Je Legion spásou World of Warcraft?

http://media.wowfan.cz/uploaded/Legion_recenze
TL;DR verze: Legion je hmatatelným důkazem toho, že Blizzardu na WoW stále ještě záleží. Blizzard do tohoto datadisku vložil nezanedbatelné úsilí a zaslouží si, abychom jeho snahu ocenili. Datadisk vypadá na první pohled velmi dobře, obsahu má (přinejmenším prozatím) až až a další obsah je ve vývoji. Svět Legion je zábavný, dobře vymyšlený a uživatelsky vstřícný a přinejmenším já v něm vidím jasně napsanou zprávu Blizzardu, že opravdu dělají vše pro to, aby jejich hra byla zase tak plnohodnotná a nápaditá, jako byla dříve. Když jsem poprvé zvěděla, co bude tématem a obsahem datadisku Legion, prohlásila jsem bez váhání: tenhle datadisk je vrcholná ukázka zoufalého podbízení se hráčům. A tvrdím to pořád, aby bylo jasno. Ale není v tom nic osobního – vzhledem ke konkurenci, která v tomto odvětví panuje, se velká část videoherních tvůrců hráčům více či méně nápadně podbízí, aby neupadli v zapomnění. A Blizzard očividně zatím nehodlá dopustit, aby World of Warcraft upadl v zapomnění. Ale zpět k podbízení. Nakonec totiž není až tak zásadní, jestli se tvůrce hry hráčům podbízí, ale jestli je úspěšný. Je Blizzard úspěšný? Řekněme si na to na rovinu. Legion je produktem čirého zoufalství firmy, které odcházejí stoupenci. Je to v podstatě volání o pomoc. Prosíme, nelámejte nad námi hůl. Blizzard si je dobře vědom toho, že zájem o World of Warcraft v posledních pár letech rapidně poklesl. A tak začíná vyjednávat: Tak hele, tady máte demon huntery. Ty jste přece vždycky chtěli, nebo ne? A proč končit u nich – dáme vám zpátky i jejich šéfa Illidana. A víte co? Když už jsme v tom, tak ještě přihodíme Azsharu (i když jen zprostředkovaně) a taky Smaragdový sen, po tom jste taky volali už od Vanilly. Ne, počkat, nechoďte nikam! Ještě jsme neskončili. Ještě dostanete Ashbringer, Doomhammer, Kosu Elune a další dva tucty über epických zbraní. Tak co, jsme zase kamarádi? Do smrti dobrý? Teď nastává moment, kdy, pokud si nedám pozor, bych mohla začít Blizzardu křivdit. To bych ale nerada. A tudíž řeknu, že nádavkem k tomu všemu pozlátku vzal vývojářský tým přece jen rozum do hrsti a začal se snažit napravovat chyby z minulosti, jakož i updateovat vše, co se jenom trochu nabízelo. Vezměme si to všechno popořadě: Místo Garrisons teď máme Class Order Halls. Blizzad zcela správně vypozoroval, že jedním z kamenů úrazu WoD byl nešťastný systém Garrisonů, který motivoval hráče sedět na zadku ve své pevnosti a škrábat se za uchem (a občas posbírat nějaké ty kytičky). Class Order Halls vám naproti tomu sice poskytují ono důležité zázemí (které však sdílíte s ostatními hráči své classy), ale mimo posílání followerů na mise a občasné levelení artefaktu vám všechno okolo dává jasně najevo, abyste vypadli ven do světa a něco užitečného dělali. S tím souvisí inovativní systém World Questů. Těch budete mít permanentně k dispozici tolik, že si budete moci systematicky vybírat, jaké odměny se vám zrovna hodí – Artifact Power na vylepšování vašeho artefaktu, Order Resources pro vaši Class Order Hall či nové itemy na zvýšení vašeho iLvL. A sem tam u toho můžete potkat i nějaké zajímavé lidi, protože World Questy přirozeně přitahují pozornost všech hráčů. Dále pro nás vývojářský tým vytvořil přenádherný nový svět v podobě Broken Isles a naplnil ho interaktivním obsahem, u něhož se člověk zkrátka nenudí. A když (alespoň při levelení první postavy) nebudete líní a budete si číst, co vám NPCčka v questech i mimo ně povídají, narazíte i na pár opravdu barvitých a pozoruhodných postav a úkolů, které stojí za zapamatování. Pokud je někde vidět péče, kterou Blizzard do nového datadisku vložil, je to právě zde. Výrazné revitalizace se dočkala povolání a jejich jednotlivým specializacím vdechl Blizzard konečně unikátní charakter. Stihla jsem jich sice vyzkoušet jen omezený počet, ale hratelnost mi připadala více než přijatelná. Změna je život, přátelé – pokud vám hratelnost nějaké specializace nesedí, mám pro vás novinku: máte jich na výběr dalších 35 za různá povolání. Ani na profese se při všech těch aktualizacích nezapomnělo. Rovněž PvP prošlo velmi výraznými změnami a milovníci PvE zase v Legion čeká plno zajímavých instancí, z nichž každá představuje unikátní výzvu – v základu je těchto instancí 12 a další jsou v plánu do budoucna. Například už nyní, ještě před samotným launchem datadisku, představil Blizzard první Legion patch, v němž svět Legion obohatí o jednu z nejoblíbenějších instancí celého WoW, Karazhan, ve zcela nové podobě. Zkrátka nám vycházejí vstříc, kde to jde – například nám dali volnost v tom, v jakém pořadí chceme prozkoumávat nové zóny, neboť ty se samy škálují podle levelu hráče. Stejně tak systém artefaktů je velmi uživatelsky vstřícný – svůj první artefakt získáte velmi záhy (už na levelu 100) a pak s vámi zůstane už napořád, jen se bude vylepšovat. (Ke zbývajícím artefaktům dostanete přístup na levelu 102.) Pro některé lidi sice představují nesmrtelnou módu stížnosti na to, jak se hra neustále zjednodušuje, ale já osobně tomu říkám user–friendly a ani by mě nenapadlo si na to stěžovat. Kdo mě znáte, patrně vás mohlo překvapit, že jsem vydržela povídat už slušnou dobu a ještě se pořádně nezmínit o příběhu Legion. Není třeba, už to za mě totiž udělala Esperanta, která ve svém článku vyčerpávajícím způsobem shrnula péči, kterou Blizzard příběhovému pozadí Legion věnoval. Harbingers, Legion komiksy a Sargerasova hrobka jsou drobná umělecká dílka samy o sobě a ve spojení se samotným datadiskem vytvářejí unikátní zážitek, který jsem u WoW dosud nezažila. A samotný příběh datadisku? Při prvním seznámení s ním mi přišel nehorázně přeplácaný – jen považte, královna Azshara, Noční můra a Plamenná legie v JEDNOM datadisku? –, ale jakmile jsem se ponořila do hry, zjistila jsem, že to z nějakého prapodivného důvodu funguje. Každá lokace má svoji unikátní příběhovou sublinii, která vás vtáhne do hry. A potřebný základ, který to vše provazuje a drží pohromadě, představují Pilíře stvoření (více o nich v jednotlivých lokacích a dungeonech). Premisa datadisku je díky tomu v podstatě nesmírně jednoduchá: najděte je všechny a zachraňte svět. A jestli jde něco hráčům WoW opravdu dobře, pak je to zachraňování světa. Co tím vším chci vlastně říct? I když jsme mnozí zklamaní po WoD, které se tvářilo mnohem lépe, než jak ve výsledku vypadalo, dejme Legionu šanci. A dejme šanci Blizzardu, protože přinejmenším zatím to vypadá, že se opravdu snaží napravit si pošramocenou reputaci, a to férovými metodami. V souvislosti s patchem 7.1 například přiznali, že snaha o rychlejší vydávání datadisků uškodila jejich obsahu, a že jejich prioritou do budoucna je to, aby měl každý hráč ve hře stále co dělat. Pokud chcete nějaký přímější důkaz, pak vám mohu říct, že jsem hrála betu necelé dva měsíce velmi pravidelně a nenudila jsem se ani minutu. A to jsem 99 % času hrála za jedinou postavu. Svět Legion je zábavný, dobře vymyšlený a uživatelsky vstřícný a přinejmenším já v něm vidím jasně napsanou zprávu Blizzardu, že opravdu dělají vše pro to, aby jejich hra byla zase tak plnohodnotná a nápaditá, jako byla dříve. Legion je první krok opět po správné cestě. Nenechme v tom Blizzard, když po ní teď zase vykročil. Ale toto je jen jeden názor jednoho člověka. Ptát se, jestli Legion stojí za to hrát, a očekávat nějakou univerzálně platnou odpověď, je jako ptát se, jestli stojí za to koupit si novou příchuť ochucené minerálky. Můžete mi věřit, že tahle příchuť je více než fajn, ale pořád je to jen a jen na vás. Vyzkoušejte a pak se pochlubte, jak vám chutnalo. Uvidíme se na bojišti. Za Azeroth!
Přijďte s námi podiskutovat o Legion (nebo se prostě jen prachsprostě opít) na Legion release párty do pražské Geekárny!
Další doporučené odkazy (kromě těch uvedených v článku):

Naposledy upravil/a Esperanta 28.08.2016 v 23:03:51.

Diskuze

Sir Finley Mrrgglton 29.08.2016 13:12

Ak spravia Gallywixovi vlastný originálny model tak sivezmem aj collector edition

Zug 29.08.2016 11:54

Dokud bude dobré lore, bude i Zug. A jeho penízky. Blizzard, I have faith in you!

Oisin 29.08.2016 10:32

Moc pěkný článek. Přístup do bety jsem nedostal (poprvé od Cataclysmu), ale to nevadí. WoW mám rád už jen z principu a krom HoTS na PC vlastně nic jiného nehraju. Datadisk vypadá krásně. Nádherně. K zulíbání. Snad jim to vydrží. Vezměte si, kolik slibů bylo dáno do WoD. V souvislosti s tímhle... Nelíbí se mi, jak z Legie vyhodili ten velký ostrov na JV mapy s tvrzením, že přijde někdy v budoucnu. To už tady jednou bylo *kašel* Farahlon *kašel*

sw1tchCZ 29.08.2016 09:09

everald
...
Někde sem čet, že lidi budou nadávat i kdyby Blizzard vydával zlatý cihly. Protože budou moc velký nebo moc zlatý. To je tak prostě se vším. Nezavděčí se všem a asi ani nemůžou. Ale pokud budou další datadisky vypadat jako Legion budu spokojený a dál jim za jejich úsilí platit. A víceméně s tebou souhlasím.Co se týče s podbízením ohledně DH. Říkám to stále, DH byli ve vývoji už od WoTLKu, jen prostě nebyl vhodný datadisk. A že to dali zrovna po promrhaném WoDku? No asi opravdu platí to, že classy přidávaj ob jeden datáč. WoTLK, Pandy, Legion...

seager 29.08.2016 08:41

Souhlasím snad s každým everaldovým slovem. Také kupuji a kupovat budu, dokud to půjde.

everald 29.08.2016 08:24

má cenu si ho kupovat? Má cenu ho hrát? Má cenu investovat drahocenný čas a energii do něčeho, co mě v minulosti třeba i zklamalo? Ano! Ano! Ano.Všechny datadisky stály za to. Všude byla vidět kupa práce, kterou si s tím dali. Jen změny které v nich byly jim sem tam nevyšly. Ale pořád se snaží i snad se poučit a přijít s něčím jiným (lepším).V době kdy se hry vydávají jak na běžícím pásu, každá je ftp, sem tam nějaký měsíčním, který na ftp přijde do půl roku, si Blizz drží kolem 5 miliónů předplatitelů. Jiné hry jsou rády, že si počátají předplatitelé v desítkách tisíc.Bavíme se o 12 let staré hře! Jistě, že počty hráčů klesají, ale o takovém počtu co WoWko má se může nechat zdát kdokoliv.Takže k obsahu. 12 let stará hra a když přidají pandy, demon huntery, tak se podbízí? Probohy co by měli udělat, aby to tak nevypadalo? A proč?!Kolik hráčů, tolik chutí a jestli chcete aby počty nekelsaly, tak musí nabídnout něco co bude chutnant i jiným. Nejsem zelený/číňan/ekosmažka/kdovíco a stejně se mi Pandarie líbila a hraní v ní jsem si neskutečně užil - byla veselá, hravá, barevná, velká změna po WotLK a Cataclysmu, které byly ponuré (první studený, druhý moc horký)... Draenor jsem si užil, nehoním se po W1 achievech, takže jsem si tím prolezl dle svého tempa. Holt Garizony z WoD udělaly single plaer zážitek, ale nakonec WoWko jako epickéRPG k single zážitku táhne.Není to fantasy life, je to vyprávění nějakého příběhu - sociální život tady neunese srovnání s hrami jako Ultima Online, Mabinogi a pod. - ovšem ty zas neunesou srovnání příjmu.Takže nakonec - dokud pojedou servery, tak si další datadisk stejě koupím, jen abych viděl kam se příběh pohne dál.

Ellendway 29.08.2016 06:21

Já ještě dneska loguji do beta testování, abych dodělal další úkoly v Garrisons, ehm. COH a nemůžu se upřímně dočkat nového datadisku.

Akari 28.08.2016 23:29

Zatím to vypadá jako dobře odvedená práce a vzhledem k tomu, že hodně lidí nedostalo ani přístup do bety tak to bude ještě větší hype.Ale aby neusnuli a jeli dál, protože ve WoD šlo jasně vidět, že po spuštění ten obsah v dalších patchích stál za *****.Už od oznámení tohoto datadisku, mám pocit, že pokud Legion nezabrání poklesu předplatitelé tak už nic a hra bude jen postupně upadat jako tomu bylo ve WoD a části MoP.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet