Úvaha: Přijde nástupce WoW?

  MMORPG    úvaha    WoW   

Četli jste o tom už mnohokrát. Má vyjít nové MMO, které 100% sesadí WoW ze žebříčku. Hra vypadá slibně a zajímavě, herní studio v jejím vývoji utopí nemalé peníze, protože proč by přeci nemohlo existovat stejně úspěšné MMORPG jako WoW. A spousta začínajících herních studií sní o tom, že jejich první hra bude onlineovka, která je vystřelí do nebeských výšin a zajistí jim slávu, peníze a místo ve vývojářském nebi.

 

Ještě než vůbec přejdete ke článku, je třeba si uvědomit, že se jedná o můj osobní názor a úhel pohledu. Napsat podobný článek, tak aby byl kompletně nestranný, je nemožné. Prosím vás tedy o to, abyste jej brali jako můj názor, který se od vašeho může značně lišit. Pokud se liší, můžete si zadiskutovat i s ostatními v komentářích, avšak oceníme, aby diskuze zůstala v rozumných mezích a korespondovala s pravidly slušného chování.

 

A teď tu o Karkulce

Ano, přiznávám se, chtěla jsem pracovat v herním průmyslu. Přála jsem si dostat se k vývoji her, moct se na nich podílet. Vytvářet příběh ke hrám, vypracovat charaktery, vymýšlet svět, to byl vždycky můj velký sen. Jenomže dostat se k něčemu takovému není tak jednoduché. Buď musíte mít sakra dobrou pověst a něco za sebou mít... a taky potřebujete ohromnou dávku štěstí a doufat, že z těch dalších uchazečů budete ti nejlepší a modlit se, že váš budoucí kolega, který s vámi dělá pohovor, se to ráno dobře vyspal. Chcete znát tu druhou a mnohem víc pravděpodobnou možnost?

 

Dostanete se do začínajícího studia s velkými ambicemi. Přijdete tam s tím, že hledají někoho na příběh nebo na něco jiného, co by vás bavilo. Pokud jste ještě mladí a naivní, jdete do toho. Jenomže postupně začínáte zjišťovat, že to nebude tak jednoduché. A pokud má studio nějakou vizi, tak ji desetkrát překope, z fantasy hry udělá sci-fi, místo koní jako mountů vymyslí modré slimáky (nesmějte se, tohle je true story). A ze světa, který vám přišel zajímavý ke ztvárnění, je amorfní hmota, která by se těžko dala přirovnat k hlavonožci (čtěte "co má hlavu a patu"). Nebudu jmenovat hru ani studio, ale doteď nevím, zda se mám nad vývojem smát nebo brečet. Jediné, co daný šéf uměl, bylo namotivovat lidi, aby pro něj fakt makali a mysleli si, že je to to nejlepší, co dělat s volným časem.

 

Ještě přidám další historku. Přišla jsem do studia, které chtělo dělat MMORPG. Jakože fakt velké MMORPG. Mělo to malý háček. Studio za sebou nic nemělo. Žádný vývoj, zkušenosti, nic. Nemělo peníze. Ani lidi. Vývojáři, kteří za něco stáli, dostali rozum a odešli. A daný člověk chtěl vývoj postavit jen na pár lidech. A evidentně si neuvědomoval, kolik práce na MMORPG je. Kolik času a peněz ve vývoji musíte utopit. Bývalý vývojář Blizzardu John Staats dokonce chce brzy vydat knihu o vývoji Vanilly a dát lidem povědomí o tom, proč je sakra tak těžké vyvinout MMORPG. A pak je tu ještě další otázka: vrátí se ty investice zpět?

 

Zapal svíčku a obětuj kozu... nebo radši plný kamion

Pro spoustu herních studií je vývoj MMORPG něco jako když si kolem nohy ovážete provaz na jehož druhém konci je těžký balvan, který posléze strčíte ze skály. Pokud nejste herní giganti, pokoušet se o to je sebevražda... tedy pokud byste vývoj přeci jen dokončili. Ano, spousta z nás měla sen: "Udělám MMORPG a bude stejně super jako WoW!" A hádejte co. Nebude. WoW mělo obrovské štěstí, že se chytlo v době, kdy jedinými MMORPG byly Everquest a Ultima Online. To bylo celé. A WoW přišlo po velkém úspěchu Warcraft strategií, kdy lidé znali příběh a do světa se chtěli vrátit. Blizzardu se podařilo vydat hru v nejlepší možný čas, kdy se hráči vnořili do hraní hlavně díky tomu, že to bylo něco nového, lepšího a většího než co před tím viděli. 

 

Od té doby se spoustu herních studií snažilo WoW sesadit, vždy neúspěšně. Jedním z posledních MMORPG, které to zkusily (nebo se to o něm tvrdilo), byl pravděpodobně Wildstar a ten si opravdu solidně namlátil kokos. Nejenže Carbine Studio zkoušelo stejný platební model jako WoW, který po pár měsících zrušili, jelikož nefungoval a byli tak nuceni potupně přejít na Free 2 Play. Dodnes ale nevyšla žádná nová expanze, rozšíření, prostě nic a hra umírá. Nebo spíš umřela. Bůh ví, zda se vůbec celý vývoj zaplatil. Sama o tom pochybuji.

 

Sesadit herního giganta jako WoW je nemožné. Dvířka pro takovou možnost se zavřela před pár lety. WoW už má za sebou 6 datadisků, za dva týdny nás čeká další. Svět už je natolik ohromný a gigantický, že je nemožné jej dohnat. A cpát peníze a čas do vývoje něčeho, co se pravděpodobně neuchytí, už riskovat nikdo nebude.

 

Po MMORPG už není poptávka

Ale vždyť WoW hraje ještě plno hráčů! To já vím, nemusíte mi to říkat. Jenomže to je WoW. Jak jsem již zmínila výše, WoW má za sebou spoustu let. Ano, hráči ubývají, ale jejich stále sakra hodně. A platí. Které hře se podařilo si takhle dlouho udržet velké množství platících hráčů? Nevím o ní. Hráči ubývat budou. Nebudeme si nic nalhávat, všechno jednou musí skončit. A skončí i WoW. Kdy? Po dvou či třech datadiscích? Po pěti nebo více letech? To se nedá předpovědět. A jakým způsobem umře se také nedá přesně určit. Řekne Blizzard za pár let sám, že přestane vydávat datadisky a příběh ukončí? Nebo se rozhodne WoW ukončit poté, kdy uvidí, že předplatitelé klesli na minimum? A co udělá se hrou, až toto nastane? Otevře WoW jako Free 2 Play a poté postupně servery vypne? Nebo servery bude stále spravovat? Kdo ví...

 

Dle mého názoru však WoW nic nesesadí. Nepřijde nástupce. Žádné velké a krásné MMORPG, něco co nám vyrazí dech. Protože herním studiům se vyplatí soustředit se na jiné herní žánry, po kterých je větší poptávka. Ne. WoW pravděpodobně zemře jako něco úžasného a unikátního na co se bude ještě dlouho vzpomínat jako na hru, která definovala svůj žánr, nad kterým držela svou moc až do samotného konce.

 

Co myslíte? Přijde něco, co nahradí WoW anebo už MMORPG prostě nemá cenu vyvíjet? Pojďte si s námi zadiskutovat na náš Discord!


Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

barrny 31.07.2018 12:27

No moc toho v článku o tom, co by za hra, byla relevantní náhrada za wowko není, spíše se dočteme o popisů osobních zkušenosti. Nicméně si myslím, že ono dané kouzlo mno her, je ta tam a trh je naprosto presycen různými klony, buhuzel pro vývojáře množina lidí hrajících mno hry je víceméně pořád +- stejná. To že wowko je pořád úspěšně, není daní genialitou lore, jak tedy někdo psal, ale možnosti vydání hry ve správnou dobu, také se k tomu autor vyjadřuje. No a když si dáte 2a2 dohromady, tak přesto, že je na trhu spousta podobných klonů, tak valná část tzv. tvrdeho jádra hry ve hře zůstala a nejspíše i zůstane nadále. Protože po tolika letech hraní, již nechtějí měnit styl, hráči mají vymazlené postavy, které je kterým mají řekněme něco jako citovou vazbu, je zde spousta guild, kde se hráči pravidelně scházejí, takže sociální vazby ve hře jsou dané, ale také je ve hře spousta hráčů, kteří jsou na hře závislí... No bylo by toho více proč je hra tak oblíbená, ale to by bylo na vydání samostatné úvahy.

Martins911 31.07.2018 10:53

Dost by mě zajímalo jak si redaktor představuje onu kritérii toho nástupce wow to tam značně dosti chybí jestli jde o počet hráčů ... Jinak mmorpg není na ústupu jen je vlastně už v každé hře a právě kdybychom měli posuzovat podle počtu hráčů tak je to překonané

Lockdaar 31.07.2018 10:03

O tom, že WoW nic nenahradí a nesesadí, jsem osobně přesvědčen už několik let. Ta hra se stala za ty roky řekl bych již kultovní záležitostí a svým způsobem i takovým životním stylem, jak tu bylo již řečeno, že je prakticky už nemožné, aby teďka někdo něco takového trumfl a zvláště teď, když už MMORPG žánr není takový boom jaký byl někdy před 8 lety, stačí se podívat, čemu dávají lidi dneska přednost - dota, moba, overwatch atd. Myslím, že to bylo už hodněkrát dokázáno, viz. např. SWTOR, Wildstar, GW2, Warhammer a mnoho dalších titulů. U SWTOR si dodnes pamatuju, jak se o tom tenkrát na mým serveru, kde jsem hrál, hodně mluvilo a diskutovalo, jaká to bude pecka a že na tom bude wow teď hodně špatně a nakonec se z toho vyklubal katastrofální propadák roku, který vydržel v P2P systému jen snad asi 3 měsíce (pokud si pamatuju dobře) a musel pak přejít na F2P, protože to nikdo nehrál - dost lidí kvůli tomu tenkrát taky z wow odešlo, ale pak se zas vrátily zpátky když zjistily, jaký to je brak.
Velký problém ostatních MMORPG je ten, že nemají téměř žádný endgame content, jako má WoW. Je na nich často zábavný jen třeba lvlování, ale pak po dosažení max. lvlu už často nemáte co dělat, což je řekl bych dobrý příklad např. u GW2, který byl právě za ten lvlovací systém chválený a pokud se teď nemýlím, tak myslím že jsem někde četl, že zrovna ten lvlovací systém mají na svědomí právě lidi, který dřív dělali u Blizzardu na WoW, což by mohl být taky důvod, proč se GW2 z těch ostatních mmorpg titulů tak nějak nejdéle udržel trochu nad vodou.
Často si taky kladu otázku, jak dlouho WoW ještě vydrží a co se s ním stane, až o něj jednou přestane být zájem a jestli pak Blizzard udělá nějaký "WoW 2", o čemž se již nějakou dobu také mluví a diskutuje, nebo něco takového. Pokud by ale mělo vzniknout někdy nějaký MMORPG, který by trumflo WoW, tak si myslím, že takový mmorpg by mohl udělat jedině Blizzard. Moc totiž už nevěřím tomu po těch letech a všech ostatních mmorpg titulech, že by to někdo jiný mohl dokázat...

degenwow 31.07.2018 09:55

Bohužel, pro mě už jen příchod pre-patche k chystajícímu se BfA definitivně ukončil jakýkoliv zájem o WoW. Už jen tím divným enginem teď nebo jen tím znemožněním jet na low settings stejně jako na legionu a tedy změny grafiky a vůbec pocitu ze hry to pro mě už vůbec není WoW a podle mě to bohužel zničili navždy. Právě to kouzlo všeho z dob TBC, a jiných, ne realističnost, wow si zakládalo na tý jednoduchosti a čistoty v určitým ohledu grafiky. Ne timhle rádoby reálnem. Je to hodně smutný. (tohle všechno jen můj osobní pocit). Už si to nezahraju. Na legionu to furt působilo správně, teď už vůbec. Teď je to právě trochu jak nástin nebo nástup toho co tu jeden ze čtenářů píše, virtuání reality a podobnejch krávovin, který snad nikdy normální lidi nebudou chtít. (Nahrdit realitu? dafuq?)

Jikonekt 31.07.2018 12:37

Rozdíl v grafice Legionu a BoA je opravdu minimální... že to nejspíš dle popisu tobě přestal zvládat počítač, protože s ezvýšily HW nároky? Tak si kup konečně novej

djmetla 31.07.2018 13:12

Hra sa vyvíja a ide s dobou. Hru, ktorú hráš nieje hra z roku 2004 ale z roku 2018. Je potom logické keď máš počítač z roku 2014 napr. že už to nemusí dávať. Ako mínus to nevidím, osobne som rád že hra sa zlepšuje. Napr. dnes nainštalovať WOW na HDD je utrpenie. Ale na SSD je to jedna báseň. Všetko je svižné, rýchle a neotravujúce.

Programátor WoWfan.cz

Ysu 31.07.2018 09:37

Docela žasnu jaká je tu absence fantazie.... To jste si fakt všichni tak strašně jistý, že WoW nic nepřekoná??? By mě zajímalo, jak jste na to přišli.... Ale ok tak popořadě.
1. Zkuste zapátrat v dávné, předaleké minulosti, kdy WoW slavilo 4. narozeniny a kdo měl na telefonu Bluetooth, tak to byl "velkej pán". Zní to jako technologický pravěk co? A přitom je to jen 10 let.... Proč o tom píšu?
2. Někteří z vás už tu lehce zmínili určitou technologickou "zaostalost" WoW oproti novým hrám. Nepochybuji, že možnosti vývojářů budou za 10 let úplně jinde než nyní a dá jim to možnosti vytvořit věci, které jsou teď jen součástí sci-fi.
3. Osobně si myslím, že evoluce herního průmyslu neodvratně spěje k jedné absolutní dokonalé hře. Cituji jednoho fanouška reagujícího na trailer k mému oblíbenému filmu (Ready player one): "Man, that´s the game what everybody want."
4. OASIS tak jak je filmem představena, je jednoznačně ultimátní "hra" nebo spíše virtuální realita, která v sobě obsahuje všechny žánry a hry a nabízí neomezené možnosti. Moc fantazíruju??? Ani ne, když uvážíte, že už teď jsou velké pokroky ve virtuální realitě (takové ty brýle na oči, které vám promítnou jiný svět/prostředí jako by jste v něm byli. A vzpomeňte si na tu dávnou historii co bylo možné před 10 lety (před 20 lety vypadal mobilní telefon jako cihla a byl rád, že uměl zavolat ).
5. Potenciál nano a jiných technologií je v podstatě neomezený, takže jediný co zbývá je počkat. Počkat až dostatečně velké/ bohaté studio vytvoří OASIS, protože až se tak stane, vymaže tím veškerou konkurenci a svět pozná ultimátní prostředí, které bude doslova nabízet "nový život".

Doufám jen, že se toho dožiju.

Walther 31.07.2018 10:14

Jsem skeptický minimálně k poznámce, "zdali se toho dožijeme". Hra, ve které se dá dělat prakticky cokoliv, už existuje - Minecraft. Tvá koncepce budoucnosti her naráží na spoustu problémů, psychické - většina hráčů nechce vytvářet obsah, chce ho jenom hrát; software - nutnost velmi vyvinuté AI, která celý takový svět drží pohromadě; hardware - zde vidím největší problém, na Zemi není dostatek prostředků pro realizaci něčeho tak obrovského. Neber mě prosím tak, že veškerou tvou ideu stavím na hlavu, avšak; mám již po všech letech k těmto sci-fi technologickým scénářům jistou averzi.

Lockdaar 31.07.2018 10:22

Taková "hra" stylem Ready Player One, by byla neskutečně žánrově přeplácaná a přehnaná dle mého názoru. "scifi fantasy závodní strategická střílečka" mi přijde jako nesmysl. Možná někdy v budoucnosti budou mít lidi na něco takovýho jiný pohled ale dnes si myslím že ještě ne a lidi budou spíš upřednostňovat samostatné žánry.

djmetla 31.07.2018 13:10

@Walther k tomu hardware. Nemyslím si že na zemi nieje dostatok prostriedkov. Svet IT funguje tak že kde je poptávka je predávajúci. A výkon je už dnes viac ako dostatočný.

Programátor WoWfan.cz

Walther 31.07.2018 17:34

@djmetla měl jsem na mysli HW na něco jako OASIS...

Esperanta 31.07.2018 09:01

Díky moc za všechny komentáře, ani jsem nečekala tak rozumnou diskuzi. Taky díky za různé nadhledy, které jsem ve článku nezahrnula ale též se s nimi ztotožňuji.

Vewerka 31.07.2018 08:57

Jeden z obrovských důvodů které wow drží při životě a je velkým tahounem je obrovské lore které v této hře je a na kterém si blizz dosti zakládá. Lore se stále vyvíjí a vycházej i knihy s doplňujícími informacemi. Která nová hra by dokázala udělat podobně velký svět a a ještě k tomu tak obrovské lore ? To je věc co se jen tak nepřekoná.

Horm 31.07.2018 10:38

Přesně tak. A nebál bych se říci, že lore ( a jeho rozvíjení a propracovanost ) je s hratelností nejdůležitějším faktorem pro sertvávání u WOW. Tupé klikání a nekonečné questění pohřbí každou hru, ale lore rozvíjí fantazii mimo rámec samotného hraní.

Jikonekt 31.07.2018 08:35

Já když se zasním, tak taky kdyby v budoucnu vzniklo mmorpg se světem a grafikou jako má třeba Witchera 3, tak bych si to určitě rád zahrál. Prostě grafika a engine z roku 2020 a ne z roku 2004 a řekněme dospělejší, drsnější a o něco realističtější svět a postavy v něm. Ale muselo by za tím stát ohromné studio a peníze, aby byl pořádný endgame obsah a neustále se o to starali jako Blizzard o WoW, což znamená že by ta hra musela mít úspěch a ohromnou základnu hráčů, aby se jim to zaplatilo. Jenže něco takového prostě na obzoru nikde není, pravděpodobně ze všech těch důvodů, které jsou zmíněné v článku.
Já třeba původní WoW účet kdysi prodal a zkoušel jiný hry jako Age of Conan nebo Warhammer Online, jenže tam vždy problém ten, že dokud člověk leveloval a objevoval svět, byly ty hry dobré. Jenže jakmile se dostal na maximální úroveň, tak začala nuda enbalo pořádně co dělat, aneb nedoladěný a nedořešený endgame obsah, který když už nějaký byl, tak ho bylo málo, byl zbugovaný a po maximálně dvou týdnech začal strašně nudit. Takže sem se pak po letech zase vrátil k WoW. Každé mmorpg potřebuje prostě především silnou podporu vývojářů a neustále dodávaný nový obsah do hry, jinak umře. A to je určitě velmi náročné na lidské zdroje potažmo finance a to si málokterá studia asi uvědomila na začátku nebo prostě čekali počet hráčů v jejich hře o řád nebo několik řádů výš, aby se jim něco takového zaplatilo.

djmetla 31.07.2018 13:06

Engine v aktuálnej verzii WoW už fakt nieje z 2004 majú kompletne prekopanú architektúru serverov vrátane klienta. Preto majú problém vrátiť sa k Vanille pretože to bol ten starý engine... Ale späť k veci fyzika, grafika i dynamika hry je cielená. To znamená že vývojár to tak chce a zachováva to tak. No dovolím si tvrdiť že ak by veľmi chceli tak následujúci väčší patch už má komplet hra inú dynamiku

Programátor WoWfan.cz

Walther 31.07.2018 00:17

Sám jsem názoru, že vyvíjet dnes MMORPG hru je idealismus a nízká úroveň nadhledu do herního průmyslu. Poptávka se za všechny ty roky posunula jinam. World of Warcraft bych zařadil do pomyslného herního kánonu, je to něco, co už v budoucnosti nepůjde jen tak ignorovat a zapomenout. Navíc jsem dlouho nepotkal podobnou hru, za kterou by stála nějaká pořádná originální myšlenka. Když už vývojáři mají nápad, většinou to dopadne v kolotoči různých mutací a s ničím dalším novým už nepříjdou. World of Warcraft samotný překonat nejde. Ale žánr MMORPG už překonaný byl.

Perzeus 1 30.07.2018 23:40

Ještě mě napadlo guild wars2 to taky zkoušel ale mám dojem že taky neúspěšně má taky základnu hráčů nebo měl ale asi ne tolik jako wow hrál jsem ji ale oslovila mě jen asi na týden až 14 dnů pak jsem ji přestal hrát osobně mě to přestalo bavit myslím že wow nepřekoná asi nic Mmorpg wow hraju furt i když začátek byl prostě pecka ale rád si zahrají do teď člověk prostě u toho vypne pozná nové lidi nechá za sebou vše každodenní wow je wow a bude králem do konce můj názor pokud Blizzard nevytvoří nástupce wow o čem se taky už diskutuje delší dobu wow2

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet