Vytoužený přístup do hry aneb jak jsem refundoval…

shadowlands    beta    recenze

Na začátek bych chtěl upozornit, že následující text je osobní pohled autora a obsahuje názory, které se nemusí slučovat a patrně ani neslučují s názory ostatních.

Proč tedy refund?

Ohlášené datum vydání datadisku Shadowlands, 27. 10. 2020, již neplatí. A vzhledem ke všem těm změnám, které na betě proběhly za posledních pár dnů, je asi všem jasné, že nikdy ani neplatilo. Rozhodnutí a prohlášení vývojářů, které mnozí oslavují, já osobně považuji pouze za úhybný manévr, protože Shadowlands na vydání v tomto termínu jednoduše nebyl připraven. Vedení vývoje nejsou hlupáci a samozřejmě to ví.

Dalším oznámením ve spojení s odložením vydání byla možnost refundace předobjednávek Shadowlands. Toto je od Blizzardu to zásadní oznámení. Moje využití této nabídky nemá s odložením datadisku co dělat. To, že jej odložili, je dobře a je to nezbytné opatření. Nikdy jsem nečekal, že to v říjnu vyjde. Hlavní důvod mé refundace je to, že mám problém s tím, jakým směrem se vývoj ubírá.

Co mi vlastně vadí?

Když byl datadisk Shadowlands oznámen, jedním z taháků byl návrat všemožných spellů a abilit z dřívějších datadisků. Tohle spoustu lidí svedlo na zcestí a oni si začali pohrávat s myšlenkou, že WoW se vrací zpět ke kořenům. A že po ne úplně povedeném Battle for Azeroth (abych byl upřímný, tak BfA byl ten nejhorší datadisk, co WoW mělo), kdy sami vývojáři přiznali chyby, se ve World of Warcraft zase blížíme ke světlejším zítřkům. Tedy nehledě na temné téma datadisku.

Podle mého názoru by hnací silou datadisku měl být příběh a gameplay. S každým dalším oznámeným aspektem bylo jasné, že se žádný návrat nekoná a bude to jen pokus udělat BfA lépe. Hlavně co se týká designu class. Teprve zkušenost na betě můj dojem dovršila.

Takže, vezmeme něco z toho datadisku, něco z tamtoho a k tomu něco z tohohle a máme opět nastavovanou kaši, kde ale ten základ není žádná velká dobrota. Tolik vytoužený revamp talentového systému, který už tak dlouho kulhá na obě nohy, se nekoná. Zůstala spousta mrtvých talentů a přibyly k nim další. Skutečnost, že nový talent se prakticky okamžitě stane nepoužitelným, považuji za selhání vývojářů. Důvod je podle mě jednoduchý. Je to systém Covenantů a s ním spojené Soulbinds, které utváří classy a jejich gameplay. Tenhle systém je tak neskutečně složitý, že podle mého zabírá většinu času vývoje. A troufnu si tvrdit, že daleko víc času, prostředků a úsilí, než Blizzard sám očekával. Jsou to všechny systémy BfA a Legionu dohromady a ještě víc.

Proč mi to vadí?

Nese to s sebou pár problémů. Za mě největší je to, že je vynakládáno moc času na vývoj, dále restriktivní gameplay a v neposlední řadě neschopnost Blizzardu tyto systémy nějakým způsobem balancovat a zařídit jejich fungování jako celku.

Pokud to mám rozvést, tak osobně nevidím důvod, proč by se měl nějakým způsobem zásadně měnit design speců a class každý datadisk. Víc by se mi líbil smysluplný a promyšlený talentový systém, který by utvořil základ specu a který by se dal rozvíjet legendárkami, trinkety a podobně. A zbyde hromada času na tvoření zajímavého contentu. On ani design legendárek v Shadowlands není kdovíco. Kvůli tomu, že dost věcí obstarává systém Soulbinds, je spousta legendárních předmětů dost fádní. Např. BM hunter má jako nejlepší legendární efekt to, že pet má větší crit během Bestial Wrath. Tohle má být legendárka, která by měla být vytouženým předmětem, k němuž se bude hráč dopracovávat? Nepřipadá mi to tak.

Byl to problém BfA, kdy herní systémy jako Warfronts nebo Island Expeditions nebyly špatné nápady, jen prostě nebyly dotaženy do konce. Obávám se, že to bude problém i Shadowlands, protože tu máme Torghast. Dále tu máme... Torghast. Tohle je tak nějak vše zajímavé. Další mechanismy datadisku spojené s Covenanty nejsou tak zajímavé, aby hráčům nabídly nějaký zásadní čas ve hře. Prostě na ně nezbývá čas, protože se vývojáři zabývají nesmysly. Vždyť ještě teď, v době psaní tohoto článku, kdy by do data původního plánovaného vydání zbývaly nějaké 2 týdny, se revampují Covenant ability nebo se vytvářejí úplně nové. Předělávají se systémy Conduits a další věci spojené s tímto překombinovaným systémem. Ani slibovaný revamp systému World Questů se nekoná, pokud tedy nebereme jako zásadní změnu, že místo Emissary se to jmenuje Calling a že místo čtyř WQ musíte splnit tři. Takhle to totiž v kostce vypadá.

No a co se týče těch restrikcí. Když Ion argumentoval proti setům v BfA, řekl, že kombinace setů a legendárek v Legionu byla co se týče gearu příliš restriktivní. No a teď tu místo restrikcí máme "zásadní volbu". Snadno se totiž hráči stane, že si buď vybere abilitu, se kterou se mu dobře hraje, případně dobře funguje a dělá, co má, nicméně kvůli tomu musí do Covenantu, který se mu nelíbí. Nebo naopak si vybere Covenant, ale skončí s abilitou, kterou vlastně nechce používat, protože nefunguje, jak má, je nudná a nebo je "opruz" ji používat. Jestli tohle není restriktivní, tak už nevím co. Nehledě na Soulbinds, schované za "reputaci" s Covenantem. Na ten Soulbind, se kterým ve skutečnosti chcete hrát a je pro vás nejužitečnější, si třeba 2 měsíce počkáte a do té doby musíte hrát jinak, než chcete.

Je to všechno?

Není. Ještě mám jeden zásadní problém a ten se týká příběhu. Už BfA ukázalo, že lidé stojící za příběhem a lidé, kteří momentálně "pečují" o lore, neumí pracovat v časovém presu. Osobně si myslím, že třeba Steve Danuser je všeobecně slabý článek, a každým rozhovorem mi to potvrzuje. I kdyby se příběh vyvíjel po celý datadisk dobře (což neplatilo), tak jeho konec stačil k tomu, aby vše zabil, doslova i metaforicky. Takhle naložit s jedněmi z nejzásadnějších zón v lore a s jedním z největších záporáků, ke kterému příběh tak dlouho směřoval – ať se na mě nikdo nezlobí, ale lepší konec by napsal snad každý průměrný fantasy autor. Ano, bylo to kvůli tomu, že se nestíhalo, ale právě proto současná situace s datadiskem nenavozuje optimismus.

Teď už je to všechno

Závěrem bych chtěl říci, že na Shadowlands není všechno špatně. Art team odvádí tradičně vynikající práci. Některé výhledy jsou doslova dechberoucí a prostředí je výborně zpracováno. Systém získávání legendárních předmětů se určitě zlepšil, bohužel není vždy moc o co stát. Dungeony mi přijdou mnohem zajímavější než třeba v BfA. A úprava systému lootu z Mythic+ opět trochu oživuje raidování na Heroic obtížnost. Více úprav charakterů, tady by se chtělo říct konečně, jenže tohle by asi neměla být jedna z hlavních věcí datadisku, to také o něčem svědčí. Také práce s alty se značně zlepšila.

Nicméně bych uvítal přehlednější a odladěnější systém class a spíš více zajímavého obsahu, kde ty classy použít. Víc by se mi líbilo, kdyby bylo vše například ve stylu Artefaktů z Legionu a každá, když ne specializace, tak classa, by měla abilitu, která by byla takovým perkem Shadowlands. A volba Covenantu by byla vyloženě na základě nějakých sympatií k danému zaměření, ať už kvůli prostředí, mountům, známým charakterům nebo transmogu.

Nad Shadowlands nelámu hůl, budu dál vývoj datadisku sledovat a čekat, jak se vývojářům podaří vyhrabat se z toho, co si uvařili. V současné podobě to pro mě ale není atraktivní zabiják času.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Golesh 26.10.2020 18:02

Něco mi tu přijde zbytečné.
Že se někomu bude líbit jeden kovenant, ale chtěl by ability z jiného... To je jako stěžovat si, že se mi líbí druid, ale warlock má vyvolávání démonů a to se mi taky líbí.
Nejlepší vytoužený legendární předmět bm hunterů je nudný... No, tvoje volba hnát se za "nejlepší m." Na co tam pak mají být promyšlené talenty a nevím co, když lidi pak pojedou podle nejlepší kombinace z internetu? S tímhle přístupem je to všechno nudné a jasně že některé talenty jsou pak hned mrtvé.
Neříkám, že vývojáři nemůžou nic posrat, myslím, že toho můžou dost posrat. Jen si myslím, že zrovna tohle si sereme sami.

Hepy 19.10.2020 14:48

Tolerance a svoboda slova. Běda tomu kdo si dovolí vyjádřit svůj názor. Bohužel je to odkaz na dnešní dobu... autor píše svůj názor, myslím že objektivní, odměnou je jen prskání že si to vůbec dovolil :-D
Pro mě byl absolutně nejhorší datadisk Cata a abych odůvodnil svůj názor hraji od 22.2.2006. Nicméně nejlepší pro mě byl burning crusade ale i to je zapříčiněno právě tím že to byl můj začátek poznávání online mmo, první raidy l, dungy atd. Takže si myslím že každý vzpomíná na ten svůj ve kterém začínal.
Kdyby nechali některé prvky hry které jsou nyní fajn a změnili jen progress hrou, že neni rozdíl mezi někým kdo měsíce farmi equip a někým kdo hraje pár týdnů a díky štěstí na drop má to samé a vůbec nic ta snaha prvního hráče neznamená. V TBC tohle nebylo, pamatuji že v době kdy přišel sunwell hodně guild progresovalo starý kontent aby se dopracovali a mohli jit sunwell, nyní se snaží aby hra byla dostupná pro všechny bez ohledu jestli je to hardcore player nebo casual. BfA mne osobně zklamalo se systémem korupcí a závěrem příběhu.

Bellatrix 15.10.2020 14:41

Lidi, bože, přestaňte řešit BfA, BfA končí, tohle je článek o Shadowlands! Bavte se o Shadowlands!

Šéfredaktor WoWfan.cz

kritik 15.10.2020 08:53

Je zbytečný se tady hádat jestli byl nejhorší datadisk wod a nebo BFA, oba byli hodně špatný, wod měl jednoznačně nejméně contentu ze všech datadisků, pouze 2 raid tiery celkově jen 3 raidy atd.

A BFA byla zase nepovedená kopie Legionu, kvalitou taková čínská kopie, bylo tam sice víc contentu než ve wodu ale ten content byl extremně nudnej.

Autor asi náráží na to že jestli bude SL opět kopie BFA nebo Legion 3.0 tak to asi nedopadne dobře, nemůžu hodnotit betu jsem nehrál, ale další kopii předchozího datadisku si taky moc nepřeju.

Ale když začínalo BFA uvadat tak si blizz pomohl classicem, aspon na čas aby zachranil čísla subů, ale classic hype je pryč, co teď ? když bude SL špatný tak vydaj TBC aby udrželi hráče ? No nevim nemyslim si že podobná strategie bude fungovat i podruhý ...

Romik 15.10.2020 11:25

Vidis to a pro me byl WOD jeden z nej co jsem od Wotlk na offi zazil. Garison a jeho soukromi jsem miloval.

RajTy 15.10.2020 13:02

@Romik
Naprosto souhlasím. V Garisonu řeším dodnes vše.

Mixin 15.10.2020 08:05

1. Když si přečteme je to osobní názor autora, ale komentáře jsou zase většinou osobní názory čtenářů.
2. Taky nemůžu souhlasit že BFA bylo nejhorší. Stupidní personál loot na zavedli už na konci Legie a tím, že ho nechali v hloupém stavu do bfa mělo na tenhle systém taky obrovský dopad. I když si to lidi neuvědomují protože jste měli náhodu na náhodě s azeriry, zbraně to byl úplný v vtip pro některé classy a tenhle problém byl zase zavedený kvůli legii. Takže z velké části za to může leggii, ale na konci ten hrací automat náhod dodělali s corrupcemi! Takže když člověk nechtěl byt bez afektu tak mohl jít za 1 kladný effect mít 20 negativních.
3. Lore rozhodně nespada mezi nejhorší i kdyz konec to urcite odnesl jako cele WoD, že už se ho snažili ukončit rychle. Avšak na druhou, všichni by chtěli mít vždy epicky konec, ale dá se říct, že epicky byl ze strany hrdiny na mezipribeh.
4. Kdybych měl ohodnotit BFA po všech stránkách z mého pohledu, tak je někde kousek pod úrovni cataclysmu, ale rozhodně před WoD, ale hlavně utrpěl kvůli mechanikám, které zůstali z Legie a dá se říct, že nebyli slučitelné s nový systémem.
5. Myslím si, že shadowlandy zazáří, ale mám strach pak o následující datadisk.
PS: tady je moje osobní pořadí WotLK, MoP, Legion, BC, Cata, BFA and WoD, ale rozdíli jsou mezi některými minimální pro mě.

Plandulcz 14.10.2020 23:36

Je jenom dobře když každý nespokojený hráč ukončí hraní. Je to dobře nejen pro hru ale obzvlášť pro herní komunity.

Bellatrix 15.10.2020 01:59

Těch nespokojených hráčů bude asi hodně, když v době WotLK hrálo WoW 15 milionů lidí a teď je asi Blizzard rád, pokud je to něco kolem milionu...

Šéfredaktor WoWfan.cz

Reeki 15.10.2020 06:57

@Bellatrix Tak to bude asi více hlavně v Číně

Romik 15.10.2020 11:26

@Bellatrix V dobe WOTLK nebyla takova online konkurence...

Bellatrix 15.10.2020 13:29

@Romik To je další věc – i když MMO jako žánr už tolik neletí jako kdysi, teď existuje konkurence třeba v podobě Final Fantasy online, a Blizzard v tomhle konkurenčním boji bohužel zaostává. (Soudím jako někdo, kdo hrál WoW i Final Fantasy online.)

Šéfredaktor WoWfan.cz

Plandulcz 15.10.2020 17:37

@Bellatrix Hele tohle je každý datadisk. Kdy se vynoří někdo kdo začne brečet a kritizovat protože se mu něco nelíbí. Proto má krásnou svobodu v tom že může skončit. Nechápu že má potřebu se někdo veřejně vybrečet a doufat třeba že vezme sebou další lidi.

twice 16.10.2020 14:01

@Romik O jaké konkurenci je řeč?

Lockdaar 17.10.2020 12:03

@Bellatrix WoW nemělo nikdy 15 milionů aktivních hráčů, maximální vrchol byl mezi Wotlk/Cata kdy měli kolem 12 milionů, ale že by měli teď něco kolem 1 milionu si moc nemyslím i když se BFA moc nevydařil, budou mít víc.

Bellatrix 17.10.2020 20:48

@Lockdaar Máš pravdu, peak nebyl 15 milionů, ale těch 12, jak jsi psal. Špatně jsem si zapamatovala číslo. Jinak ten 1 milion se zakládá na nějakých leaknutých datech o počtu subscriberů, ale i když to není oficiálně potvrzené číslo, naprosto odpovídá trendu sestupné tendence u každého z posledních datadisků. Měla jsem k tomu graf, který byl součástí jedné mé přednášky z Festivalu fantazie, tak se to můžu pokusit najít. Bylo vidět, jak ta čísla jdou velmi pravidelně dolů, jak šel čas. I když se spuštěním Shadowlands množství subscriberů samozřejmě zase vzroste, jako každý nový datadisk, statisticky na základě toho trendu nejspíš bude v průběhu Shadowlands něco kolem toho 1 milionu, možná 1,5.
Samozřejmě se ale taky může stát, že Shadowlands bude natolik úžasný datadisk, že ten sestupný trend zlomí Ale osobně to nepovažuju za moc pravděpodobné, jelikož to padání množství subscriberů je podle mě z velké části dané tím, že MMO jako žánr prostě už dávno není TOP žánr dnešní doby.

Šéfredaktor WoWfan.cz

Galifry 14.10.2020 23:22

Sice nehledám manžela, ale tenhle údaj asi můžu obětovat. Patch 2.3 byl ten, ve kterém jsem se zjevil ve WoW. Jinak mi všichni podsouváte, někteří slušně a někteří dost drze něco, co v tom článku není. Nevím o tom, že bych tam někde srovnával datadisky. To, že mě BfA bavilo ze všech nejmíň je prostě tak, to je příroda, nad tím nezvítězíš. Zábava je individuální záležitost. Není to nic jiného než můj pohled na věc.

Althalus 15.10.2020 00:20

Však nikdo tu nikoho nechce urážet nebo tak. Každý má na věc svůj názor. My jen zase připsali ten svůj, toť vše .

Reeki 15.10.2020 07:08

Cituji : abych byl upřímný, tak BfA byl ten nejhorší datadisk, co WoW mělo, konec citace, chci se zeptat, na základě jakých dat autor tvrdí, že jde o nejhorší datadisk ve WoW ? Jelikož jde jen o autorovi domněnky a pohled na hru, tak tahle věta měla být formulována nejspíše trochu jinak třeba: abych byl upřímný, tak BfA byl ten datadisk, který mě bavil nejméně ze všech odehraných expanzí, co WoW mělo, v tomto případě by již nikdo nemohl nic namítnout za názory autora.

Galifry 15.10.2020 08:17

@Reeki Od toho je tam ten první odstavec, který rámuje vyznění celého článku. Nemusím omílat ty samé fráze dokola, ono toho "podle mě", "já mám problém" a třeba "mně by se líbil" je v článku dost.

Django 15.10.2020 12:10

Každý pochopil, že jde o osobní názor. Problém je v tom, že informace je podána špatně tzv. jako fakt a nikoliv jako osobní hodnocení.

Galifry 15.10.2020 12:35

@Django Takže je to špatně napsaný, ale každý to pochopil? V čem je tedy problém?

Pokud je hned na začátku uvedeno o co se jedná, tak pak už text na podstatě věci nic nemění. Jsou lidi, který by to nastartovalo i kdyby to bylo v jakýkoliv formě jen proto, že se to prostě neslučuje s jejich názorem.

suvreal 15.10.2020 13:50

@Reeki

Podle mého názoru lze subjektivitu názorovosti vyjádření logicky definovat, buď na začátku nebo konci dokumentu celkově, nebo v jeho průběhu, a to vždy u vyjádření konkrétní interpretace. Myslím si, že by mohli existovat i jiné způsoby, jak tohle vědomí vnést ke čtenáři, a to například, kdyby se tento konsenzus definoval například v sekci "O nás" nebo v nadřazené kategorii stránek webu, a to vždy v kontextu daného tématu, druhu obsahu. Tuto definici lze provést v rámci onoho textu nebo nějakého textového, kontextového nebo tematického bloku, o kterém nebo v rámci kterého, je hovořeno (kapitola, stránka, portál, obecně daná profese, atp.).

Autor článku takto učinil rovnou na začátku článku, tedy: "Na začátek bych chtěl upozornit, že následující text je osobní pohled autora a obsahuje názory, které se nemusí slučovat a patrně ani neslučují s názory ostatních.", čímž podle mého názoru jasně vyjádřil potenciální vědomí v rámci názorovosti daného vyjádření, tématu, kontextu, bloku textu, části nebo celého dokumentu, stránky nebo jen prostě textového celku.

Celkově si myslím, že autor názorovost, jeho subjektivní interpretaci k tématu definoval v dostatečné míře, a to v úvodu článku a nebylo tak třeba na autora útočit.

Je podle mého názoru relativní, že je relativní, že je můj názor relativní. Relativita, jako cvičení o relevanci, je sama o sobě relativní, a to včetně případů, kdy relativní není. Neexistuje objektivní subjektivita, subjektivní je vždy interpretace objektivního, ať už je třeba tvoje nebo něčí subjektivita blíže pochopení objektivity, o které v podstatě nemusíme vědět co je, za předpokladu rozdílných subjektivit interpretující realitu, tedy, můžeme říct, objektivní realitu.

ALL SAID IMO (In my opinion)
Což je podle mého názoru redundantní vůči těm případům, kdy jsem psal "...podle mého názoru..." a doplňující tam, kde bych to mohl opomenout a někomu se mé vyjádření nelíbilo.

n. 17.10.2020 00:45

Článek je sice kopa nudných keců, ale tohle je čistě můj názor. Zato čistý fakt je to, že tu brečíš v komentářích jak malé dítě. Buď rád, že tento prázdný příspěvek vůbec vzbudil nějakou diskuzi. Pokud to nedokážeš unést, nepiš nebo vypni komentáře.

Jackone 14.10.2020 22:55

co se týče nejhoršího datadisku za mě jednoznačně WOD do příchodu Hellfire citadel (ale ta bohužel byla taky tak moc dlouho že omrzela) ale datadisk jako takovej děs a běs jediná dobrá věc byla ta základna kterou si každej mohl upravovat jak chtěl, ale řekněme na rovinu každej zalezl do svojí a tam trávil dost času takže vlastně to byla taková singleplayer věc. Co se týče Legionu ano nebyl dokonalej nebyl na 100% funkční, ale na druhou stranu měl hromadu obsahu. BFA za mě je nemastný neslaný takže bych na to určitě nenadával, ale zase bych ho nepřechvaloval. BFA pro mě bylo někde na půli cesty mezi WoD a Legionem. Co se týče např. M+ za mě to byl v BFA hlavní zabiják raidování na jiný než Mythic obtížnosti. Můj dlouhodobej postoj co se týče M+ je takovej že to mělo být jako v wod a to že měly nechat nějaký kosmetický věci mounty a nějaky jinak nezískatelný předměty, ale tohle je jen můj názor. Já SL mám objednaný od prvního momentu kdy to šlo objednat a nebudu to určitě rušit protože vím na 100% že ten datadisk chci a budu hrát. Jinak přidám se k dotazu někoho nade mnou a zeptám se kolik má recenzent za sebou na ofi datadisků??

Silveralius 14.10.2020 22:03

Předně děkuji za článek.
A s tím, že BfA byl nejhorší datadisk také nesouhlasím.
Pokud to vezeme v porovnání s Legionem. Co zásadního měl Legion v contentu navíc oproti BfA?
Ano Legion měl lepší lore. Protože Ilidana prostě všichni milují.
Ale já nevidím příliš věcí co by měl Legion navíc oproti BfA. Dokonce některých věcí měl i méně.
Jediné co měl opravdu navíc, ale taky to neblyo příliš dotažené jsou class hally.
Místo zbraní jsme měli v BfA plášť.
Invaze legie byly nahrazeny za invaze opačné frakce.
M+ bylo skoro stejné.
World questy až na vyjímky v kombinaci s daily q byly stejné. Včetně Emisary truhel.

Takže co tak zásadního mne uniká a měl to Legion navíc oproti BfA?

Althalus 14.10.2020 22:23

Podle mě tohle je tohle všechno způsobené jen tím, že už dlouho nepřibyl nový concent (lore atd.). Úplně stejně totiž dopadlo WoD, poslední patch byl na dost dlouhou dobu a všichni jen netrpělivě čekali na Legion. Tohle je to stejné v bleděmodrém

Althalus 14.10.2020 21:43

Nesouhlasím s tím, že BfA je zdaleka nejhorší datadisk. Příběhově byl každý datadisk super. S herními mechanikami je to jiná. Ale ruku na srdce, v dnešní době přijít s originálními mechanikami, které zaujmou je opravdu těžké. Dnešní hráči totiž mají čím dál větší nároky, a je dost těžké je potěšit.

Co se týče BfA konce, tak ten asi naštval všechny. Ale Bliizard jakožto jedna z mála firem, které (aspoň trochu) naslouchají hráčům, by vzhledem k reakci na onen "konec BfA" jen tak nezahodili toto téma do koše. Naopak si myslím, že si jeho dovršení nechávají na později.

A co se SL a Covenantů týče, tak ne každý bude hledět na to, která abilita dává kolik dmg/heal apodobně. Ano, některé z nich jsou "nudné", ale jak se říká "100 lidí 100 chutí". A podle toho si hráči budou vybírat.

Ať si Blizzard vezme kolik času chce. Já osobně jsem ochoten si klidně ještě pár měsíců počkat .