Průzkum české a slovenské komunity WoW

Průzkum české a slovenské komunity WoW



default.jpg

 

Zdravím, lidi (a orkové, elfové, trpaslíci… nu, však to znáte)! Jmenuji se Jan Ježek, ve WoW komunitě jsem znám jako Honzaj a 6. 3. 2017 jsem podnikl takový malý průzkum naší skromné československé komunity. I když to měl být původně jen úkol na moji hodinu matematiky, rozhodl jsem se nakonec tyto údaje zpracovat do článku pro WoWfan.cz, jelikož mnoho lidí projevilo o výsledky tohoto průzkumu zájem.

 

Celkem odpovědělo validně neuvěřitelných 1175 respondentů během méně než 24 hodin, za což vám strašně moc děkuji a jsem si jistý, že údaje již tedy o něčem vypovídat budou.

 

V tomto průzkumu jsem položil celkem 7 otázek. Krom klasického dotázání na pohlaví a věk respondentů mě zajímala frakce, jak dlouho WoW dotázaný hraje, nejvíce hraná classa, server (realm) a nejoblíbenější expanze.

 

Nyní se tedy podíváme již na samotné údaje, které z průzkumu vyplynuly.

 

Pohlaví a věk

Pohlaví Muž Žena
Počet 1005 170
Věk < 15 15 - 17 18 - 20 21 - 23 24 - 26 27 - 29 30+
Počet 55 336 377 219 106 45 37

 

 

 

Dle mého názoru ne tak překvapující údaj, že zde budou muži značně převažovat. Docela by mě však zajímalo, zda až takhle budou muži převažovat i v dalších hrách, což by bylo však součástí dalších průzkumů. Myslím, že k věku není moc co dodávat, spíše slouží jen pro přehled, kdo s vámi může hrát.

3wj4jn855ekluvt_1492434737.jpg cmxc469op1ogv9j_1492434293.jpg

Herní frakce

Frakce Aliance Horda
Počet 431 744

l7gu69b5l38umgx_1492435047.jpg

 

Zde můžeme vidět převahu Hordy v poměru téměř 2:1. Dle mého názoru je to především díky velice početné komunitě Hordy na realmu Drak’thul, na kterém, jak později uvidíte, hraje většina CZ/SK dobrodruhů.

 

Když se podíváme na údaje ze serveru RealmPop, je zde vidět, co se týče frakcí, víceméně shoda, i když samozřejmě ne úplně přesná (zde to je 66,2 % Hordy na 33,8 % Aliance).

 

Délka hraní World of Warcraft

Věk < 1 rok 1 - 3 roky 4 - 6 let 7 - 9 let 10 - 12 let
Počet 93 234 322 353 173

o5jfwmt12cd6asa_1492435682.jpg

 

Nejčastější počátek hraní WoW u lidí odpovídá zhruba období konce datadisku TBC až průběh WotLKu, což není ani tak překvapivé vzhledem k tomu, že ke konci WotLKu je udáván největší počet hráčů na oficiálních serverech (cca 12 milionů). WoWko jako takové tedy evidentně drží především starší hráče, avšak moc již nedokáže zaujmout hráče nové. Proč? To by bylo opět předmětem dalšího zkoumání.

 

Nejoblíbenější classy

Classy Celkem Procent
Death knight 88 7 %
Demon hunter 63 5 %
Druid 136 12 %
Hunter 135 11 %
Mage 112 10 %
Monk 27 2 %
Paladin 145 12 %
Priest 78 7 %
Rogue 78 7 %
Shaman 95 8 %
Warlock 82 7 %
Warrior 136 12 %

Otázka přesně zněla „Kterou vaši classu hrajete úplně nejčastěji?“, aby tedy dotázaní vybrali jen jednu volbu z důvodu porovnání dat s RealmPop. Tento web, i když zaznamenává rozložení jednotlivých class přesněji a skrz celou hru, tak zaznamenává všechny vytvořené postavy, nikoliv však nejhranější na účtu, tudíž údaje se značně liší.

 

Zde jde především vidět, které classy jsou poslední vydané, i když demon hunter si nevede tak špatně oproti monkovi. To je způsobeno nejspíše tím, že demon hunter je momentálně takový „100 lvl zadarmo“, zatímco monka musíte stále expit od začátku, i když k tomu máte bonusy.

 

d3nfw8u88bvg2ev_1492435682.jpg

Herní servery  

Oficiální servery 927 79 %
Neoficiální servery 248 21%
Servery Počet Procenta
Drak'thul 700 76 %
Wildhammer 53 6 %
Draenor 36 4 %
Outland 29 3 %
Silvermoon 19 2 %
Argent Dawn 18 2 %
Magtheridon 12 1 %
Ostatní servery 60 6 %

 

 

 

Zde byly rozděleny servery na oficiální a neoficiální, jelikož bylo třeba zjistit poměr mezi lidmi hrajícími na aktuální oficiální verzi a na povětšinou starších, avšak neoficiálních verzích WoW. Servery, které mají cross-realm s jinými, byly sloučeny pod ten více četný (například Burning Blade pod Drak’thul apod.).Pod kolonkou „ostatní servery“ jsou zaznamenány servery, které nedosáhly četnosti alespoň 10, mezi nimi například The Maelstrom, Lightbringer, Quel’thalas a další. Mnoho z vás také odpovídalo Twinstar či Firestorm, ale ty opravdu mezi oficiální servery nepatří.

725ny0q9291avba_1492435682.jpg 1yx6wd9a5pow8kj_1492435682.jpg

 

Nejoblíbenější verze

Verze Vanilla TBC WotLK Cataclysm MoP WoD Legion
Počet 35 136 441 152 128 52 261
Procenta 3 % 12 % 35 % 13 % 11 % 4 % 22 %

 

Verze v grafu jsou seřazeny dle toho, jak expanze vyšly. Pro porovnání přikládám oficiální graf počtu odběratelů hry od vydavatele hry Blizzard Entertainment. Od konce roku 2015 však kvůli výraznému propadu hráčů ve verzi Warlords of Draenor přestali tato čísla oznamovat a nyní můžeme počty jen odhadovat z celkových příjmů Blizzardu. Jde však vidět, že nová expanze Legion je velmi oblíbená na rozdíl od předchozí verze. Nejoblíbenější zůstává nadále Wrath of the Lich King, kde hrálo i nejvíce lidí. A dle délky hraní lze usoudit, že v této době začalo hrát nejvíce hráčů.

gejq3lb6croqlsn_1492435682.jpg

hv2hzw0cxu7cgmz_1492435682.jpg

Závěr

Tento průzkum přinesl zhodnocení česko-slovenské World of Warcraft komunity. Pro komunitu jako takovou je tento průzkum užitečný především z hlediska česko-slovenských komunit mimo Drak’thul, kdy se lidé právě ptají na alternativy k tomuto nejhranějšímu CZ/SK realmu. Co mě hodně překvapilo, je malý počet respondentů, kteří označili za svoji nejoblíbenější verzi „Vanillu“, i přes její nedávnou velkou popularitu v komunitě. Myslím, že již nemám k tomuto článku co dodat. Děkuji vám moc všem za spolupráci na tomto průzkumu! 😊

 


Komentář šéfredaktora

Pokud rádi sledujete české hráče, kteří streamují, rozhodně neváhejte a koukněte, jak Honzaj hraje. Jeho stream naleznete na naší hlavní stránce v pravém sloupci. Nezapomeňte jej také sledovat na jeho Facebooku!


Možnosti
Diskuze

MPosp

Díky za průzkum, je zajímavý a škoda, že jsem se nemohl zúčastnit, určitě bych některá čísla přemaloval

"Jde však vidět, že nová expanze Legion je velmi oblíbená na rozdíl od předchozí verze." Ehm ... Pokud na ofiku hraje 80% lidí a jako nejoblíbenější má poslední datadisk pouhých 22% z nich, moc oblíbená ta poslední verze není, ani ve srovnání s průšvihovým WoD, 4 či 22% zas tak velký rozdíl není, když dohromady je to pouhá čtvrtina hráčů! Což odpovídá početně těm, co hrají max. 3 roky, čili z délehrajících pro nové datadisky nehlasoval asi nikdo ...
Osobně bych řekl, že ve WoW se zřetelně projevuje největší bolest onlajnovek vůbec a tím je jakési "stárnutí". Autoři plácají do hry nové a nové "vychytávky", aby nalákali nové hráče a hru "oživovali", ale opak je pravdou, mnozí znechuceně (či znuděně) odcházejí, neb je ta hra už příliš velký guláš starého a nového obsahu. Bohužel není možné se jako u klasických her vrátit k té verzi, která mě bavila ... (resp. ve WoW to jde, ale nikoli "legálně")

Ellendway

Vždy, když si přečtu komentáře o tom, jak je dnes WoW špatné, tak mnohdy nedokážu z textu vyčíst, co by se vlastně mělo ve hře objevit.

Dokážeš rozvést myšlenku toho, co by se mělo stát a jak by to mělo vypadat, aby se WoW opět „pozvedlo“ a bylo skvělé? Pokud dobře vím, tak zrovna Ty si nebudeš stěžovat na obsah, který je určen hráčům na 110. úrovni (tj. dungeony, raidy nebo PvP). Ve hře toho je momentálně dost pro casual hráče, jako jsem třeba já. Jednou za čas se ve hře objevím, udělám si nějaký World Quest, skočím nějaký dungeon a zahraju si několik zápasů v Pet Battles.

Co bys tedy ve WoW rád viděl?

Šéfredaktor WoWfan.cz

MPosp

@Ellendway Dobrá otázka, díky!
Nuže - především vrátit všem vendory prodávaným předmětům jejich smysl (šípy, křesadla apod.), stejně tak jako postavám, které jsou dnes úplně zbytečné (např. pet trainer). Vrátit smysl hry a život na Azeroth, ne jen na poslední ostrov/datadisk, tj. zpomalit expení na původní (WotLK) úroveň.
Dále udělat krok nazpět k mnoha osvědčeným mechanikám, které byly strašlivě zjednodušeny, např. talenty.
Napadá mě toho hodně, většinou jsou to věci navzájem provázané a hlavně pocházející z půvoní podoby hry, které byly "modernizací" zjednodušeny či vyházeny úplně.
Já příležitostný hráč nejsem. Když se do hry zaberu, hraju pár měsíců (či let) jenom tu. Když mě přestane bavit, udělám si přestávku a hraju zase jinou, která mě v tu chvíli zajímá víc. Od hry očekávám, že mě zcela zabaví, ne jen napůl, abych si v ní splnil pár úkolů a pak šel jinam třeba lítat v letadle.
Když hraju WoW, nejraději si založím novou postavu a žiju její příběh od samého začátku, hledám po internetu informace k profesím, specializacím i questům. Nebýt několika drobností, jako je třeba sbírání battle petů nebo prostá lidská zvědavost "jak je to teď", tak už se na ofik ani nevrátím, protože mě starší datadisky prostě baví víc, daleko víc si užiju vývoj postavy od samé píky, než v současné podobě WoW-ka.

MPosp

Ještě přidám jedno obrovské zlo současné hry - Dungeon Finder. Věřím, že mnoho nováčků ani netuší, kde se ty dungeony nalézají! Ať je hledají pěkně po svých, alespoň by tak poznali svět a bezvadně se při tom zabavili.
Vždycky jsem šokován, když čtu, co lidí hraje "napůl", že si třeba pustí Dungeon Finder a při tom čumí na film. Nechápu to, ja bych neměl ani z jenoho vůbec nic! Vše co dělám je pokud možno naplno, abych si to užil ... z čehož pramení připomínky k současné podobě hry a čím se zajisté odlišuji od zástupu jiných, kterým to takhle vyhovuje. Já se s tím smířil, především díky existenci freeček, ale to neznamená, že rezignuju na kritiku současné podoby hry. Proto tady občas rejpu

Lockdaar

@MPosp
Já si myslím, že např. to zpomalení expení na wotlk úroveň by dopadlo asi stejně jako ty HC dungeony na začátku cataclysmu... Chápu jak to myslíš, ale WoW je jednoduše už moc rozsáhlý a lidi prostě nechtějí trávit čas na starým obsahu, když si budou třeba lvlovat postavu/alty, chtějí hrát co nejdřív ten nejaktuálnější (což je i logický). Když byl třeba ten Wotlk tak ta délka od 0-80lvlu se dala (i když stejnak byla ta délka lvlování zrychlená od 0-60lvlu s příchodem BC a pak od 0-70lvlu s Wotlk atd.) ale od 0-110lvlu když by to mělo být snížený na ten Wotlk rate tak je to prostě už velký skok, velká dálka a vzhledem k dnešní době/komunitě si nemyslím, že by tohle získalo nějaký úspěch.

Beeda2004

@MPosp taky dost pochybuju ze by se zpomaleni expeni nejak vyzname chytlo, zvlast by to bylo nefer prave vuci novym lidem ja uz mam 12x110 12x100 a 12x25+ takze by me t netrapilo. Jinak litat k dungum je potreba furt akorat ne na random hc, ale na mythic + musis doletet nebo se nechat summnout furt. Druha vec dungeon finder existoval uz ve vanile v zakladni podobe clovek mel na vyber pokud si to dobre pamatuju tri kolonky kde vybral dung o ktery me zajem

Beeda2004

@Beeda2004 [code]https://vignette1.wikia.nocookie.net/wowwiki/images/9/9d/Patch_3.1.0_LFG.png/revision/latest/scale-to-width-down/275?cb=20090428024523[/code]

Ellendway

@Beeda2004 Ve Vanilla WoW byl pouze „LFG“ kanál na chatu. Patch 2.0.1 přinesl první Looking For Group rozhraní, tedy to, co jsi poslal.

Šéfredaktor WoWfan.cz

Beeda2004

@Ellendway j spletl sem se ale stejne myslim ze sem neco takovyho videl uz i driv mozna to byl pre-patch k tbc nebo nejakej test servr, v ty dobe se celkem kradly data z closed beta servru a podobne

kritik

Tak i tenhle pruzkum ukazuje, proc tady nemaj smysl zadny diskuze vanilla/tbc vs dnesni wow, podle delky hrani i veku to 85%+ hracu nezazilo, ale stejne maj potrebu se k tomu porad vyjadrovat, ja se taky nevyjadruju k tomu jak to bylo dobry/spatny za prvni Republiky protoze jsem to nezazil a stejny je to v cely wow komunite, nejenom cesky, na druhou stranu se pak ani nedivim jak se lidi chovaj v ruznych puzich/lfr, vanilla hrac by se takhle nikdy nechoval, ta hra vas tehda ucila respektu k ostatnim a v tech lidech to zustalo i kdyz se hra zmenila, bohuzel pokud nekdo hraje od cata nebo pozdeji tak vstoupil do uplne jiny komunity a at chce nebo ne tak ho to ovlivnilo, nemusi to byt spatny clovek, ale chova se podle toho co vidi v okoli a vypada to jako bezny standart, je logicky ze postupem casu budou hrat Wow i mladsi hraci, to je prirozeny vyvoj, bohuzel ale dnes prakticky zadna wow komunita neexistuje, takze se obavam ze tohle bude uz pouze horsi protoze ta hra nenuti lidi k jinymu chovani, mozna to vypada ze mluvim do vetru, ale aspon tech 15% vi o cem mluvim ...

ebolus

Jako každé průzkumy i tenhle beru s rezervou.
Ale zajímal by mě poměr věku hráčů na jednotlivých serverech, jestli je tedy pravda, co se říká, že na DT hrají hodně "děcka".
Jinak jde vidět, že většina respondentů byla z DT a nechce se mi věřit, že tak malé zastoupení má druhý "CzSk" server Th/Wh, když je tu tolik Čechů a Slováků.
A trochu mě překvapil i věkový průměr, jen u nás v guildě je kolem 30 let..., ale to je asi dané zase tím, že většina byla z DT.

Beeda2004

musis to brat tak ze se ozvaly jen lidi co sou na tech strankach facebooku a maji odber nebo to sami sledujou

ebolus

@Beeda2004
Nj, taky nemám FB a to je možná ten problém hráčů 30+, potažmo hráčů na pve serverech
Potom by asi ty výsledky byly o něco málo jiné....

Beeda2004

@ebolus tak me bude 31 az v srpnu jinak znas to sou lidi co maji FB a pak sou ti co cetli licencni podminky :-D

Nefi

Zajímavý průzkum. Nějak mě teda minul, to jsi měl na vyplněný nějaký dotazník na webu nebo ses ptal přímo hráčů? Pohlaví mě nepřekvapuje, i když bych vsázela na to, že nás holek je o trochu víc než těch cca 10%, ale možná je to spíš v jiných zemích. Věk taky nic nečekaného, i když si teď se svými 26 roky připadám na WoWko už trochu stará (ale co, vem to čert ). Trochu mě ale překvapilo, že v zastoupených serverech se neobjevil velkou měrou Thunderhorn, právě tam já hraju a co vím, je tam celkem početná česká komunita, ovšem je pravda, že je spojený třebas právě s WIldhammerem. Na Drah'Thulu jsem teda taky začínala, ale jelikož hraju za Alianci tak jsem nakonec založila novou postavu právě na Thunderhornu (a taky moc nemusím PvP servery). Moc hezký průzkum.

Beeda2004

taky me to nejak minulo

Honzaj

"Servery, které mají cross-realm s jinými, byly sloučeny pod ten více četný (například Burning Blade pod Drak’thul apod.)" tudíž Thornderhorn je pod Wildhammerem ^^
Jinak jsem nechával lidi vyplňovat google dotazník, který jsem nechal na největších facebook WoW skupinách + moje WoW komunitně založená FB fanpage.... takže hlavně primárně Facebook ^^

Beeda2004

@Honzaj aj tak to jo facebook nepouzivam

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet

O článku
Kategorie Ostatní
Autor článkuEllendway
Zdroj článku odkaz
Pomocný autorNení
O autorovi

Ellendway
Vojtěch Daněk

Šéfredaktor, který ke své práci potřebuje tři monitory, desítky otevřených záložek v prohlížeči, hromadu výběrové kávy a dobrou hudbu.

Pro Blizzfan, resp. WoWfan píši přes sedm let. Starám se také o diskuzní fórum. Za sedm let jsem zažil mnoho, včetně práce v herním průmyslu, kde jsem si vyzkoušel Goodgames Studios, Wargaming Europe nebo Blizzard Entertainment.

Když zrovna nepíšu nebo se nestarám o chod webu, „snažím se fungovat“ jako Application Support & Change Manager v jedné docela velké přepravní firmě. Jsem si jistý, že ji znáte – objevujeme se ve Formuli 1, Grand Tour nebo přepravujeme vše možné… a vlastně i nemožné.


Ellendway je autorem 917 článků. Více článků tohoto autora najdete na tomto odkazu. Pro více informací navštivte profil tohoto autora.