WoW Classic: TBC & WotLK servery a další odpovědi na dotazy

  classic    vanilla    beta   

Přinášíme vám výtah ze dvou rozhovorů na téma World of Warcraft Classic. Prvního rozhovoru se účastnili WoW game director Ion Hazzikostas a senior game producentka Calia Schie. Druhý rozhovor byl s výkonným producentem Johnem Hightem a senior software inženýrem Omarem Gonzalezem.

 

Veškeré články ohledně WoW Classicu najdete v příslušné sekci. Souhrnný článek o Classicu včetně informací o betě či datu vydání si můžete přečíst zde.

 

Cesta vývoje Classicu

Myšlenka Classicu se podle všeho zrodila už poměrně dávno. Ion Hazzikostas se svěřil, že podobný projekt chtěli učinit skutečností už dlouhé roky, ale neviděli jasný způsob, jak jej zrealizovat – jak si poradit se všemi výzvami, jak převést prastarý software plný bugů na nové technologie tak, aby fungoval na moderním hardwaru. Za původní vanillou prý stojí desítky tisíc hodin práce, a představa, že by u veškerého tohoto obsahu měli zařídit funkčnost na moderních strojích, se zprvu zdála nereálná. Po prozkoumání řady možností se tým usnesl, že místo, aby se snažili znovu vytvořit obsah oněch desítek tisíc hodin práce, aby místo toho vzali moderního klienta, který funguje, a moderní serverovou architekturu, o které věděli, že je stabilní, a "naučily je, jak mluvit jazykem starých dat". Po pár týdnech testování bylo rozhodnuto: tohle půjde. Zvládneme to.

 

Ke Classicu každopádně vedla dlouhá cesta, během které bylo třeba důkladně prozkoumat logistiku, přesvědčit skeptiky a zmapovat vše, co tým na této cestě čeká. Ion podotkl, že tým při tom hodně motivoval zápal hráčů, s nímž se dožadovali vanilla serverů.

 

K odtajnění Classicu na BlizzConu podle Iona došlo neskutečně brzy (na poměry jiných WoW projektů). Důvodem bylo jednak to, že se hráči na vanilla servery neustále ptali a Blizzard je nechtěl klamat mlčením, neboť v tu dobu už Classic mapoval tak, jak bylo popsáno výše. Druhým důvodem k brzkému oznámení bylo to, že samotný tým byl nadšený z toho, co chystá, a chtěl se o toto nadšení podělit sse svými fanoušky.

Beta Classicu

Blizzard se rozhodl do bety pozvat jen malé množství lidí. Důvodem toho podle vývojářů je, že cílili na opravdové, dlouholeté hardcore fanoušky, u kterých mají větší jistotu, že betu využijí opravdu naplno a poskytnou mnoho feedbacku. Zároveň Blizzardu jde o to, aby beta testeři zhodnotili, nakolik je Classic autentický, a k tomu nejspíš chtějí (i když pravděpodobně ne výhradně) takové hráče, kteří hráli už vanillu.

Mimo samotnou betu však také proběhne několik stress testů, kam bude (logicky) přizváno mnohem větší množství lidí. Účelem stress testů je vyvinout na servery co největší zátěž, aby se ukázalo, co všechno servery vydrží.

O betě a stress testech najdete bližší informace zde. S množstvím lidí na serveru zároveň souvisí nová technologie, která bude aplikována v prvních týdnech po launchi Classicu – layering.

 

Jak moc ovlivňuje WoW komunita rozhodnutí ohledně Classicu?

Prý hodně. Někteří členové projektu, jako třeba senior game producentka Calia Schie, vanillu nehráli, a proto se nyní při práci na Classicu neobešli bez průzkumu toho, jaké to na vanille bylo. A v tom jim komunita poskytuje nedocenitelnou pomoc. Ačkoli většina rozhodnutí je jednoduchá – zkrátka nechat věci tak, jak byly v originální vanille –, občas se najdou subjektivní situace, kde je třeba učinit určité rozhodnutí a přistoupit k nějaké změně. V takových případech se hodí přihlédnout k instinktům komunity.

Další informace ohledně fází Classicu?

Již víme, že obsah Classicu vyjde v šesti fázích simulujících postupné vydávání obsahu ve vanille. Zatím je poměrně zřejmé, že Blizzardu se moc nechce vyslovovat jakékoli odhady ohledně toho, jaké mezi sebou budou mít jednotlivé fáze časové rozestupy. Když byl na to Ion Hazzikostas v rozhovoru dotazán, chvíli se nejistě kroutil a pak řekl, že druhá fáze by po první mohla přijít asi po několika měsících.

Jedním z důvodů zavedení fází je autenticita, aby obsah přicházel postupně tak jako v originální vanille. Druhým důvodem je, že Blizzard nechce, aby se hráči cítili pod tlakem, že musí power levelovat, pokud se chtějí podílet na aktuálním end-game obsahu. Zároveň nezveřejňují žádná přesná data vydání jednotlivých fází, protože chtějí, aby tento rozvrh vydávání obsahu zůstal flexibilní a aby s ním mohli pracovat, jak si to situace vyžádá – podle toho, jak rychle nebo pomalu se bude komunita prokousávat herním obsahem. Pokud dejme tomu jen malé procento guild vyčistí aktuální raid, nebude se nasazovat nová fáze, dokud většina hráčů nedokončí aktuální obsah. Blizzard nechce hráče připravovat o zážitek, kdy postupují vlastním tempem. A nebude tudíž nasazovat další fázi, dokud na ni nebudou hráči připraveni.

 

Battlegroundy v Classicu

Battlegroundy přijdou ve třetí fázi a budou cross-realm.

Existují nějaké plány na TBC servery nebo později i další datadisky?

Senior game producentka Calia Schie jako první věc po této otázce okamžitě zdůraznila, že primárně se chtějí soustředit na Classic a tedy na vanillu. Zároveň jsou prý ale "vždy otevření zpětné vazbě komunity". "Uvidíme, co z toho vzejde," konstatovala Schie. Výkonný producent John Hight na stejnou otázku řekl, že "jsou této možnosti otevření".

Pointa této reakce je víceméně stále stejná, jako když na tuto otázku v minulosti odpovídali vývojáři Classicu. V podstatě to (nejspíš) znamená, že pokud bude Classic dostatečně úspěšný a pokud se budou hráči dožadovat spuštění TBC/WotLK serverů se stejným zápalem, s nímž se dožadovali vanilly, je možné, že k tomu jednoho krásného dne dojde. A je docela pravděpodobné, že o WotLK servery by se hlásilo ještě mnohem větší množství lidí než o vanillu...

 

Kolik bude realmů a jak se budou jmenovat?

Realmy budou mít odlišná jména od realmů současného WoW, aby se vzájemně nepletly. Plánovaný počet Classic realmů zatím Blizzard neodtajnil, ale vývojáři hráče ujistili, že počet serverů se dá kdykoli navýšit, pokud se ukáže, že je to třeba.

Zároveň Blizzard dodává, že informací o jménech realmů se dočkáme, až se bude blížit vydání – tehdy bude vhodná doba na domluvy ohledně toho, na jakém realmu chcete hrát se svými přáteli nebo jaký realm se stane domovem CZ/SK komunity. Blizzard slibuje, že na tyto domluvy budeme mít dost času.

Budou některé služby ze současného WoW dostupné na Classicu?

WoW Token – ne.

Realm transfer – možná.

Classic bude samozřejmě začleněn do Battle.netu, takže hráči Classicu budou mít přístup k sociálním prvkům, které poskytuje Battle.net aplikace.

Nebudete si moci přidat do friend listu členy opačné frakce (pokud už s nimi nejste přátelé skrze Battle.net).

Bude dostupná funkce "appear offline".

 

ESport ve WoW Classic?

Žádné plány na zahrnutí eSportu nejsou, ale opět to prý záleží na zájmu komunity. Pokud prý Blizzard například uvidí, že lidé pořádají vlastní PvP turnaje a že je do toho zainteresováno velké množství lidí, rádi takové akce podpoří.


Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Batole 21.05.2019 17:14

Původní vanilku jsem nikdy nehrál a letos to bude mé poprvé, ale zajímala by mě jedna věc. Pokud se tady teda najdou takoví pamětníci. Existovalo už tehdy nějaké obchodování s goldy? Kdy hráči prodávali goldy za real peníze? Vedli jsem o tom nedávno diskuzi s kamarádem a co jsem se tak díval, člověk byl opravdu rád za sotva 500 zlaťáků. Pokud se tehdy obchodovalo s goldy, ta cena musela být 1:1 nebo snad i vyšší. Vím, že je to proti pravidlům, ale pouze ze zvědavosti se ptám jestli už to tehdy bylo na denním pořádku nebo to přišlo až později.

Martins911 22.05.2019 10:12

Vždy to šlo ale na cenu si už nevzpomenu

zahadum 22.05.2019 23:46

áno veľmi dobre to šlo....kto pozná slávnu postavu menom : Prandur tak tie svoje k pekným prachom si prišiel...

Lockdaar 20.05.2019 18:51

No já osobně bych projevil zájem maximálně ještě tak o BC servery, jelikož BC servery mi přijdou ještě jako jediné takové logické na udělání, protože to je taková vylepšená/lepší verze vanilly, od Wotlk a výš už je to takové to "modení" WoW, které známe dneska, čili tam takový smysl v dělání moc nevidím + na BC mám dodnes opravdu skvělé vzpomínky a zážitky, cokoliv výš je pro mě už zbytečností. I když jsem na Wotlk dosáhl svého raidovacího vrcholu a mám na něj vcelku také velmi dobré vzpomínky, tak už mě tahle expanze neláká natolik moc, abych si ji znovu zahrál jako třeba právě BC.

Kaspo 20.05.2019 19:22

WoTLK má potenciál v tom, že sa opäť v tvárou v tvár stretneš s LK, tú postavu ľudia milujú. Preto je to výhodné pre nich robiť.

Lockdaar 20.05.2019 21:05

@Kaspo chápu ale to mi osobně nepřijde jako to nejdůležitější na celý tý věci proč dělat Wotlk servery, důležitý je taky samotný gameplay a ten mi (když se na to teď s odstupem času dívám) nepřišel na Wotlk nějak naprosto skvělý - neříkám že byl špatný, to rozhodně nebyl, jen pro mě osobně ale není tak moc dobrý, abych si ho zahrál znova.

Morderon 20.05.2019 21:45

@Kaspo LK respektive celý WotLK content je stále ve hře. Osobně bych pokračoval maximálně na TBC servery kvůli pvp, pve mne tam už neláká. A co bych preferoval nejvíce je rozšířená vanilla, jak tomu mělo být v původních plánech. Údajně tuto možnost naznačili, aby ji vzápětí dementovali. Tož uvidíme...

Lockdaar 21.05.2019 12:12

@Morderon rozšířená verze vanilly zní celkem zajímavě, jen je tu ale otázka, jestli je to dobrý nápad - chci říct aby v tom pak nebyl zmatek a nepůsobilo to ve finále nějak divně, když by si pak třeba classic jel nějakým způsobem svou vlastní cestou a události v následujících datadiscích by přešel nebo ignoroval. Jestli něco takového není nějak už moc přehnané, nevím zatím úplně co si o tom myslet.
Záleží asi hlavně na tom, co přesně konkrétně by se tam rozšířilo nebo přidalo. Když by to byly nějaký drobnější věci jako třeba nějaký dung/bg atp. tak asi ok, ale nějaký raidy a něco většího, co by mohlo mít nějaký vliv na lore bych tam asi nedával, to už by se classic mohl hodně odklonit od své cesty následujících datadisků...

Kaspo 21.05.2019 12:48

@Lockdaar @Lockdaar WoTLK bol fajn, ale mal ten istý problém, čo Vanilla a TBC, a to, že ďalší obsah sa pridával pomaly a keď si mal všetko, nemal si čo robiť.
Jasné, na TBC si sa najprv musel prelúskať expením a potom grindiť rep., ale práve to, že tieto veci vo WoTLK neboli tak veľmi prítomné sa ľudom páčili. WoW sa stalo prijateľnejšie. Zober si to tak, na začiatku WoTLK ešte nebol RDF systém, čiže všetko fungovalo po starom, takisto aj bagde systém bol prevzatý z TBC a dokonca bol posunutý na vyššiu úroveň.
Ako si povedal je to iná hra, ale tá hra sa ľudom páčila a to sa odoprieť nedá, Blizzard to určite nebude robiť len preto, že si to ľudia vyžobrú, ale preto, že v tom budú zisky.
Niekto tu písal, že WoTLK je stále prítomný v súčasnom WoW, akože možno som zaspal dobu, ale myslím, že tak ako je WoTLK prítomný, tak je aj TBC.
Jediné, čo si spätne nezahráš je Vanilla, lebo Cata zmenila zóny.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet