Rozhovor s <Embody> Dipdapem

Dnešek je výjimečný den. Rozhovor s předním hráčem CZ/SK komunity tu už nebyl pěknou řádku dní, a proto bychom vám s hrdostí chtěli představit Dipdapa, GuM Embody! Pojďme tedy k otázkám.

Jak vznikla Embody?

O: Ahoj, Dipdape, rád bych tě zde uvítal a rovnou bych začal s mojí sérií otázek, které jsem si pro tebe připravil. Vezmu to úplně od podlahy. Svět znal Black Division, nicméně vy jste teď Embody. Kdo tedy vlastně jste? DIPDAP: Zdravím všechny čtenáře WoWfan.cz a děkuji za pozvání. Začal bych mým příchodem do Black Division a bohužel všechny tyto informace nemám, nicméně pokusím se to alespoň trochu osvětlit. Přišel jsem do BD na Tier 15 (Throne of Thunder), předchozí guilda se rozpadla, a hledal jsem guildu, kde bych mohl raidovat. Po příchodu do guildy jsem zjistil, že je to v chameleonském stavu. Hodně lidí končilo a vedení raidu skákalo z jednoho člověka na druhého. Dalo by se říct, že tenhle Tier byl především o pendlování s lidmi. Samozřejmě, nějakou formu to mělo a GM fungoval. Dostal jsem oficíra, abych pomohl s organizací raidu. Postupem času se hraní ucelilo a leaderování spadlo nějak na mně. Dobral jsem lidi a pořádně se do toho s hráči obul. O: To jsme skončili Tierem 15, následoval Siege of Orgrimmar. Jak guilda, tehdy ještě stále BD, fungovala v tomto raidu? DIPDAP: SoO jsme zahráli docela dobře, víceméně vše fungovalo. Bohužel, v průběhu farmy byly mezi vedením a bývalými hráči BD jisté komunikační problémy. Guilda v té době patřila už někomu, kdo nehrál, a pořád se spekulovalo, zda hrát začne, nebo ne. Tento problém se táhl, dost kazil morálku a především organizaci raidu. O: Ty ses tedy stal GM Black Division? DIPDAP: O tuto funkci jsem zájem měl, bohužel jsem s vedením BD nedokázal domluvit. Nechtěl jsem nic přebírat, klidně bych ho i vrátil, případně kdybych končil. Děly se tam totiž věci, například že někdo z bývalých majitelů někoho kicknul, protože napsal na fórum příspěvek, který se mu nelíbil, atd. Když mi bylo něco slíbeno, opětovně se to nedodrželo, rozhodl jsem se, že tedy odejdeme. Na základě této situace jsme založili Embody. O: Tedy z důvodu rozdílných cílů jste se rozhodli jít vlastní cestou? DIPDAP: Vedení guildy, které už nebylo aktivní, vidělo budoucnost jinak než my, takže ano. Byl to jeden z důvodů. O: Založením Embody to ale nekončilo, guilda bez raideru fungovat nemůže. Šli s tebou všichni aktivní hráči? DIPDAP: Už si přesně nepamatuji, kdo šel a kdo ne. Žádného hráče jsem nenutil, všichni se rozhodli podle sebe. Nicméně raid setup se trochu v přípravách na HM změnil. Chtělo to hodně casu, a to pro některé hráče byl problém. Hráči museli mít ready už 2-3 alty, točit barny na trojce a to chce samozřejmě více, než 3x za týden lognout na raid. Někteří hráči tedy odpadli a zbylo tohle jádro. Z většiny však stále jsme původní členové z BD. DIPDAP: Závěrem bych chtěl jen říci, že jsem se snažil udržet tradici, která zde byla již devět let, opravdu jsem měl zájem na tom pokračovat ve jménu této značky. Dalo se pracovat na spoustě věcí, ale kde ne. Bohužel, bylo nás na to jen pár, a tak jsme si řekli - proč to absolvovat, když z toho nic nemám, a jen udržuji při životě BD. Lidé začali říkat "To už není ta BD…", ale když posloucháte stále, že se lidé drží v nostalgii a tradici, tak to nejde. Nemůžete se pořád upínat na minulost. Děkuji za informace, snad tedy našim čtenářům bude jasnější, proč už nevidí v žebříčcích DT/BB guildu Black Divison. Tím, že zanikla tato guilda, vnikla nová jménem Embody.

Progress Embody v BRF a HM

O: Dipdape, řekni čtenářům, jaké byly vaše ambice pro datadisk WoD? DIPDAP: Nerad bych, aby to, co teď řeknu, znělo špatně, ale vedení guildy je v podstatě management. Bohužel, je zde několik problémů. Například skutečnost, že dáváš dohromady všechny věkové kategorie. Spoustu jiných lidí, co nemají skoro nic společného. Když k tomu připočteme i připravenost, mít 2-3 alty na každéh hráče, je to něco velmi obtížného. I když je pravda, že jsme trochu zaspali, museli jsme mít představu o tom, kdo bude hrát. Tu jsme už +- měli, nicméně bylo jasné, že ještě někdo odpadne. Byl tedy připraven nějaký business case, na kterém jsme stavěli. O: Konkrétně pak v Highmaulu, jaký jste si dali cíl? DIPDAP: Cílem bylo dosáhnout do ranku 50. na světě. Ať si říká každej, co chce, tak stavět guildu od základu je mnohem složitější, než pracovat s něčím, co tu již bylo. Na TBC tu byl rank 20, ale to byl jiný svět. Hra fungovala úplně jinak, jen pár guild bylo opravdu TOP, navíc přibyli Korejci, Asie, Austrálie. Konkurence se mnohonásobně zvětšila. Hra se vyvinula a hráči samotní to posunuli na jinou úroveň. V SoO jsme skončili něco kolem 30. místa, nebyla tam ještě Asie a byla to jen 25tka atd... Ten raid se dal proběhnout rychle. Pokud to ale porovnám teď s WoD, bylo to jako přejít z hraní domina na šachy. Kdybychom SoO nevypustili, mohli jsme být třeba TOP 15-20. Na druhou stranu, kdybychom hráli BRF jako SoO, určitě by nebyl rank 33., ale třeba 100. O: Používali jste v rámci přípravy BETU? DIPDAP: Samozřejmě, měli jsme tuto možnost, a podle toho jsme si i informace schraňovali. Nicméně nikdo netušil, jaký budou mít bossové tuning, protože se to testovalo ve fázi, kdy ještě heal ani tank mechaniky nebyly hotové. Tank klidně dostal IK. Měli jsme tedy něco, ale spíše jen představu o tom, jak to vypadá, než taktiku, jak to zabít. O: Co se týče setupu, přizpůsobili jste ho aktuálnímu raidu? DIPDAP: Neměli jsme ho úplně ideální, ale zabít to šlo. Takhle, věděli jsme, že cleava bude hodně na meele. Věřili jsme však, že bude platit stále pravidlo "ranged over meele", což se ukázalo jako mírná brzda. Meelečka tam topovala DMG, a to trochu chybělo. Měli jsme na začátku tři warlocky a naše očekávání byla, že minimálně v jednom specu bude TOP. Bohužel, HM byl tier, kde jsme poznali, že warlock byl spíše průměrné DPS, někde až lehce zaostával za ostatními. Ve finále to nebyl žádnej handicap, ale ani boost. O: Když kouknu do logů teď, tak tam ale už tolik warlocků nemáte, před BRF jste tedy switchovali? DIPDAP: Před otevřením BRF se ještě nějací bossové testovali a bylo vidět, že je potřeba změna. To jsme před otevřením tohoto raidu také řešili a došlo k malým změnám. Chtěli jsme jít na 2 locky, místo tří. Bohužel to skončilo na jednom, musel nám končit Disco priest, a proto jeden z nich šel na priesta. Trošku nás to zpomalilo, ale ve finále jsme to dohnali. Sice mezitím byl lock zase dost silný, ale bohužel to nešlo jinak. O: Tedy nebylo nutnost dělat setup, například preferovat huntery? DIPDAP: BRF bylo jako celek vytuněnej, a v drtivé většině fightů nebylo potřeba dělat setup. Pak se došlo k Blackhandovi, Method ho zabil první a lidi koukali. Hned bylo všem jasný, proč tam byly 4 sovy - balkóny. Meele nahoru posílat moc nechceš. Balkon je bohužel blbě udělanej, neviditelné zdi, nefunguje tu Cascada, Chain Lightning. Sice se dá použit Affli lock, nicméně ten Starfall je OP, a pokud tam jde sova s CD, tak to padne hned. Teď už je samozřejmě víc praktik, jak se s tím vypořádat. Kvůli masivnímu tuningu ze startu a využití abilit na soakování, to bylo nejlepší řešení vzít huntery a sovy. O: Koukal jsem vám na logy a nenašel jsem v nich žádného resto shamana, byť je teď jeden z top heal speců (raid ultility, mastery…) DIPDAP: Ano, je to pravda, ale bohužel jsme ho nesehnali. Výhoda tohoto tieru byla, že se dal zahrát se vším, nicméně výběrem class si fight můžete ulehčit. Rshammy je teď nejsilnější healer, a asi to budeme řešit, že na něj někdo switchne. O: Pozorovali jste v rámci WoD u class nějaké dramatické změny, například v DPS? DIPDAP: S příchodem datadisku se stala jedna věc, classy začínají být dost flat (pozn. jsou hodně podobné). Už tam nejsou takové rozdíly v DPS, classy se spíše omezily na ultility. Máš burst, nemáš. Problém v setupu tedy nebyl, než jsme došli k Blackhandovi. Tam už to byl těžký itemlvl check a tady to chtělo mít trochu upravený raid. Například alespoň dvě sovy atd… O:Trochu navážu na jednu již starší aktualitu: při vašem progressu BH vyšel ve čtvrtek hotfix, který zvedl ilvl všech itemů z BRF o 5. Myslíš, že to byl nerf? DIPDAP: Ano, byl to jednoznačný nerf, který dost upravil obtížnost Blackhanda. Byl to fight s velkým tuningem, který nešel v prvním týdnu zabít. Ten nerf pozná každej, sice to není něco na způsob "Jo, tak v tomhle můžu stát a healeři to přehealujou…“, ale spíše: "Teď jsme to zabili a bylo to docela fajn, minule to šlo blbě…". Je to malej nerf, ale je. O: Tím, že se snížila (jen mírně) obtížnost Blackhanda, tak asi i to nadšení z killu pak opadlo, co? DIPDAP: Především už po tom měsíci opad ten hlavní hype z toho závodu, a to pokazilo celkově dojem z progressu. Guildy na něm udělaly třeba i 400 wipů, a pak s oznámením ilvl raisu všem takovým guildám bylo jasné, že kdo dříve ten den logne, tak si urve ty příčky 20-30 a ostatní 30+, kdyby se to nestalo tak by se to natáhlo asi mezi další večery (jeden, až dva) a bylo by to trochu zajímavější. Každopádně, dps checky už měly v tu chvíli všichni pokrytý, takže to jen dalo víc prostoru na punk ve třetí fázi. Co se týče BRF, musím říct, suprovej tier, ale ten nerf, kdy ho mělo zabito dvacet guild, to byl fail. Je to i jeden z důvodů, proč lidi neměli takovej "NERD SCREAM". Druhá věc byla taky únava. Tier byl dlouhej a náročnej. Bohužel jsme někteří pracující lidi a nemůžeme si dovolit, strávit tolik času ve hře. První týden jsme jeli 12-14ti hodinové raidy, ale pak už to nešlo. Měli jsme 21. World rankpo killu Furnace, ale věděli jsme, že to neudržíme. Mohli jsme dát do 30 World rank, ale morálka upadla, raid time upadl. Na konci už jsme někteří přešli do setrvačného módu, což by se nikdy nemělo stát ,a to se mi nelíbilo. Taky se to na tom výsledku hodně podepsalo. O: Čekali jste od BH víc? DIPDAP: Je to fight s jednoduchou mechanikou, ale i tak to bylo obtížné. Na jednu stranu to byl boss, kterej byl zajímavej, zábavnej, ale pak by za to chtěl člověk Blizzard zabít. Trošku nás zklamalo, že fight, oproti HC, měl jen vynásobený čísla (health, dmg…) a žádná speciální fáze, třeba jako Garrosh, nebyla. Šaškovali jsme, že došel budget, tak to jen hodně vynásobili. Kdyby celý fight vypadal jak druhá fáze, hned by to byla větší sranda. O: Co se týče obtížnosti raidů ve WoD, jak jste to viděli vy? DIPDAP: Obtížnost BRF je s HM neporovnatelná. Highmaul je polívčička. V prvním raidu byl tuning slabej. BRF bylo v tomto ohledu mnohem náročnější. O: Poslední otázku k BRF bych zaměřil na bosse. Byl nějaký favorit, kterého sis oblíbil? DIPDAP: Určitě Furnace. Ten fight má rychlý tempo, člověk musí být pořád ve střehu a není tu čas na slackování. Dobrej tuning, kterej v prvním týdnu byl stopka pro hodně guild. Uzavřeli bychom tedy téma BRF/HM a přesunuli bychom se celkově k World of Warcraft, všeobecněji.

World of Warcraft ve všeobecné rovině

O: Co říkáš na postupné nerfy raidů? DIPDAP: Jsem jednoznačně proti nerfům, příkladem je Dragon Soul. Na konci datadisku byl boost 35%, to bylo lehčí než LFR. Za mě jednoznačně - pokud je ten tier vitální a bossové padají, tak není důvod nerfovat. Samozřejmě pokud je něco špatně, například councilové v ToT, tak je nutné něco udělat. Už to pak není ono a celkově ta hodnota killů jde dolů. O: Když zabrousíme do real live kontentu s progressem. Jaký je rozdíl mezi vámi a např. Methodem? DIPDAP: Celé je to o organizaci, hráčích, motivaci, a třeba hrají trochu líp. Hodně taky hraje volný čas, kterého jsme pak už neměli tolik. Navíc, do BRF jsme šli s novými lidmi, které jsme nabrali až do tohoto raidu. Také rerolloval healer. To vše se na raidu podepíše, je nutno se dogearovat, sehrát se s ostatními. Oproti ostatním guildám byl u nás první týden raid time 12:00-24:00, ostatní guildy měly ještě více. Berte to jako maraton, běh na dlouhou trať. Například Method měl na progress vyhrazené 2 týdny, kdyby to trvalo déle, už by museli osekat taky raid time. O: Jaký úděl zastává World of Warcraft v tvém životě? DIPDAP: Je to pro mě hobby, koníček. Když je progress, tak si rád vezmu dovolenou, abych mohl dělat něco, co miluju a baví mě to. Je pravda, že po prvním týdnu už jsem pak chodil normálně do práce, občas jsem sotva stíhal raid. Hodně lidí si myslí, že jsme nerdi, real live pro nás neexistuje. Samozřejmě že máme své životy, máme rodiny, přítelkyně (sranda, jsme panicové). Každej má ale koníček, kterému se rád věnuje. O: Na Wowprogressu nalezneme ve vašem popisku, že jste primárně CZ/SK guilda. Jak je tedy pro vás obtížné najít hráče do raidu? DIPDAP: To je dobrá otázka. Bohužel, za posledních několik let se World of Warcraft komunita v CZ/SK nepohnula. WoW je bráno jako casual hra, která je určena na oddech po práci. Samozřejmě, najdeme zde kvalitní hráče, ale je to mnohem složitější, v porovnání s ostatními guildami, které jsou nadnárodní. To nás také dost limituje. O: Na závěr, mám tu pro tebe otázku v rámci celého World of Warcraft. Blizzard vydal několik datadisků, některý se povedl méně, jiný více. Jak ty hodnotíš vývoj hry? DIPDAP: Myslím si, že WoW je čím dál lepší, i ta PvE stránka hry. Jsou tu věci, kterými mě Blizzard vždy trochu naštval, ale v celkovém součtu je to skvělá hra. Když někdo přijde a řekne, že TBC bylo lepší, tak to jsou kecy z hladu, ta hra byla úplně jiná. Hra se vyvíjí a vzkvétá. O: Když tedy mluvíš o negativních prvcích, co se ti nelíbí na WoD? DIPDAP: Garrison! A hned řeknu proč. Nejde o to mít followery nebo zahrádku. Jde o prázdný město a instancování. Lidi jsou zavření ve své instanci a kazí to dojem MMORPG. Hodně lidí to muže odradit. Panda v tomhle byla úplně jinde, sice jsme na tom náměstí u stromu slackovali a dělali blbosti, hráli si s toykama, ale byli jsme v té komunitě. O:Děkuji, tímto jsem vyčerpal všechny mé otázky. Rád bych ti za sebe i celou redakci WoWfan.cz poděkoval. Přejme tvé guildě hodně štěstí v dalším tieru. DIPDAP: Není zač, potěšení bylo na mé straně. Na závěr bych ještě přidal oficiální video z killu Blackhanda, aby pro nezasvěcené zde byl i materiální pramen.


Naposledy upravil/a Hanzik 23.05.2015 v 20:29:32.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Mordecay
Adrián Šuchta

Mordecay je autorem 769 článků. Více článků tohoto autora najdete na tomto odkazu. Pro více informací navštivte profil tohoto autora.

Diskuze

Angelius 03.04.2015 09:34

Nejsem si uplně jistej, že jde srovnávat guildu world rank 33 a 1053. To by byl zajímavější třeba rozhovor se Santalim z Deep Thunderu.

barrny 03.04.2015 07:32

Co takhle udělat nějaký mini rozhovor s GuMem nejlepší česke alianční guildy - bad luck. Ten gum s Nickem cricket také působil urcitou dobu v BD i když jen jen pár měsíců a pak zpet k alianci kde hraje x let, bylo by to zajimave srovnání

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet