Vytoužený přístup do hry aneb jak jsem refundoval…

  shadowlands    beta    recenze   

Na začátek bych chtěl upozornit, že následující text je osobní pohled autora a obsahuje názory, které se nemusí slučovat a patrně ani neslučují s názory ostatních.

 

Proč tedy refund?

Ohlášené datum vydání datadisku Shadowlands, 27. 10. 2020, již neplatí. A vzhledem ke všem těm změnám, které na betě proběhly za posledních pár dnů, je asi všem jasné, že nikdy ani neplatilo. Rozhodnutí a prohlášení vývojářů, které mnozí oslavují, já osobně považuji pouze za úhybný manévr, protože Shadowlands na vydání v tomto termínu jednoduše nebyl připraven. Vedení vývoje nejsou hlupáci a samozřejmě to ví. 

 

Dalším oznámením ve spojení s odložením vydání byla možnost refundace předobjednávek Shadowlands. Toto je od Blizzardu to zásadní oznámení. Moje využití této nabídky nemá s odložením datadisku co dělat. To, že jej odložili, je dobře a je to nezbytné opatření. Nikdy jsem nečekal, že to v říjnu vyjde. Hlavní důvod mé refundace je to, že mám problém s tím, jakým směrem se vývoj ubírá.

Co mi vlastně vadí?

Když byl datadisk Shadowlands oznámen, jedním z taháků byl návrat všemožných spellů a abilit z dřívějších datadisků. Tohle spoustu lidí svedlo na zcestí a oni si začali pohrávat s myšlenkou, že WoW se vrací zpět ke kořenům. A že po ne úplně povedeném Battle for Azeroth (abych byl upřímný, tak BfA byl ten nejhorší datadisk, co WoW mělo), kdy sami vývojáři přiznali chyby, se ve World of Warcraft zase blížíme ke světlejším zítřkům. Tedy nehledě na temné téma datadisku.

 

Podle mého názoru by hnací silou datadisku měl být příběh a gameplay. S každým dalším oznámeným aspektem bylo jasné, že se žádný návrat nekoná a bude to jen pokus udělat BfA lépe. Hlavně co se týká designu class. Teprve zkušenost na betě můj dojem dovršila.

 

Takže, vezmeme něco z toho datadisku, něco z tamtoho a k tomu něco z tohohle a máme opět nastavovanou kaši, kde ale ten základ není žádná velká dobrota. Tolik vytoužený revamp talentového systému, který už tak dlouho kulhá na obě nohy, se nekoná. Zůstala spousta mrtvých talentů a přibyly k nim další. Skutečnost, že nový talent se prakticky okamžitě stane nepoužitelným, považuji za selhání vývojářů. Důvod je podle mě jednoduchý. Je to systém Covenantů a s ním spojené Soulbinds, které utváří classy a jejich gameplay. Tenhle systém je tak neskutečně složitý, že podle mého zabírá většinu času vývoje. A troufnu si tvrdit, že daleko víc času, prostředků a úsilí, než Blizzard sám očekával. Jsou to všechny systémy BfA a Legionu dohromady a ještě víc. 

Proč mi to vadí?

Nese to s sebou pár problémů. Za mě největší je to, že je vynakládáno moc času na vývoj, dále restriktivní gameplay a v neposlední řadě neschopnost Blizzardu tyto systémy nějakým způsobem balancovat a zařídit jejich fungování jako celku.

 

Pokud to mám rozvést, tak osobně nevidím důvod, proč by se měl nějakým způsobem zásadně měnit design speců a class každý datadisk. Víc by se mi líbil smysluplný a promyšlený talentový systém, který by utvořil základ specu a který by se dal rozvíjet legendárkami, trinkety a podobně. A zbyde hromada času na tvoření zajímavého contentu. On ani design legendárek v Shadowlands není kdovíco. Kvůli tomu, že dost věcí obstarává systém Soulbinds, je spousta legendárních předmětů dost fádní. Např. BM hunter má jako nejlepší legendární efekt to, že pet má větší crit během Bestial Wrath. Tohle má být legendárka, která by měla být vytouženým předmětem, k němuž se bude hráč dopracovávat? Nepřipadá mi to tak. 

Byl to problém BfA, kdy herní systémy jako Warfronts nebo Island Expeditions nebyly špatné nápady, jen prostě nebyly dotaženy do konce. Obávám se, že to bude problém i Shadowlands, protože tu máme Torghast. Dále tu máme... Torghast. Tohle je tak nějak vše zajímavé. Další mechanismy datadisku spojené s Covenanty nejsou tak zajímavé, aby hráčům nabídly nějaký zásadní čas ve hře. Prostě na ně nezbývá čas, protože se vývojáři zabývají nesmysly. Vždyť ještě teď, v době psaní tohoto článku, kdy by do data původního plánovaného vydání zbývaly nějaké 2 týdny, se revampují Covenant ability nebo se vytvářejí úplně nové. Předělávají se systémy Conduits a další věci spojené s tímto překombinovaným systémem. Ani slibovaný revamp systému World Questů se nekoná, pokud tedy nebereme jako zásadní změnu, že místo Emissary se to jmenuje Calling a že místo čtyř WQ musíte splnit tři. Takhle to totiž v kostce vypadá.

 

No a co se týče těch restrikcí. Když Ion argumentoval proti setům v BfA, řekl, že kombinace setů a legendárek v Legionu byla co se týče gearu příliš restriktivní. No a teď tu místo restrikcí máme "zásadní volbu". Snadno se totiž hráči stane, že si buď vybere abilitu, se kterou se mu dobře hraje, případně dobře funguje a dělá, co má, nicméně kvůli tomu musí do Covenantu, který se mu nelíbí. Nebo naopak si vybere Covenant, ale skončí s abilitou, kterou vlastně nechce používat, protože nefunguje, jak má, je nudná a nebo je "opruz" ji používat. Jestli tohle není restriktivní, tak už nevím co. Nehledě na Soulbinds, schované za "reputaci" s Covenantem. Na ten Soulbind, se kterým ve skutečnosti chcete hrát a je pro vás nejužitečnější, si třeba 2 měsíce počkáte a do té doby musíte hrát jinak, než chcete.

Je to všechno?

Není. Ještě mám jeden zásadní problém a ten se týká příběhu. Už BfA ukázalo, že lidé stojící za příběhem a lidé, kteří momentálně "pečují" o lore, neumí pracovat v časovém presu. Osobně si myslím, že třeba Steve Danuser je všeobecně slabý článek, a každým rozhovorem mi to potvrzuje. I kdyby se příběh vyvíjel po celý datadisk dobře (což neplatilo), tak jeho konec stačil k tomu, aby vše zabil, doslova i metaforicky. Takhle naložit s jedněmi z nejzásadnějších zón v lore a s jedním z největších záporáků, ke kterému příběh tak dlouho směřoval – ať se na mě nikdo nezlobí, ale lepší konec by napsal snad každý průměrný fantasy autor. Ano, bylo to kvůli tomu, že se nestíhalo, ale právě proto současná situace s datadiskem nenavozuje optimismus.

Teď už je to všechno

Závěrem bych chtěl říci, že na Shadowlands není všechno špatně. Art team odvádí tradičně vynikající práci. Některé výhledy jsou doslova dechberoucí a prostředí je výborně zpracováno. Systém získávání legendárních předmětů se určitě zlepšil, bohužel není vždy moc o co stát. Dungeony mi přijdou mnohem zajímavější než třeba v BfA. A úprava systému lootu z Mythic+ opět trochu oživuje raidování na Heroic obtížnost. Více úprav charakterů, tady by se chtělo říct konečně, jenže tohle by asi neměla být jedna z hlavních věcí datadisku, to také o něčem svědčí. Také práce s alty se značně zlepšila.

 

Nicméně bych uvítal přehlednější a odladěnější systém class a spíš více zajímavého obsahu, kde ty classy použít. Víc by se mi líbilo, kdyby bylo vše například ve stylu Artefaktů z Legionu a každá, když ne specializace, tak classa, by měla abilitu, která by byla takovým perkem Shadowlands. A volba Covenantu by byla vyloženě na základě nějakých sympatií k danému zaměření, ať už kvůli prostředí, mountům, známým charakterům nebo transmogu. 

 

Nad Shadowlands nelámu hůl, budu dál vývoj datadisku sledovat a čekat, jak se vývojářům podaří vyhrabat se z toho, co si uvařili. V současné podobě to pro mě ale není atraktivní zabiják času.


Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Horm 14.10.2020 21:32

Tak jsem si chtěl zase jednou zahrát wowko. A ejhle 530 minut musím počkat !!! Řeknu si, že je to asi tím jak se tam nyní lidi tlačí - máme přeci Prepatch. Ok, tak si zahraju HOSko. Kruci !!! Tady mám čekat 535 minut !!! Co se to lidi děje ? To je někdo hacknul, že to tak blbne ? U wowka to celkem chápu, ale u hoska vážně ne.

Reeki 14.10.2020 21:12

Strasne se mi libi, jak nejen tento autor hati BfA datadisk, vse je v nem prakticky spatne a na houby a zaroven vyzdvihuje Legion v superrelativech a pritom ,kdyz to vezmete z obecne roviny, tak BfA je jen clonem Legionu s mensimi upravami. Take by me zajimalo kolik expanzi ma autor odehrano, ze si dovoli tvrdit o BfA, jako o nejhorsim datadisku, ja si za 13 let hrani wow, dovolim tvrdit, ze jde o neznalost autora ostatnich expanzi, jelikoz by tohle nenapsal.

Lethal 15.10.2020 02:27

Tak ono to aj dáva celkom zmysel, že ľudí nemusí baviť BFA aj napriek tomu, že si užili Legion. Ak má človek hrať znova to isté - len v inom kabáte, tak ho to jednoducho omrzí. Ja som si Legion užil, hneď po Tom som išiel po BFA, no keď som zistil, že je vpodstate herná náplň rovnaká ako v Legion, tak som si dal od WoW celkovo pauzu. Proti BFA hrá možno proti roztrieštený príbeh, ktorý síce sám o sebe nie je zlý - no niektoré časti sú len výplňová vata. Tu mal Legion návrh čo sa týka deja a aj zóny boli zaujímavejšie. Ale hrať by som ho už nechcel.

Trixo 15.10.2020 07:34

Ja som quitol wowko počas Highmaulu a nakoľko nemám rád légiu a všetok fel vo WoW tak ma absolútne nelákal Legion. Vrátil som sa až keď vyšiel prepatch na BfA a musím uznať, že ten datadisk bol super, keďže všetky skopírované veci z Legionu boli pre mňa nové. Ale chápem ich frustráciu keď to porovnávajú s Legionom. Samozrejme THE BEST boli Pandy ale to je na inú debatu

suvreal 15.10.2020 14:12

To, že to je podle tvého názoru neznalost autora, neznamená, že to tak skutečně je.

Oba můžete mít rozdílnou interpretaci dané věci, ať už někdo z vás hraje déle, nebo více intenzivně prožívá, ať už má někdo více technických či obecných informací, ať už vypozorované nebo přejaté od někoho jiného.

Každý máte právo se na základě své interpretace rozhodnout, co je pro vás relevantní, ať už více či méně vědomě. Autor, definoval ze začátku konsenzus, že vše, co v tomto článku napíše, je jeho interpretace, dovolil si tak v tomto duchu vyjádřit svou interpretaci daného tématu, nevidím v tom problém. Autor má právo na svou interpretaci, na svůj názor, který, definoval že vyjadřuje už od začátku.

To jen ty se chováš neslušně a navážíš se do autora.
To, že hraješ 13 let WoW, neznamená, že znáš vše nejlépe, a to i kdyby si byl top 1 raider. Doba hraní je jen další parametr k posouzení, mezi dalšími parametry, tedy například doba, způsob, intenzita, kvalitativní a kvantitativní úroveň hraní, láska a vztah ke hře, znalost a nebo celková informovanost v rámci hry, atd.. Můžeš tak například hru hrát n počet let, ale stále tvůj názor může být relativně omezený vůči osobě, která hru hraje rok nebo ji ani nehraje, ale je v rámci hry lépe vzdělaná a informovaná. Relativní kvalita názoru vychází dle kvality interpretovaných dat, tedy informací, jestli 13 let kopeš rudu, nebo jestli rok čteš a hraješ, sleduješ soutěže, YT videa, nebo zkoumáš technické zpracování hry (na které se ty mimochodem odvoláváš v této citaci: "kdyz to vezmete z obecne roviny, tak BfA je jen clonem Legionu s mensimi upravami", ale pochybuji, že tomu vůbec rozumíš).

Načež, i kdyby si rozuměl technické stránce hry, tak, že by si byl schopen vyjmenovat všechny programovací jazyky, technologie a nástroje, které ta hra má, spolu se způsobem jejich použití v rámci vytvoření celkového výsledku, a to, i kdyby si byl top 1 raider na celém světě a hrál si hru 300 let, i tak, mají všichni ostatní právo na jejich názor a interpretaci, která pro jejich psychickou realitu a životní strategii, může být platná, funkční a relevantní, načež i přes co, mohou být všichni slušní a respektovat se.

ALL IMO

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet