Vitráže a jejich funkčnost na Azerothu

  vitráže    umění   

Já vím, já vím, nehledej ve hře logiku. Jenomže profesionální deformace jen tak nezmizí. Pokud nejste z oboru, pravděpodobně vás to bolet nebude. Nevím, kolik z vás to ví, ale jsem vyučená vitrážistka. Pokud nevíte, co jsou vitráže, nejlepší bude zajít do kostela a podívat se na barevná pomalovaná sklíčka vyplňující okna. 

 

Na vitráže už jsem pár let nesáhla. Neměla jsem prostor si zbudovat dílnu a také nebyly finance nakoupit materiál (skla jsou velmi drahá záležitost) a čas něco většího vytvořit. Ale chybí mi to, a to hodně. Vitráže jsou o neskutečné přesnosti na milimetry. Netrefíte se jedním milimetrem a rozjede se vám většina nařezaných skel nebo můžete jít sklíčko řezat znovu. Ano, až takové to je. A také je to o schopnosti správně navrhnout celý obraz. Když je někde sklo příliš velké či dlouhé nebo špatně tvarované, můžete skončit tím, že se vám nepodaří sklo pořádně uříznout a pokud ano, může vám prasknout při finálním broušení. Nehledě na to, že i pokud sklo správně vložíte mezi ty ostatní, při instalaci do rámu vám může prasknout a vám nezbyde nic jiného než ho nařezat stejně na menší kusy.  Navíc byste se měli vyvarovat přesných křížů, protože tak celá tabule nařezaných sklíček ztrácí na pevnosti, jelikož má v sobě velmi slabý spoj. A to nemluvím o tom, že se můžete mnohokrát pořezat, inhalujete leptací kyselinu, když pájíte cín, a můžete se otrávit barvami na sklo, protože obsahují olovo. Takhle to zní děsivě, ale jinak se jedná o nádherné řemeslo.

 

A jak to souvisí s WoWkem? No, hodně. Je to hra, která obsahuje neskutečné množství umění. Od návrhů krajin, zbrojí, postav a věcí až po jejich konečnou realizaci, tak jak je vidíte ve hře. Takže není překvapením, že pokud máte ve hře kostely, chrámy či paláce, objevují se v nich vitráže. Jak jsem již řekla, vy, jakožto neznalí řemesla, to nevidíte, ale ve vitrážích je mnoho chyb. Ano, pokud něco nefunguje nebo nelze, lze to vyřešit magií, ale jdeme se podívat na to, jak by se musely upravit třeba takové vitráže v Ulduaru nebo Tomb of Sargeras, pokud byste je chtěli vytvořit v reálném životě.

Pro začátek si vezmu na paškál "vitráže" od Breathing. Breathing má neskutečný talent, na který jsem narazila hlavně v souvislosti s návrhy na vitráže. Ruku na srdce, nikdo jiný a v takovém stylu je nedělá. Jsou nádherné, jsou líbivé a umí vyprávět příběh. Bohužel jako vitráže fungovat nemohou, i když se tak tváří. Do umění od Breathing čmárat nebudu, ale budu čmárat do screenshotů ze hry, a až se dostanu ke konci článku, určitě budete schopni vidět to, co já. Tak se dáme do toho a začneme vitrážemi, které ve hře fungují.

 

Stormwind Cathedral

Tady se mi asi budete smát, ale tohle jsou jedny z mála vitráží, které fungují. Mají tvary, které se dají úplně bez problému nařezat a dát dohromady a drží. Jediným problémem může být přesnost, protože dávat dohromady přesné geometrické obrazce se může zdát jednoduché pro návrháře, ale vitrážista vám za to čokoládu asi nedonese. Že si Stormwind nemohl dovolit lepší a originálnější vitráže? No... dejme tomu, že dát ten Stormwind dokupy dalo celkem dost práce a podílelo se na tom několik království. Vitráže nejsou levná záležitost a už tak možná byly velké problémy s financováním. Anebo lidi prostě nemají fantazii.

Light's Hope Chapel

Všimli jste si, že zatím dávám za příklad vitráže, které jsou neskutečně jednoduché a bez nápadu? Jsou totiž jediné, které fungují a daly by se normálně vyrobit. Možná to zní jako výsměch vůči Blizzardu. Oni jsou schopní, kreslí tak, jak si já můžu nechat zdát. Třeba tak budu jednou kreslit v šedesáti, pokud se mi tedy nebude klepat ruka, a to asi určitě bude. Ale nejsou vitrážisti, nerozumí tomu. A pokud mezi nimi nějaký je, asi si dávno vyrval vlasy nebo nad tím mávl rukou ve stylu: no tak Titáni a night elfové měli jiné technologie... Vitráže u Light's Hope ale přeci jen malou chybičku mají. Tvary kolem křížů nahoře by se vyříznout daly, ale kříž samotný by se musel rozdělit na čtyři části.

Ulduar

A tady už budu trochu čmárat a vysvětlovat. Zatím jsem vám ukázala pouze vitráže, které fungují... minimálně z 90 %. Teď vám ukážu ty, které by se vyrobit nedaly ani za nic, dokud byste neudělali mnoho patřičných úprav. Nebo byste si nevzali obří kus skla a celý ho nenamalovali a spoje neudělali technikou lepených olověných pásků. Což je fuj, protože je to imitace. Teda pro mě je to fuj, vám se to může líbit. Proti gustu...

Tak jdeme tedy na to. Vidíte ty vitráže? To už je jiná, že? Jsou víc umělecké, jsou víc barevné, je to pastva pro oči. Problém je, že už jen ty skla byste nevyřezali ani za nic, pokud byste je nechali tak, jak jsou.

Teď tedy trochu té teorie. Skla se dají řezat jen určitým způsobem. Můžete vyříznout špičku, ale ne tvar, který byste na tu špičku vložili. Musíte ho tedy rozdělit na dva kusy. Proč? Sklo se řeže lámáním. Zatímco dřevo řežete pilkou, povrch skla pouze narušíte diamantovým řezákem a poté ho rozlomíte a ono od sebe odskočí samo. Samozřejmě jsou už technologie, které vám řežou sklo vodním paprskem, ale pokud by se tak vitráže dělaly, pak by to řemeslo naprosto ztratilo jakýkoliv význam. Bylo by to něco podobného, jako když řežete plechy laserem a ohýbáte je do nějakého tvaru a tvrdíte, že je to kovařina, a přitom děláte vlastně zámečnickou práci. Pak už to není umění, je to pouze o technologii.

Udělala jsem tedy dvě verze obrázku. Ten nalevo je vitráž, kterou můžete vidět normálně ve hře. Napravo je úprava v řezání, která by se musela udělat, pokud bychom vitráž měli vyrobit v reálu. Zbytek jsou vyznačené kudrlinky, které by se daly vyřešit barvením. Už víte, kam tím mířím?

Tomb of Sargeras

Další mou oblíbenou lokací pro vitráže je Tomb of Sargeras. Však se podívejte na ty umělecké kousky. Radost se na ně dívat. Od Ulduaru minuly již čtyři datadisky tak není divu, že se Blizzard zlepšil. Zlepšil se však ve funkčnosti návrhů? Řekla bych, že ano. Mých zásahů je tu už minimální množství oproti těm z Ulduaru, mnohdy by stačilo jen větší zakulacení tvaru a vyřešilo by to tak 50 % problémů. Stejně jako u Ulduaru jsem i zde hodila náčrt, jak by se řezy musely pozměnit, aby šla skla vůbec vyřezat.

Sečteno podtrženo, Blizzard na vitráže není zas takový specialista. Jsme však ve světě Warcraftu, kde funguje magie a jsou zde civilizace, které byly vyspělé již tisíce let nazpět. Tak si to řekněme narovinu: Titáni to řešili technologií, noční elfové zase magií. A vůbec, Blizzard umí hromadu jiných věcí, takže jim to projednou odpustím.

 

Chcete se na závěr zeptat, kde jsem naposledy ve hře viděla funkční vitráže? Pamatuji si, že to bylo naposledy v The Elder Scrolls: Oblivion v chrámech Nine Divines. Až budu příště hrát třeba Darksiders, taky se na to zaměřím. Ale vzhledem k tomu, že mi nic nezabrnkalo na nervy, byly nejspíš v pořádku. Pravděpodobně to bylo proto, že v postapokalyptickém světě vitráže v celku najdete asi velmi těžko.

 

Jste také v něčem vystudovaní či se věnujete určitému úzkému okruhu a je ve hře něco, co probouzí vaši profesionální deformaci? Podělte se s námi v komentářích!


Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Sarder 25.01.2018 19:19

Pekne napísane ale mám otázočku. Dali by sa tie skla odlievať do požadovaného tvaru a následne lepiť do kopy? Ja viem je to ako rezať z vodou ale aj tak ma to zaujíma.

Esperanta 25.01.2018 20:04

Co se týče odlévání, kdysi jsem chtěla odlít nějaký speciální kus skla a mistr mi říkal, že kdyby se to nalilo do formy, akorát by to začalo prskat a udělaly by se bublinky a kdo ví co ještě. Takže podle mě by to stejně úplně nevyšlo. A pokud by se to začalo lepit do kupy třeba těmi olověnými profily, tak třeba ty špičky směrem dovnitř by byly opravdu na pěst i z hlediska toho, jak do nich narvat olověné profily nebo měděný pásek. To už bych radši odlila z pryskyřice, když by se člověk nutně těch tvarů chtěl držet. Ale věř mi, že by to dalo tak stokrát víc práce než ty řezy prostě normálně upravit. Můj mistr by mi na tohle řekl: "Zase vymýšlíš blbosti?"

Zug 25.01.2018 19:07

Huh... a já si ani nevšiml, že by nějaká okna vůbec vitráže měli. Ale třeba ty v Tomb of Sargeras znázořnující Pillars of Creation jsou opravdu hezké. Od teď se radši na každý okno podívám dvakrát, aby mi něco neuniklo. Kudos to you and Blizz.

A asi budu muset jít checknout Oblivion. Tam si taky žádné vitráže nepamatuji... a to by mohlo být bráno jako kacířství v mý RP gildě v ESO.

Esperanta 25.01.2018 20:22

Pillars of Creation jsou boží. A v Oblivionu prostě zajdi do nějakého chrámu. Většinou jsou tam všichni z Nine Divines.

djmetla 25.01.2018 19:04

nikdy som si nevsimol vitraze vo WoW ale tak odkedy citavam tieto clanky zistujem ze jedine co som si hodne vsimal bolo GearScore za cias Wotlk neskor iLevel a potom DPS

Programátor WoWfan.cz

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet