téměr celý týden, ale i zde se našla výjimka. Již dříve zmiňované alianční guildě APES se na serveru, kde dominuje Horda, podařil husarský kousek. Celou první část, kterou lze splnit před prvním resetem, dokončila za pouhých 23 hodin. Z CZ/SK guild se toto podařilo například guildám Proxima, TTH a Unknown.
Díky tomuto mechanismu otevření, kdy je otevření závislé na resetu instancí, měli samozřejmě navrch Američané, jelikož mají reset oproti Evropanům o den dříve. I proto si první světové vyčištění připsala nejznámější americká guilda Onslaught, evropské prvenství o den později získala opět guilda Progress. Z CZ/SK guild i tentokrát zabila C'Thuna jako první guilda Proxima, avšak první vyčištění včetně všech volitelných bossů si připsala guilda Cosmetic Wipes.
A co dál?
Posledním, co nás v Classicu ještě čeká, je šestá fáze, která přinese invazi Pohromy a s ní i otevření znamého raidu Naxxramas. Stále nevíme, zda se Blizzard rozhodne tuto instanci otevřít na celém světě současně, i když jako fanoušek závodů o světové prvenství doufám, že ano. Alespoň je pak možné jednoznačně určit, která guilda se nejlépe připravila, a vyhneme se hádkám o prvenství jako v případě AQ.
A co nás čeká po Naxxramasu? To nikdo neví. I když na základě dotazníku z března tohoto roku můžeme předpokládat, že se následně podívame na Outland. Avšak to by bylo už v rámci dalšího datadisku – The Burning Crusade.
Jak jste strávili rok s Classicem vy? Co jste si v Classicu nejvíce užili, jaké pozitivní a negativní zážitky ze hry máte? Jaké události vám nejvíce utkvěly v hlavě? A přešli byste rádi jednoho dne na Burning Crusade?
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Lockdaar 27.08.2020 20:01
Zkušenosti z Classicu mám asi takový, že ze začátku to bylo v pohodě opravdu dobrý, velmi mě to chytlo, potkal jsem tam celkem hodně fajn lidí, kteří se k wowku kvůli Classicu po dlouhý době vrátili. Šlo už poznat po chvíli kecání, že to jsou opravdu většinou starší ročníky/veteráni z vanilly nebo BC, protože zkrátka jejich styl, myšlení i způsob hraní tomu odpovídali když jsme společně lvlovali v porovnání s dnešními lidmi, co wow tak dlouho nehrajou, a to se mi na tom opravdu asi nejvíc líbilo, úplně mi to oživilo ty krásný vzpomínky, když jsem s wow před nějakými 14 lety začínal.
Jenže postupem času se na Classicu promítla přítomnost min maxerů, lidi začli všechno co nejvíc obcházet jak jen to šlo, začli se tam prodávat boosty na všechno možný a neváhám říct, že tohle vše Classic hodně zprznilo. Bohužel i ty fajn lidi, s kterýma jsem lvloval postavu, už ve valný většině dneska nehrajou (buď se vrátili jen zavzpomínat na starý časy, nebo se jim nelíbilo, jakým směrem lidi ten Classic ubírali a jakým způsobem ho hráli), zbyli tam většinou jen prodavači boostů, min maxeři co se slítnou vždycky na novou fázi, aby to co nejdřív pokořili a pak ještě pár normálních lidí, co to hrajou s kamarádama pro radost. Ironií je, že ten, kdo Classic nejvíc zkazil, nebyl Blizzard s některými svými rozhodnutími/úpravami v samotný hře, ale ta samotná komunita.
Ale osobně to největší zklamání a nejhorší zážitek z Classicu jsem si odnesl bohužel s tím AQ/War Effort eventem na Scarab Lorda, to byl opravdu bohužel strašnej zážitek díky všem těm lidem, co se dohodli s opačnejma frakcema a celej ten event kontrolovali ve svůj prospěch, přičemž ostatním většinou záměrně znemožnili se toho questu taky zúčastnit. Vrcholem naprostý bezohlednosti k ostatním na serveru, kde hraju, bylo ve finále pak to, že nikdo vůbec z těch guild, co si ten event zabrali pro sebe, tak neavizoval předem otevření těch samotných bran AQ ani v ten samotný den, kdy se rozhodli to otevřít - nejspíš si to dali jen vědět na svých guildovních discordech a na ostatní nebrali ohled, z toho důvodu jsem měl taky tu smůlu a ani ten samotnej event otvírání jsem díky jejich bezohlednosti neměl šanci ani vidět.
Na BC servery jsem se předtím hodně těšil, ale osobně po takovýhle blbý zkušenosti z Classicu si to ještě důkladně asi promyslím, jestli bych tam chtěl vůbec hrát až by je otevřeli, jestli by to tam bylo ve svý podstatě to samý, jen v bledě modrým jako na Classicu - protože na BC mám ty nejlepší vzpomínky z celýho wow za tu dobu co hraju.
kritik 30.08.2020 00:54
Vidim to nejak podobne, classic proste s dnesni komunitou hrat nechci a to neni jako retail, kterej muzete hrat celej skoro solo, tady muzete solo tak maximlane vylevlovat a tim koncite a tbc neni v tomhle o moc jiny.
Dalsi problem s tbc je v tom ze tam neni vubec zadnej jinej content nez na retail servrech, v classicu mate uplne jiny zony a questy s pred cataclysmu, ale v tbc je to z 99% uplne stejny, pridali tam snad jen pet batle mastery, jinak jsou zony a questy uplne stejny, snad jediny co tam je jinak je puvodni Zul Aman.
Takze ja bych se do tbc taky moc nehrnul, vsechny raidy jsem si odprogressoval kdyz to byl aktualni content a chodit to znova me nijak nelaka, pro lidi co to nikdy nehrali to muze byt zajimavy, ale me proste nebavi opakovat stejny veci.
Kdybych to chtel hrat znova musel bych si dat nejaky cile, nejakou motivaci proc to hrat a to ja v tuhle chvili nevidim ..
Wejpo321 27.08.2020 18:44
V článku je chyba first CZ/SK
AQ 40 full clear nemá guilda Unknown ale guilda Cosmetic Wipes. Unknown to zabil celý az jako 10tá CZ/SK guilda
matjee 27.08.2020 21:31
Omlouvam se, dival jsem na spatnou tabulku. Opraveno, diky za upozorneni.
Wejpo321 27.08.2020 21:59
@matjee nic sa nedeje napisal som to preto lebo to je velmi pekne vsetko spisane a hento ti tam nesedelo . Celkove poradie guild co dali AQ full clear bolo Cosmetic Wipes , Proxima , DOOM inc a dalej nwm
Hromovapest 27.08.2020 14:41
Mě už to zpátky na Classick netáhlo a netáhne.Hrát něco co tu bylo před 15 lety.Zvlášť když tam člověk strávil tolik hodin levelováním farmením,raidováním.Těch hodin v jednom AV které trvalo celé dopoledne například.Znovu už ne :-)
Filias 30.08.2020 21:21
To zase pro mne, člověka, kterej pořádně hraje wowko od BfA, je Classic fajn příležitost.
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet