Úvaha: příběh World of Warcraft teprve začíná

http://media.wowfan.cz/uploaded/uvaha_logo
Já vím, já vím. Když jste viděli název článku, museli jste si určitě říct, že jsem každý datadisk naivní a prostě jen věřím, že to bude jen lepší. Na mou obhajobu musím říci, že Mists of Pandaria jsem zatracovala, kopala jsem kolem sebe a prohlašovala, jak s WoWkem končím a že na nějaké blbé pandy prostě nesáhnu. Světe div se, z Mists of Pandaria se vyklubal jeden z nejlepších datadisků vůbec jak z hlediska příběhů a zvratů, tak i z hlediska hratelnosti. Spoustu dungeonů, mnoho reputací a daily questů, které nás zaměstnávaly první měsíce hraní, a jakmile se zdálo, že už není ve hře co dělat, nastoupil nový patch plný dalších novinek. A pak další a další. Vždy bylo co dělat a Pandaria nakonec do světa Azerothu zapadla dokonale. Bavila nás a já na ni vzpomínám s láskou. Pak byl oznámen Warlords of Draenor. Úvodní video mi vyrazilo dech. Možnost podívat se na Draenor? Vidět Shadowmoon Valley a Talador v celé své kráse? Nové modely hratelných ras? Vlastní pevnost? Proboha, co se na tomhle může pokazit?! Všechno. Úvodní questová linie v Tanaan Jungle a příběhy, které nás doprovázely lokacemi, byly božské. Nestalo se mi, že bych se během levelování nudila. S hlavním příběhem už to ale tak veselé nebylo. Nejenže Blizzard zapomínal na zápletky, které dříve nastínil, a nakonec z nich vůbec nic nebylo, ale co bylo úplně nejhorší, pokud jste neměli guildu, se kterou jste mohli raidovat, neměli jste ve hře za chvíli co dělat. Ano, Garrisons se z počátku zdály neuvěřitelně zábavné a návykové. Jenomže z MMO hry se stala single playerovka. Hráči zůstávali ve svých pevnostech, občas se zalogovali do hry, aby rozdali úkoly followerům, ale už neměli proč zůstávat. Garrison nabízel jeden větší daily quest a vy jste mohli jen přemýšlet, jaké achievementy půjdete dokončit, jaké dungeony můžete už poněkolikáté jít a jestli půjdete znovu farmit mounty. A obsah? Menší patch, který přinesl selfie kameru a propojení s Twitterem. První a poslední velký patch obsahoval Tanaan Jungle a naval missions. Good job, Blizzard. Držel jsi dva roky datadisk, který měl jen jeden velký patch a žádný obsah. Výsledek? Promrhaný potenciál datadisku. Poprvé za dobu, co hraji WoW, jsem přestala platit po dvou měsících. Proto jsem po oznámení Legionu byla skeptická. A dokonce jsem si o sobě začala myslet, že už nedokážu být tím pravým fanouškem World of Warcraft a že pomalu asi přejdu i k jinému fandomu. Ovšem… … pokud sledujete novinky na našem webu, musí alespoň pár lidí napadat to samé. Blizzard se začíná poučovat ze svých chyb. Nedávno prohlásil, že pochopili, jak moc důležité je hráčům dávat pravidelný obsah. Datadisk ještě ani není venku a Blizzard už ohlásil první patch. A přímo v novince o Return to Karazhan prohlásili, že už nikdy nechtějí obětovat obsah aktuální hry na úkor vývoje nového datadisku. Na WoWfan jsem původně přišla jako lore redaktor. Za poslední roky dělám tak trochu všechno (až na PvP), ale většina z vás ví, že příběh je to, co mě u World of Warcraft drží a že mé srdce bije pro Warcraft hlavně díky lore. Abych byla upřímná, má první reakce na nadcházející datadisk nebyla nejlepší: „Zase někoho oživili? Proboha, Warlords of Draenor byla jen příprava na Legion? Artefakty z hlediska příběhu nedávají smysl! A ty questy s Artefakty jsou příšerně nudné! Blizzard už není schopen být originální.“
Zlomilo se to? Ano. Ale trvalo to dlouho. Prvním literárním počinem k Legionu měl být právě Illidan od Williama Kinga. Illidan je pro mě velmi zprofanovaná postava a tak jsem o tuto knihu větší zájem nejevila. Ale když jsem viděla, že konečně někdo vidí Illidana takového, jaký je a nesnaží se ho omlouvat, věděla jsem, že King ho bude schopen napsat uvěřitelně. První Warcraft kniha s hodně kvalitním temným podtónem? Nevím jak pro vás, ale pro mě rozhodně ano. Poté přišly web komiksy. Blizzard se k tomuto počinu uvolil s příchodem Warlords of Draenor. Web komiksy byly volně ke stažení a každý si je mohl přečíst. Zatímco ve Warlords of Draenor sloužily pro představení postav a nebyly ničím extra zajímavé (až na výborný výtvarný styl), web komiksy vytvořené pro Legion doplňují příběh opravdu významně. Magni Bronzebeard se probírá ze svého spánku a vydává se pátrat po odpovědích do Ulduaru. Kdo je nyní ve hře, ví, že tento komiks navazuje na questovou linii. Highmountain: A Mountain Divided nám vysvětluje, jak vlastně začaly rozbroje mezi drogbary a Highmountain klanem. A také proč se vydáváte do dungeonu Neltharion’s Lair pro Hammer of Khaz’goroth. Proč Nightborne spolupracují s Plamennou Legií a Suramar je pod jejich nadvládou? Měli snad na vybranou? A jak se se smrtí svého otce vyrovnává Anduin Wrynn? Tyto komiksy už nejsou jen nějakým bonusem, který si můžete a nemusíte přečíst, jako tomu bylo v případě WoD komiksů a stejně jste měli pocit, že vám nic neuteklo. Legion komiksy jsou však něco jiného. Ve hře si řeknete, že vše doženete během questů, ale jakmile se vám tyto kousky dostanou pod ruku, obohatí to nejen váš pohled na celý datadisk, ale i na to, co se v něm děje. Zatím vám může přijít, že tu popisuji něco, co už asi sami dávno víte. Možná trochu. Ale já se ještě nedostala k Harbingers a Tomb of Sargeras. Animovaná videa začala svou cestu se Seven Burdens of Shaohao, příběhem pandarenského císaře, který byl nucen se postavit všem negativním entitám zvaným Sha. V tu chvíli jsme všichni doufali, že Blizzard s tím jen tak neskončí. Neskončil. Lords of War byly úžasným počinem, který se podíval zblízka na příběhové pozadí hlavních postav Warlords of Draenor. Mnoho materiálů k tomuto datadisku byly předzvěstí vydařeného a temného příběhu. Ten však zůstal nerozpracován a nedokončen na úkor nové expanze. A chybějící obsah Warlords of Draenor Blizzard omlouvá právě tím, že netušili, jak dlouho jim zabere vývoj Legionu. Že by se měli sakra snažit, aby byl Legion dobrý? To by tedy vážně měli. Ovšem… z mé strany skepse opadává. A byla definitivně rozbořena audio knihou Tomb of Sargeras. Většinou jsem to já, kdo píše a nechává fanoušky čekat na další část. Prostě neznám ten pocit, kdy fanoušci žádají další díl a nemohou se dočkat. Nikdy jsem se totiž do žádného textu nedokázala zažrat natolik, abych byla schopna nějakou stránku stále aktualizovat nebo otravovat přímo autora, kdy už se teda uráčí vydat další část. Za těch několik let se to povedlo jedinému člověku: Bellatrix. Proč? Překládala Tomb of Sargeras. Netuším, jestli je to její češtinou, že to působí tak přirozeně, ale dle jejích slov Robert Brooks opravdu umí. A teď se konečně dostáváme k jádru celé věci. Skepse ohledně nového datadisku u mě trvala už od jeho oznámení. Což je celkem dlouho. A trvala i na přednáškách v Chotěboři, kdy jsem se o Legionu nevyjadřovala nijak přívětivě ať už kvůli Artefaktům nebo questovým liniím… nebo nesmyslně navráceným postavám. Po přečtení Tomb of Sargeras se můj názor na nový datadisk rapidně změnil.
Nejenže se Robertovi povedlo na pár stránkách vytvořit dílo lepší a kvalitnější než většina Warcraft knih… on i postavám vdechl život a uvěřitelnost. Zatímco mnoho Warcraft knih bych nedoporučila nikomu, kdo se o Warcraft nezajímá, Tomb of Sargeras bych doporučila i naprostému neznalci herního universa. Každou větu jsem hltala a marně jsem hledala nějakou, která by se dala s klidným svědomím vymazat. Nenašla jsem ji. I když jsem si přála, aby byl příběh přeci jen o trochu delší, věděla jsem, že v knize by už se celý náboj ztratil. Přesto si přeji, aby se Robert Brooks přestal omezovat pouze na povídky a zkusil i knihu. Protože málokdo má talent vám přiblížit i postavy, které jste před tím nenáviděli, a pochopit je nebo dokonce začít milovat. A jak jsem tak četla a hltala každou větu, uvědomila jsem si, že jsem zase fanoušek Warcraftu. Zase s nadšením čekám další část příběhu ať už v komiksové, knižní nebo herní podobě. A začíná mi docházet, že příběh Warcraftu pro mě neskončil s Wrath of The Lich King, jak jsem si původně myslela a cítila to tak. Vracíme se na Broken Isles a čím dál více se napojujeme zpět na příběh Warcraftu III. Legie se vrací. Hrdinové umírají a i mezi záporáky to pořádně skřípe. Zatímco předchozí datadisky nebyly ani tak temné a necítili jste z nich hrozbu větší než to, co se skrývá v raidu, Legion klade důraz na to, že zkáza nepostihne jen nový kontinent. Ovlivní všechno a všechny. Ještě i donedávna jsem tvrdila, že Warcraft neumí být temný. Na to, jakými nebezpečenstvími si Azeroth prošel, bylo až příliš málo obětí. Broken Shore mi však dokázalo, že to tak není. Příběh se začíná teprve rozjíždět. Jestli Blizzard udrží příběhové tempo, zvládne vydávat patche a dodrží, co slíbil… pak máme možná zaděláno na jeden z nejlepších datadisků. Stále více se nemohu zbavit pocitu, že příběh World of Warcraft nekončí. Ba naopak. Teprve začíná.

Naposledy upravil/a Bellatrix 22.08.2016 v 23:03:48.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

sw1tchCZ 23.08.2016 13:00

Co se mě týče, tak po freečkovém WOTLKu a Catě, sem přemýšlel, že bych začal hrát WoWko i na ofiku, nicméně Mists of Pandaland mě nelákalo (pořád si myslím, že pandy nemaj ve WoWku, co dělat a Monk je classa splácaná horkou jehlou jen, aby to potěšilo čínské děti a ty dávaly penízku Blizzardu), pro jisté důvody - uvedené v závorkách. Nicméně nemůžu říct, že by na tom datadisku bylo všechno špatně. Určitě má své světlé stránky - například Green Fire, Wrathiona, SoO a veškerý příběh okolo Anduina, Garroshe, Jainy, Variana (možná tak maximálně to jak Pandy přijdou za Varianem, chtějí se přidat k Alianci a při nějakém dokazování síly či co ho shodí na zem, to mi přijde trochu dětský) a ostatních zainteresovaných v potyčkách rozpoutaných Garroshem (který, když ho budeme brát celou dobu jeho vládnutí jakožto bosse a ne Warchiefa byl docela slušný záporák). A jako až na některé věci to lore i docela de (včetně těch pand). A tak při odhalení WoD sem si řek, že to je datadisk se kterým začnu hrát na ofiku. Blizzard mi to ještě trochu ulehčil když mi daroval Battlechestu dva měsíce před launchem WoD. A jakožto můj první ofiko datáč jsem si ho docela užil. Nicméně je to pravda jeden z nejslabších datáčů co kdy Blizz vydal. Ani Pandaland neměl tolik chyb a nevyužitého potenciálu. Při odhalení sem si říkal, že to bude super vidět Draenor před rozpadem, věřil sem že ten Gromm to nakonec dotáhne na hlavního záporáka nějakého raidu, celého datadisku určo ne páč sem věděl o tom, že jakmile tam je Gul'dan volně tak to nemůže dopadnout jinak než, že hlavním enemákem bude na konci BL. Viděl sem tolik potenciálu...Pravda první varování mělo přijít když sem koukal na videa z Bety a kde byla sotva půlka obsahu co naslibovali v Kolíně a na Blizzconu (nejsem typ člověka co by se bál spoilerů, spíš je vyhledávám). Nicméně sem si říkal, že to určitě přidají v nějakém patchi. Když to konečně vyšlo tak sem stále věřil (nutno říct, že asi dost naivně) že ten chybějící obsah přijde... Že tam ten Ner'zhul neudělal jen hadrového panáka v jednom trapným dungu, že ten Mograine v Garrisonu tam je z nějakého jiného důvodu než jen kvůli jednomu questu, že ten Teron, co spadl pod Auchindoun se vrátí jako DK a ne jako nafouklej ďáblík s druhou držkou na špatným místě, že ten Farahlon tam fakt přidaj, že ten datadisk o Ogrech nebyl jen výstřel do tmy... A pak přišla sprcha v podobě patchů, co nepřidaly žádnej raid, za chvíli člověk neměl co dělat a Blizzard začal rušit content (kterej nikdo neví jestli byl připravovanej nebo jen smyšlenej a Blizzard nám ho namazal kolem pusy)... Probůh vždyť tam byl potenciál na objasnění nějakých věcí okolo LK a rozšíření lore DK (všechny důležité postavy co stály za jeho vznikem tam byli ať už fyzicky nebo na drátě), mohlo se zjistit odkud pochází Ogři, na Farahlonu mohla bejt taky zábava...No je to fuč a Blizzard najednou loni v létě šokoval snad všechny tím, že chce vydat další datadisk. Kterej bude ještě lepší než ten co teď zpackaly... Že tam bydou zbraně, který každej chtěl mít... Že tam dají lépe propracovaný Garrisony, co se nebudou jmenovat Garrisony, ale všichni je tak budou stejně nazývat... Že tam budou konečně DH... Při odhalení jsem se nechal unést a začal jim to zase věřit. Nicméně pak začal fungovat zdravý rozum a začal sem se ptát, jestli to nedopadne stejně jako s WoDkem. A začal sem být skpetický... Jenžě pak, podobně jako v případě WoD jsem koukal na videa a viděl jsem, že to o čem mluvili na těch konferencích ve hře opravdu je. Není to tak jako v případě WoD kdy sem viděl jen půlku a na zbytek sem si měl počkat až to odhalí na jiné konferenci. Pak dorazili bonusy v podobě komiksů a série Harbingers. Už jsem byl přesvědčený, že průšvih ala WoD se nebude opakovat, když přišel Gamescon a odhalení patche 7.1 s Karazhanem. Teď už nepochybuju o tom, že Legion může opravdu zachránit WoWko...Co se týče zbraní které nesedí do lore, tak mě tam takovýhle zbraně sedí daleko víc než třeba pandy. Který nikdo neviděl, jeden autor W3 si udělal srandu a na základě srandičky a easter eggu vznikne celá rasa a omlouvá se to tím easter eggem??? Boha, to už radši ať každej máchá Ashbringerem nebo Doomhammerem. Kterej, když už sem u něj má asi nejslabší questovou linii vůbec, řek bych úplně nějhorší... Vlastně celá počáteční linie šamanů je jeden velký propadák (z toho co jsem měl možnost vidět).Jinak super článek. Sry za wall of text, ale chtěl jsem nějak přidat svůj názor

cerberos 23.08.2016 11:50

Esperanta
Vanillu přímo nezatracuji. Jen tvrdím, že lidé vzpomínají na ty pocity, které u toho měli, protože to bylo něco převratného, než na to, jaké to ve skutečnosti bylo a zda by je to bavilo i dnes.
Přesně tak Espe..,ted sice je wowko něco jako 10 let ohraná milovaná písnička,ale i tak wowko mám rád a hraju sice už ne s takovým zápalem jako tenkrát..doufám,že se to právě díky tomu cos ted napsala za článek u mě změní a Blizzard opravdu do hry přidá moc vychytávek,že nebudu vědět kam dřív...

Zug 23.08.2016 11:21

Vanilla?Mám pro vás tři slova.Vaelastrasz. The. Corrupt.

Esperanta 23.08.2016 11:17

Zierry
To si lze snadno ověřit při vydání libovolného mmo, které je na začátku ve stejném stavu jako vanilla.
Vanillu přímo nezatracuji. Jen tvrdím, že lidé vzpomínají na ty pocity, které u toho měli, protože to bylo něco převratného, než na to, jaké to ve skutečnosti bylo a zda by je to bavilo i dnes.

Zierry 23.08.2016 11:14

Esperanta
Ano, většina Vanilla hráčů si přechovává ten pocit, kdy z toho byli nadšení, protože to bylo poprvé, co hráli něco takového. Ale neuvědomují si, že dneska už by to prostě nefungovalo. A že by je to ani nebavilo.
To si lze snadno ověřit při vydání libovolného mmo, které je na začátku ve stejném stavu jako vanilla.

Esperanta 23.08.2016 08:04

cerberos
Vanilla byla super,protože to bylo POPRVÉ...
Ano, většina Vanilla hráčů si přechovává ten pocit, kdy z toho byli nadšení, protože to bylo poprvé, co hráli něco takového. Ale neuvědomují si, že dneska už by to prostě nefungovalo. A že by je to ani nebavilo.

cerberos 23.08.2016 07:36

cerberos
no Ellendwayi! tos mě urazil,škoda,že nevidíš u mě datum ,kdy jsem WoW jsem instaloval,nediv se bylo to poprvé co jsem vstoupil do MORPG -světa,prožíval jsem déja-vú nebot jsem znal lore wowka nejen díky Warcraftu III,vím letání tam bylo možné až na 7O lvl,s příchodem datače BC,levelování velice pomalé i profese pomalé,ted jsem si dokonce vzpomněl že jsme měli i skill na zbraně kolikrát jsi s nima bouchl to se ti objevilo i v inventáří,wandky kouzlily dokonce.atd atd no urazil jsi mě...vanilla byla super,protože to bylo POPRVÉ...

cerberos 23.08.2016 07:25

cerberos
VANILLA SUPER,burnimg crusade ještě lepší,LICH KING zklamáním,Cataclysm jedna hrůza,Pandarie dobrá,Draenor ještě horší a LEGION.....? hlavní je že má láska JE V ČELE HORDY NO NENÍ TO NÁÁDHERNÉ ..CO tomu říkáte Forsakenčtí?.. FOR AZEROTH!

Ellendway 23.08.2016 07:05

cerberos
VANILLA SUPER,burnimg crusade ještě lepší,LICH KING zklamáním,Cataclysm jedna hrůza,Pandarie dobrá,Draenor ještě horší a LEGION.....? hlavní je že má láska JE V ČELE HORDY NO NENÍ TO NÁÁDHERNÉ ..CO tomu říkáte Forsakenčtí?.. FOR AZEROTH!
Předpokládám, že jsi jeden z hráčů, co Vanilla WoW viděli jen z rychlíku a v životě si neměl 60. level.

cerberos 22.08.2016 23:45

VANILLA SUPER,burnimg crusade ještě lepší,LICH KING zklamáním,Cataclysm jedna hrůza,Pandarie dobrá,Draenor ještě horší a LEGION.....? hlavní je že má láska JE V ČELE HORDY NO NENÍ TO NÁÁDHERNÉ ..CO tomu říkáte Forsakenčtí?.. FOR AZEROTH!

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet