Úvaha: Přijde nástupce WoW?

  MMORPG    úvaha    WoW   

Četli jste o tom už mnohokrát. Má vyjít nové MMO, které 100% sesadí WoW ze žebříčku. Hra vypadá slibně a zajímavě, herní studio v jejím vývoji utopí nemalé peníze, protože proč by přeci nemohlo existovat stejně úspěšné MMORPG jako WoW. A spousta začínajících herních studií sní o tom, že jejich první hra bude onlineovka, která je vystřelí do nebeských výšin a zajistí jim slávu, peníze a místo ve vývojářském nebi.

 

Ještě než vůbec přejdete ke článku, je třeba si uvědomit, že se jedná o můj osobní názor a úhel pohledu. Napsat podobný článek, tak aby byl kompletně nestranný, je nemožné. Prosím vás tedy o to, abyste jej brali jako můj názor, který se od vašeho může značně lišit. Pokud se liší, můžete si zadiskutovat i s ostatními v komentářích, avšak oceníme, aby diskuze zůstala v rozumných mezích a korespondovala s pravidly slušného chování.

 

A teď tu o Karkulce

Ano, přiznávám se, chtěla jsem pracovat v herním průmyslu. Přála jsem si dostat se k vývoji her, moct se na nich podílet. Vytvářet příběh ke hrám, vypracovat charaktery, vymýšlet svět, to byl vždycky můj velký sen. Jenomže dostat se k něčemu takovému není tak jednoduché. Buď musíte mít sakra dobrou pověst a něco za sebou mít... a taky potřebujete ohromnou dávku štěstí a doufat, že z těch dalších uchazečů budete ti nejlepší a modlit se, že váš budoucí kolega, který s vámi dělá pohovor, se to ráno dobře vyspal. Chcete znát tu druhou a mnohem víc pravděpodobnou možnost?

 

Dostanete se do začínajícího studia s velkými ambicemi. Přijdete tam s tím, že hledají někoho na příběh nebo na něco jiného, co by vás bavilo. Pokud jste ještě mladí a naivní, jdete do toho. Jenomže postupně začínáte zjišťovat, že to nebude tak jednoduché. A pokud má studio nějakou vizi, tak ji desetkrát překope, z fantasy hry udělá sci-fi, místo koní jako mountů vymyslí modré slimáky (nesmějte se, tohle je true story). A ze světa, který vám přišel zajímavý ke ztvárnění, je amorfní hmota, která by se těžko dala přirovnat k hlavonožci (čtěte "co má hlavu a patu"). Nebudu jmenovat hru ani studio, ale doteď nevím, zda se mám nad vývojem smát nebo brečet. Jediné, co daný šéf uměl, bylo namotivovat lidi, aby pro něj fakt makali a mysleli si, že je to to nejlepší, co dělat s volným časem.

 

Ještě přidám další historku. Přišla jsem do studia, které chtělo dělat MMORPG. Jakože fakt velké MMORPG. Mělo to malý háček. Studio za sebou nic nemělo. Žádný vývoj, zkušenosti, nic. Nemělo peníze. Ani lidi. Vývojáři, kteří za něco stáli, dostali rozum a odešli. A daný člověk chtěl vývoj postavit jen na pár lidech. A evidentně si neuvědomoval, kolik práce na MMORPG je. Kolik času a peněz ve vývoji musíte utopit. Bývalý vývojář Blizzardu John Staats dokonce chce brzy vydat knihu o vývoji Vanilly a dát lidem povědomí o tom, proč je sakra tak těžké vyvinout MMORPG. A pak je tu ještě další otázka: vrátí se ty investice zpět?

 

Zapal svíčku a obětuj kozu... nebo radši plný kamion

Pro spoustu herních studií je vývoj MMORPG něco jako když si kolem nohy ovážete provaz na jehož druhém konci je těžký balvan, který posléze strčíte ze skály. Pokud nejste herní giganti, pokoušet se o to je sebevražda... tedy pokud byste vývoj přeci jen dokončili. Ano, spousta z nás měla sen: "Udělám MMORPG a bude stejně super jako WoW!" A hádejte co. Nebude. WoW mělo obrovské štěstí, že se chytlo v době, kdy jedinými MMORPG byly Everquest a Ultima Online. To bylo celé. A WoW přišlo po velkém úspěchu Warcraft strategií, kdy lidé znali příběh a do světa se chtěli vrátit. Blizzardu se podařilo vydat hru v nejlepší možný čas, kdy se hráči vnořili do hraní hlavně díky tomu, že to bylo něco nového, lepšího a většího než co před tím viděli. 

 

Od té doby se spoustu herních studií snažilo WoW sesadit, vždy neúspěšně. Jedním z posledních MMORPG, které to zkusily (nebo se to o něm tvrdilo), byl pravděpodobně Wildstar a ten si opravdu solidně namlátil kokos. Nejenže Carbine Studio zkoušelo stejný platební model jako WoW, který po pár měsících zrušili, jelikož nefungoval a byli tak nuceni potupně přejít na Free 2 Play. Dodnes ale nevyšla žádná nová expanze, rozšíření, prostě nic a hra umírá. Nebo spíš umřela. Bůh ví, zda se vůbec celý vývoj zaplatil. Sama o tom pochybuji.

 

Sesadit herního giganta jako WoW je nemožné. Dvířka pro takovou možnost se zavřela před pár lety. WoW už má za sebou 6 datadisků, za dva týdny nás čeká další. Svět už je natolik ohromný a gigantický, že je nemožné jej dohnat. A cpát peníze a čas do vývoje něčeho, co se pravděpodobně neuchytí, už riskovat nikdo nebude.

 

Po MMORPG už není poptávka

Ale vždyť WoW hraje ještě plno hráčů! To já vím, nemusíte mi to říkat. Jenomže to je WoW. Jak jsem již zmínila výše, WoW má za sebou spoustu let. Ano, hráči ubývají, ale jejich stále sakra hodně. A platí. Které hře se podařilo si takhle dlouho udržet velké množství platících hráčů? Nevím o ní. Hráči ubývat budou. Nebudeme si nic nalhávat, všechno jednou musí skončit. A skončí i WoW. Kdy? Po dvou či třech datadiscích? Po pěti nebo více letech? To se nedá předpovědět. A jakým způsobem umře se také nedá přesně určit. Řekne Blizzard za pár let sám, že přestane vydávat datadisky a příběh ukončí? Nebo se rozhodne WoW ukončit poté, kdy uvidí, že předplatitelé klesli na minimum? A co udělá se hrou, až toto nastane? Otevře WoW jako Free 2 Play a poté postupně servery vypne? Nebo servery bude stále spravovat? Kdo ví...

 

Dle mého názoru však WoW nic nesesadí. Nepřijde nástupce. Žádné velké a krásné MMORPG, něco co nám vyrazí dech. Protože herním studiům se vyplatí soustředit se na jiné herní žánry, po kterých je větší poptávka. Ne. WoW pravděpodobně zemře jako něco úžasného a unikátního na co se bude ještě dlouho vzpomínat jako na hru, která definovala svůj žánr, nad kterým držela svou moc až do samotného konce.

 

Co myslíte? Přijde něco, co nahradí WoW anebo už MMORPG prostě nemá cenu vyvíjet? Pojďte si s námi zadiskutovat na náš Discord!


Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

kritik 30.07.2018 23:05

Ono je to taky o tom, ze wow neni ani tolik hra jako spis "životní styl" .Vetsina lidi co stale hraje, hraje uz nekolik let, novacky dnesni Wow moc neoslovi, vyjimky se najdou ale prevazne uz moc ne, Taky celkove herni komunita hracu obecne vsech her je uplne jina nez kdyz mmo zacinali. A blizzard jim sel az moc na ruku a ted uz vlastne ani wow neni klasicky mmorpg, je to solo hra s prvky mmo, ktere ale muzete ignorovat, je to uz spis takovej hybrid ale porad nejlepsi na trhu jednooky mezi slepymy kralem ...... Ne wow nic nesesadi, ma to uz dlouhou tradici, jako napr nektere sportovni souteze, ktere nikdy neskonci ale bojujou sami se sebou aby udrzeli stale vysokou kvalitu a u Wow to bude stejny.

Yuuka 30.07.2018 23:00

Dle mého názoru WoW zůstane králem až do svého konce. Má totiž jisté kouzlo které se ho pořád drží a díky němu jsou zde i hráči.
Proč ostatní MMO selhala? Je to jednoduché. Když jste poprvé spustili WoW spadla Vám čelist a koukali jste na vše kolem, zažili jste ten "wow" efekt a ten se vrací s každým datadiskem i když v mnohem menší míře. A také jak se píše v článku WoW je prostě veliké.
Ostatní MMO tetnto efekt nedokázala přinést. Ale proč? Protože vše co přinesly jsme už jednou viděli a to u WoW. Proto skončily nebo přežívají jako F2P hry.
Jedině MMO které jede stále na měsíční poplatky je Final Fantasy XIV. Ale za ním stojí obří společnost Square Enix a také Final Fantasy je legenda hlavně v Japonsku a USA. I když vývoj Final Fantasy byl docela složitý a nejspíše nejzajímavjejší v celé herní historii.
Jinak Final Fantasy a WoW od sebe kradou nápady :-)
Např. Legendární zbraně mají původ ve Final Fantasy kde si je celý datadisc vylepšujeme. Ale to jen tak na okraj.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet