Warcraft: Duncan Jones vysvětluje změny ve filmovém univerzu

http://media.wowfan.cz/uploaded/13115306_1195894300421954_1116745449_n
ČLÁNEK OBSAHUJE SPOILERY Z FILMU WARCRAFT: PRVNÍ STŘET.
Premiéra filmu Warcraft: První střet je již nějakou dobu za námi a reakce obecenstva jsou různorodé. A pokud jste alespoň trochu obeznámeni s prvním Warcraftem a knihami z této série, jistě jste si nemohli nevšimnout, kolika odchylek oproti původnímu lore se režisér Duncan Jones ve filmu dopustil. Někdo to přijímá pokrčením ramen, u někoho se zdá, jako by to bral skoro jako osobní urážku. V tomto ohledu bych vás ráda odkázala na poslední Blizzfan podcast, kde probíráme mj. právě změny ve filmu a to, proč nemusí být nutně špatné. Proč byste ale koneckonců měli poslouchat mě? Poslechněte si, jak se ke kritice ohledně změn staví sám režisér, Duncan Jones. (Duncanovy odpovědi jsou pro větší přehlednost zobrazovány jako blue posty, ale jeho vyjádření samozřejmě nemají s Blizzardem nic společného. Jde jen o grafický prvek, aby byly citace jasně odlišeny.)
Warcraft

Copak to nejde beze změn?

Začněme takto obecně. Koneckonců, pánové v Blizzardu pro nás ten příběh už jednou vymysleli, tak proč se od něj odchylovat? A co na to Duncan?
Duncan Jones zdroj

Existují tři faktory, které mají na tyto změny vliv. Prvním z nich je toto: Po těch dvaceti letech, kdy se lore hry tvořilo, některé jeho aspekty zapadají dohromady dobře, ale jiné si naopak mohou odporovat. Takže jak si poradíme v takové situaci? Zadruhé, jakožto tvůrci filmu se snažíme vytvořit takový film, který bude představovat zcela odlišné médium než hra. Především s ohledem na to, že tvůrci hry tvoří tento příběh již dvacet let. Museli jsme najít cestu, jak vyprávění zefektivnit a zároveň uchovat ducha příběhu. Protože tohle prostě není hra. A zároveň to není ani žádná Ilias. Nemůžeme tam řešit, že tohle byl otec tamtoho a tohle jeho praděd. Jenže tohle zároveň dělat musíte, pokud chcete příběhu dát větší hloubku a vysvětlit, co k čemu vedlo, kdo je určitá osoba a kdo co zapříčinil. A v ten moment už padáte dolů králičí norou. Takže to máme zjednodušení a nutnost příběh usměrnit. Zatřetí jsou to případy, kdy je prostě nějaká změna víc cool. Ale takových situací je hodně málo. Osobně bych řekl, že většina změn v lore spadá do prvních dvou škatulek.

Warcraft

Proč je Dalaran ve vzduchu?

Dalaran je centrem magie na Azerothu. Řídí jej ráda mágů, Kirin Tor, kteří po nějaké době vyzvednou Dalaran ze země, aby jej ochránili před nebezpečím. Ale ve Warcraftu nalézáme Dalaran na obloze hned zkraje. Důvod? Podle Jonese je to tak prostě víc cool.
Duncan Jones zdroj

Připadalo nám, že Dalaran plující vzduchem bude víc cool, než když bychom ho nechali sedět na zemi. A pokud v budoucnu dojde na další filmy, v hlavě už předem plánuji, jak Dalaran dostat zpátky na trasu původního lore. Takže, prosím, vězte: mám to na paměti a mám řešení.

Warcraft

Proč ty změny v postavách Durotana a Garony?

Ve hrách jsou osudy Durotana a Garony velmi odlišné. Durotana, společně s jeho družkou Drakou, nechá zavraždit Gul’dan, aby se rebelantského orka zbavil. A Garonin příběh je oproti filmu mnohem tragičtější – Gul’dan ovládá její mysl za pomoci temné magie a nakonec ji přinutí obrátit se proti lidem a zavraždit krále Llanea před očima jeho vlastního syna. Ve filmu se obě postavy vydávají po velmi odlišných cestách, které však pro někoho mohou být také mnohem zajímavější. Durotan se pouští do souboje s Gul’danem a obětuje vlastní život, aby jeho lidé poznali pravdu – co je Gul’dan ve skutečnosti zač. Garona stejně jako v předloze zabije krále Llanea, ale na jeho vlastní žádost. Moudrý král podstoupí tuto oběť s vizí toho, že díky svému činu bude Garona oslavována, stane se důvěryhodným členem Hordy, a to jí umožní tajně usilovat o ukončení války. Oboje jsou to obrovské změny, ale i pro ně má Jones odůvodnění:
Duncan Jones zdroj

Ve hrách jsou tyto postavy – i jejich příběhové linie – vykresleny velmi zhruba. Když však pracujete na filmu, musíte příběhy hrdinů vylíčit mnohem výstižněji. Musíte prohloubit jejich charaktery, vysvětlit, proč dělají, to co dělají, a co se jim odehrává v hlavách. A co je vlastně vede k jejich činům. Hra tyto aspekty postrádá a filmy jsou v tomto ohledu od her velmi odlišné. Abych zaujal publikum, a to jak fanoušky, tak ty, kteří fanoušky dosud nejsou, musel jsem vykreslit tyto postavy tak, aby na nich lidem záleželo. Pokud se měl Durotan postavit Hordě, pokud se měl postavit samotnému Gul’danovi, bylo třeba zachytit, proč to hodlá udělat. Proč se chystá vmanévrovat sám sebe, svou rodinu, svou družku a své dítě do pozice, kde jim bude hrozit obrovské nebezpečí. Všechno tohle bylo třeba vysvětlit. A muselo to vzejít z úst postav, u nichž je uvěřitelné, že by něco takového provedly.

Warcraft

Proč neukončit film pádem Stormwindu?

Hra, na které je Warcraft založen, tedy Orcs and Humans, končí mnohem temněji než film: lidé prohrávají, a to velmi drsně. Po Llaneově vraždě orkové vpadnou do Stormwindu. Lotharovi se podaří dostat civilisty do bezpečí, zatímco Horda vydrancuje a zapálí město. Na tomto okamžiku příběh dále staví – dojde ke spojenectví mezi lidmi, elfy a trpaslíky a zformuje se Aliance. Ve filmu k ničemu z toho nedojde – Llane sice umírá, ale žádné vypálení Stormwindu se nekoná. Lothar a Llaneova vdova, lady Taria, jsou naopak plně připraveni bránit město před dalším útokem. Jones prozrazuje, že k pádu Stormwindu by ještě mohlo dojít v dalším filmu, ale že protentokrát byla tato část příběhu vynechána vzhledem k tomu, čeho všeho se film do tohoto momentu snažil dosáhnout:
Duncan Jones zdroj

Mám tak trochu pocit, že kvůli tomu, čeho jsme se snažili dosáhnout, jsme toho dost vynechali. Museli jsme představit tolik postav, představit celý tento svět lidem, kteří o něm nemuseli mít vůbec tušení. Jsem toho názoru, že uzavření Portálu úplně stačilo. A to, k čemu dojde později, k tomu zkrátka dojde později. Zvládli jsme toho během dvou hodin hodně. Cokoli navíc by mohlo představovat komplikaci v příběhu a mohlo by to působit jako několik epilogů za sebou.*

* Zde mám pocit, jestli Duncan Jones náhodou nenaráží na třetí díl Pána prstenů (což je sága, která pro Jonese představovala velkou inspiraci a také do určité míry zrcadlo). Návrat krále totiž někdy bývá kritizován za to, že měl až "příliš mnoho konců", tedy že v jeho závěru je hned několik scén, které by mohly sloužit jako zakončení filmu, a že je tedy konec filmu mírně rozvleklý.
Warcraft

Proč ve filmu nefiguruje Sargeras?

Všichni víme, co ztělesňuje fel, který se ve filmu hojně vyskytuje – ztělesňuje démony, Plamennou legii, nezměrnou armádu démonických monster, v jejichž čele stojí jeden z největších záporáků světa Warcraftu: Sargeras. Sargeras posedl Medivha už v okamžiku jeho početí, a když Strážce dospěl, vmanipuloval jej do spojenectví s Gul’danem a naplánování invaze Hordy na Azeroth. Ve filmu však Sargerasovo jméno nepadne ani jednou. To však neznamená, že by ve filmovém univerzu neexistoval:
Duncan Jones zdroj

Zdroj felu je ošemetná věc. Víme, že jím vládne Gul’dan. Nevíme, odkud ho vzal. Víme, že jím vládne i Medivh. Opět netušíme, kde ho vzal. Sargeras v tom všem pořád může figurovat. Jak moc detailně do tohoto tématu můžeme zabřednout? Sargeras byl původně nezkažený ochránce světa, ale později se snažil vypustit orky na Azeroth… Vysvětlí mi tohle snad, proč třeba takový Lothar dělá, to co dělá? Ne, je toho moc. Ale veškerý tento příběh je pořád tam někde venku a pořád existuje jako alternativa. Byl bych nadšený z možnosti vytvořit celou trilogii, abych mohl nastínit i něco málo z tohoto pozadí. Prozatím bych řekl jen tohle: „Tady začínáme.“ Možná se později dozvíme i něco málo o felu, to by mi přišlo vhodné a užitečné. Pojďme se někam pohnout v příběhu, který jsme započali, a prohloubit jej.

Warcraft

Proč Khadgar nezestárl?

Na konci Orcs and Humans, poté, co Khadgar porazí Medivha, z něj Medivh vysaje životní sílu a mladý kouzelník zestárne. Ve filmu k tomu nedošlo. Při vysvětlování důvodu se Jones opět vrací k tomu, co už nastínil dříve – a sice že případné další filmy poskytují možnost, jak se k vynechaným tématům ještě dostat.

Bylo už od začátku dané, že Thrall celý film uzavře?

Poslední scéna filmu, v níž Thralla najdou lidé, byla pro každého znalce Warcraftu extrémně důležitá. Koneckonců, Thrall se stane jednou z nejvýznamnějších postav Warcraft univerza. A tento poslední záběr byl jedním z Jonesových prvních nápadů.
Duncan Jones zdroj

Pokud dostaneme šanci natočit další filmy… pro mě osobně je tenhle příběh o orcích, co ztratili domov. A o Durotanovi, který se pro svůj lid snaží najít nový. Moc by se mi líbilo, kdybych mohl trilogii zakončit tím, že by orkové tento nový domov nakonec našli. A pro takový příběh má samozřejmě Thrall obrovský význam.

Warcraft

Kdo sakra byla ta ženská v divné magické krychli?

Většinu znalců předlohy asi velmi zaskočila scéna, ve které se Khadgar setká s tajemnou starou ženou v divné magické kostce (jinak se tomu opravdu říci nedá). Tato postava, kterou hrála herečka Glenn Close, je velkou neznámou i pro velkou část skalních fanoušků Warcraftu. Tato postava se jmenuje Alodi. V předloze je Alodi muž, půl-elfský mág, který pochází z dávné minulosti Azerothu. Byl prvním v linii Strážců, kteří po dlouhé věky ochraňovali Azeroth, a na jejímž konci stanul Poslední Strážce Medivh. (Více o Alodim i o zrodu řádu Strážců se můžete dočíst v nedávno vyšlé Kronice.) Ve filmu je však Alodi někdo úplně jiný…
Duncan Jones zdroj

Alodi je strážkyně. Něco jako prvotní strážkyně. Provedli jsme ale jeden retcon. Její postava nyní pochází z časů tak dávných, že ani mágové Kirin Tor si ji už nepamatují. A také vnímají válku úplně jinak než ona. Takže to našemu příběhu vyhovuje. A zároveň si myslím, že stavíme na mnoha aspektech původního lore, kde však opět některé střípky chybí. Ale ty střípky, které k dispozici máme, nejsou vůbec špatné.

Kam by se mohl Warcraft dále ubírat?

Jones má radost hlavně z toho, že se mu podařilo nastolit základ pro rozsáhlé univerzum. A i když by byl rád, kdyby mohl navázat případným pokračováním, stejně tak by chtěl prozkoumat i jiné aspekty tohoto světa. Nejvíce jej lákají události Warcraftu III a s nimi pád Arthase a zároveň vzestup jednoho z nejikoničtějších záporáků Warcraftu – Krále lichů.
Duncan Jones zdroj

Strašně rád bych viděl Krále lichů. A chtěl bych, aby tyto příběhy vyprávěl někdo jiný, abych si je mohl užít jako fanoušek.

Warcraft

Jak to vypadá s pokračováním?

Duncan Jones zdroj

S Chrisem Bensonem jsme už velmi volně diskutovali o tom, jak by mohla vypadat případná trilogie. Po tomhle filmu si všichni chceme dát chvíli pauzu. Koneckonců to trvalo tři a půl roku. Ale pokud se lidem film líbil dost na to, aby nám jejich zájem zajistil šanci na pár dalších filmů, tak se k tomu vrátíme. Zajímavé na tom bude to, že můžeme klást větší důraz na určité postavy, na které ve hrách takový důraz kladen nebyl. Držíme se sice stejného lore, ale zároveň máme větší volnost a možnost dívat se na věci z jiné perspektivy, než jakou znáte ze hry.

Shrnutí

Duncan Jones má rozhodně pravdu v tom, že film není hra. Představa některých fanoušků, že lze vzít hru a prostě ji jenom nechat "zahrát" živými herci, je zcestná. Ačkoli je Warcraft hra velmi obsáhlá, postrádá mnoho věcí, které film potřebuje. Kupříkladu film - a pro Warcraft to platí dvojnásob - stojí na silných osobnostech svých postav. Hra však stojí primárně na jiných věcech, než jsou postavy, a proto k nim bylo třeba pro potřeby filmu domyslet velké množství materiálu, který zároveň musel působit smysluplně. A to se beze změn neobešlo. Neboť přiznejme si to - lore Warcraftu/WoW není ani zdaleka bezchybné. Bezchybný však není ani film. Některé změny i přes vysvětlení stále působí velmi rozpačitě. Mluvím přitom především o tajemné Alodi. Narozdíl od Duncana Jonese se domnívám, že původní lore této postavy bylo zpracovatelné i beze změn (a nebo alespoň nemuseli měnit jeho pohlaví, pak by snad případné další změny byly pro fanoušky o něco lépe stravitelné). Bylo však potěšující dozvědět se, nakolik opatrně se Duncan snaží ke změnám přistupovat a že má přinejmenším některé věci domyšlené tak, aby se od lore nemusel vzdalovat více a více. Proto mám stále velkou důvěru v pokračování a doufám, že se Duncanovi a jeho týmu dostane podpory, kterou pro tvorbu dalšího filmu potřebují. Dobře mířená kritika možná dokáže napravit ty aspekty filmu, které napravit potřebují. Bezmyšlenkovitá kritika všeho, co se jenom mírně odchyluje od jakési ideální, nedosažitelné představy, však jenom může způsobit to, že žádné pokračování nikdy nevznikne. Souhlasíte s Jonesovými stanovisky ke změnám, nebo jste některé z nich pořád nepřenesli přes srdce? A jak se stavíte k případnému pokračování?
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Metiu 20.06.2016 21:21

Ak to chcel takto, mal ísť podla mňa odpodlahi. Aby vysvetlil čo sa stalo orkom musel by prv byť film Zrod Hordy (čo by sa nelúbilo fanúšikom aliancie zase). A je podla mňa pekná trilógia prvá vojna, druhá a potom tretia. Film bol fajn, ale celkovo to bol taký miš maš, a tie retcony boli na mňa moc

Lockdaar 20.06.2016 20:51

Myslím, že Jones to hezky vysvětlil. Pán prstenů se mohl zdát zprvu jako kousek, který se nedá zfilmovat, ale po zvážení výše vypsaných věcí a srovnávání, zda bylo těžší natočit LotR nebo Warcraft, se osobně přikláním spíše k Warcraftu. Dělat film podle hry není vskutku opravdu lehká práce, možná proto byly doposud všechny filmy podle her odpad, což by po zvážení toho, co Jones napsal a jak to ve skutečnosti s filmy podle her je (a zejména když teď mluvíme o mega univerzu Warcraft), tak si myslím, že tenhle možná nadlidský úkol zvládl Duncan skvěle - nebo alespoň nejlíp, jak jen to udělat šlo. Filmy podle her nebudou opravdu nikdy bezchybné.

Esperanta 20.06.2016 20:50

Jsi epický týpek, Duncane, a jsem ráda, že ses toho ujal zrovna ty. Fandím ti!

godlike 20.06.2016 20:38

Alodi takže Aegwyn.jinak celkem rozumný vysvětlení.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet