Activision plánuje masivní propouštění zaměstnanců

  activision    blizzard   

Pro videoherní odvětví znamenal rok 2018 obrovské ztráty – na zisku i na popularitě. Celá řada velkých společností zaznamenala nevídané, často i padesátiprocentní pády v cenách akcií, a trpělivost fanoušků se stále stejnými, nijak neinovovanými hrami nebo nedodělanými produkty už taky není, co bývala. Nepřízeň osudu postihla Electronic Arts, Bethesdu a především Activision Blizzard. Jak už jsme konstatovali v článku o odchodu Mika Morhaima: je cosi shnilého ve státě Activision Blizzard. A bude jedině hůř.

 

Škrty v rozpočtu

Řekněme, že stojíte v čele Activision Blizzard a vidíte, jak vaše zisky dramaticky klesají. Co uděláte? Za a) důkladně se nad sebou zamyslíte, začnete vytvářet lepší produkty, budete víc dbát na vaši veřejnou image a začnete se zajímat o postoje komunity. Nebo b) propustíte pár stovek lidí, abyste někde ušetřili.

 

Kdo jste dali b), napište si bod. Přesně to totiž podle anonymního zdroje* hodlá Activision Blizzard příští týden oznámit. Propuštění zaměstnanci se údajně opravdu budou moci počítat na stovky a má jít o součást restrukturalizace firmy, zaměřené na centralizování některých funkcí a navýšení zisku.

 

Activision Blizzard, ač je jednou z největších herních vývojářských společností na světě, na konferenci v listopadu minulého roku přiznal, že některé jejich tituly, jako Overwatch nebo Hearthstone, zaznamenaly úbytek hráčů. A to se jim samozřejmě moc nezamlouvá. Proto se nyní podle všeho rozhodli k takovým radikálním krokům, jakým je propouštění stovek zaměstnanců – které jim jejich veřejnou image rozhodně moc nevylepší. Zároveň má ale Activision očividně dost peněz na to, aby si mohl dovolit nabídnout svému novému chief financial officerovi Dennisi Durkinovi štědrý příspěvek ve výši 15 milionů dolarů společně s jeho lednovým nástupem do funkce. Zároveň se už dříve proslechlo, že Activision se systematicky snaží zbavovat některých zaměstnanců, kterým nabídl odměnu až ve výši jejich celoročního platu, aby z firmy odešli a Activision mohl zaplnit klíčové pozice zaměstnanci, které tam on sám chce. Člověk musí přemýšlet, jak to doopravdy bylo s odchodem Mika Morhaima – byl Activisionu nepohodlný a také dostal zaplaceno, nebo se zkrátka už jen nemohl dívat na to, co Activision provádí? To se asi nikdy nedozvíme...

 

Finance rozhodují

A když už je řeč o novém chief financial officerovi, posviťme si na celé finanční oddělení Activisionu. Podle několika nedávno odejivších zaměstnanců Blizzardu získává finanční oddělení vliv, jaký nikdy předtím nemělo. "Lidé přes finance byli v Blizzardu často jedněmi z těch neviditelných funkcí, které existují, ale o ničem nerozhodují. A najednou je zvou na jednání," svěřil se anonymní zdroj*. "Mnoho rozhodnutí v současné době vychází od lidí přes business, přes marketing a přes finance. Existuje reálný konflikt mezi vývojáři a lidmi přes business. Strategická rozhodnutí vycházejí od lidí z finančního oddělení."

A tato rozhodnutí jsou prý malá (jako co bude v dárkových balíčcích na BlizzConu a kolik peněz jsou do nich ochotní nalít), ale i velká (jako např. jaká technologie se využije pro nový projekt). Pokud jsme se již dříve obávali, že v Activision Blizzardu začíná všechno být jen o penězích, teď to máme potvrzené.

 

Activision bad, Blizzard good?

Ač je to častá představa mnoha skalních fanoušků Blizzardu, osobně nechci striktně tvrdit, že Activision je "ten zlý" a Blizzard, chudáček malý, jenom trpí pod jejich krutovládou. Blizzard v poslední době také nedělá zrovna nejlepší rozhodnutí a některé své franšízy, kdysi pevné jako skála, vede do předčasného hrobu. (Moc jim, pravda, nepomáhá fakt, že mnoho lidí, kteří dělali Blizzard Blizzardem, jako Chris Metzen nebo právě Mike Morhaime, jsou již pryč.) Nicméně se zdá, že jsou tři zásadní věci, ve kterých má pravděpodobně prsty právě Activision: a těmi jsou Diablo Immortal, potažmo výrazný  přesun vývojářského úsilí k mobilním hrám, dále větší důraz na mikrotransakce a v neposlední řadě pravděpodobná snaha o to expandovat na východní trh, především do Číny. Ale rozeberme si to popořadě.

 

Copak vy lidi nemáte mobily?

Máme, ale to neznamená, že najednou přestaneme hrát na PC! To ale Activision Blizzard podle všeho moc nezajímá. Je totiž zajímá hlavně to, že v některých oblastech světa se mobilní hry hrají mnohem víc než v Evropě nebo v Americe. Ale nepředbíhejme.

 

Když Blizzard na BlizzConu 2018 oznámil, že další hrou z kultovní Diablo franšízy bude mobilní hra, u které navíc nejsou žádné plány pro verzi na PC, strhl na sebe vlnu posměchu a nevole. A místo toho, aby tento kolosální fail nějak rozumně vyžehlil – např. tím, že by oznámili, že Diablo Immortal nakonec bude i pro PC, nebo ještě lépe včasným potvrzením toho, že se chystá Diablo 4 –, hned druhý den se konala tisková konference, na které Allen Adham, výkonný producent a jeden ze zakladelů Blizzard Entertainment, a Wyatt Cheng, hlavní designer Diablo: Immortal, nadšeně vykládali o tom, že Blizzard vyvíjí celou řadu dalších mobilních titulů, které podle nich budou naprosto fantastické, a že na nich "pracují jejich nejlepší vývojáři". (Zde bych si dovolila připomenout, že to není tak dávno, kdy bylo několik vývojářů Heroes of the Storm přesunuto na "jiné projekty". Člověk nepotřebuje příliš vysoké IQ, aby odhadl, jaké to asi budou projekty.)

 

Activision ale liknavost západních fanoušků vůči mobilním hrám nemusí zajímat. A to z jednoho prostého důvodu: naberou si fanoušky jinde. Kde? Co třeba v zemi, kde třetina populace hraje mobilní hry? Kde je tolik hráčů, co v celé Americe a Japonsku dohromady? Ano, v Číně mají 459 milionů potenciálních zákazníků, kteří si jejich chystané mobilní hry rádi zahrají. A těch peněz z mikrotransakcí...!

 

Expanze na východní trh

Možná jste zaznamenali spíše úsměvnou zprávu, že Blizzard, ehm... znerfoval poprsí Jainy Proudmoore. Konkrétně na jejím portéru v Hearthstonu, kde dostala slušivé tílko, které teď cudně zakrývá její ženské přednosti. Copak, že by byli nějací social justice warriors zase triggered? U pět let staré hry? Navíc, kdyby takové stížnosti opravdu někdo vznesl, byl by toho jako pokaždé v takovém případě plný internet. Takže to asi nebude ono. Ale víte, kde nemají takové věci jako spoře oděné ženy nebo obecně vizuály, které "propagují nesprávné hodnoty", moc rádi? Ano, v Číně.

 

Možná si vzpomenete, že Čína na konci minulého roku zakázala hry jako Fortnite nebo PUBG kvůli "vulgárnímu obsahu", brutalitě nebo právě frivolnosti. Čína zároveň vydala seznam her společně s "doporučeními", jak tyto hry upravit, aby byly v Číně přijatelné. A na tomto seznamu nežádoucích her je i několik her od Blizzardu – World of Warcraft, Overwatch nebo Diablo. Jenže kdyby Blizzard začal masivně upravovat některou z těchto her podle čínských standardů, západní fanoušci by je sežrali zaživa. (Což se málem stalo Ubisoftu s jejich populární střílečkou Rainbow Six Siege, u níž měla vzniknout jediná, umírněná verze, přijatelná i pro čínský trh. Good guy Ubisoft si však vyslechl negativní zpětnou vazbu od svých fanoušků a od tohoto plánu ustoupil.) Ale Hearthstone? To jsou jen nevinné kartičky, tam si toho nikdo nevšimne! Omyl, lidé si toho všimli. Jen ne každý z nich si uvědomil, co za tím pravděpodobně stojí.

 

Mikrotransakce

Mikrotransakce jdou s mobilními hrami ruku v ruce, takže více mobilních her znamená i více peněz z mikrotransakcí. Měli jsme ale možnost zaznamenat i jiné zlověstné náznaky toho, že Activision Blizzard bude v budoucnu klást větší důraz na mikrotransakce. Blizzard kupříkladu na konci minulého roku rozeslal dotazník, určený pro Jižní Ameriku, kde se zajímal mimo jiné o zájem o mobilní hry, o mikrotransakce a o e-sport. Padaly zde otázky jako "Máte PC, konzoli, tablet nebo mobilní telefon?", "Máte přístup ke hraní mobilních her?", "Máte zájem o in-game koupě?" nebo "Kdyby neexistovaly žádné Blizzardem sponzorované Hearthstone turnaje, s jakou pravděpodobností byste Hearthstone dál hráli?"

 

Takže co nám z toho vyplývá? Jednak to, že Hearthstone dost dobře může potkat totéž, co Heroes of the Storm – zrušení Blizzardem financovaného e-sportu. Dále to, že Blizzard to s těmi mobilními hrami myslí opravdu vážně. V tomto ohledu je docela zajímavé, že se neptají "Chcete mobilní hry?", ale "Máte k nim přístup?" (Je poměrně úsměvné, že tahle otázka se v podstatě doslova ptá na "Do you guys have phones?") A otázka na in-game koupě hovoří sama za sebe...

A ne, než se zeptáte – Blizzard se v tomto dotazníku ani v nejmenším nezajímal o to, CO by na své hře měli podle svého názoru vylepšit. Tento průzkum nebyl ani v nejmenším zaměřen na vylepšení našeho zákaznického zážitku. Jeho vyznění v podstatě bylo "Jak moc je pravděpodobné, že z vás vytáhneme nějaký prachy?"

 

V kontextu všeho výše řečeného (rostoucí vliv finančního oddělení apod.) je vidět, že Activision zkrátka nevidí hráče ani fanoušky. Vidí jenom naše peněženky. Těžko to může někoho překvapit, ale je smutné vidět, jak se vrší jeden důkaz za druhým.

 

Shrnutí

Tak si to shrňme. Activison Blizzard se ve velkém zbavuje a nejspíš i nadále bude zbavovat zaměstnanců, orientuje se na východní trh a hodlá vytvářet obsah, který mu tam vynese velké peníze, a nejspíš se nás chystá zahltit ještě více mikrotransakcemi. A to bez sebemenšího ohledu na názory jejich stávajících fanoušků.

Hry Activisionu rozhodně nekralují hernímu průmyslu, hry Blizzardu, které mu kdysi kralovaly, ztrácejí čím dál tím víc věrných fanoušků a propadají se na žebříčcích oblíbenosti. Activision to ale trápit nemusí, protože oni mají vizi jasnou. Západní hráči je sice možná budou nenávidět, ale pokud ti východní budou hrát jejich mobilní hry, bude všechno v pořádku.

Nemálo hráčů tajně doufá v to, že Blizzard Entertainment bude následovat příkladu Bungie, vývojáře Destiny, který se od Activisionu nedávno odtrhl. I kdyby se to ale opravdu někdy v budoucnu mělo stát, do té doby v tom Activision a Blizzard jedou spolu. A my se musíme mít na pozoru, aby nás někdejší náklonnost k Blizzardu příliš nezaslepila.

 


 

* Některé zdroje zmíněné v tomto článku jsou anonymní, neboť zaměstnanci, a to ani bývalí, nejsou o mnoha interních záležitostech oprávněni hovořit s tiskem a mohli by se za poskytnuté informace také snadno ocitnout před soudem.

 

 

Zdroje

Propouštění zaměstnanců

CFO a příspěvek 15 mil. dolarů

Activision přebírá kontrolu nad Blizzardem?

Finanční oddělení Activisionu

Dotazník o mobilních hrách a mikrotransakcích


Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

HonkL 11.02.2019 19:36

Jak to pomalu pozoruji ten vývoj herního průmyslu tak se mi to vůbec nelibí. Možná jsem hold stará generace nebo fakt nevím Chápu že není se trh zaměřuje většinou na lidi 10-20let ale já 20+ už to vidím jinak. Zase chápu to že Activision je firma a jde jí jenom o zisky

Oisin 10.02.2019 14:22

Hádal bych brzký příchod nového ingame shop mounta (cokoliv s namontovanými křídly) a vsadím se, že v brzké době přijdou nové, placené transmogy.
A upřímně, chování Activisionu není to nejsmutnější. Nejsmutnější je fakt, že i v téhle smutné době se najdou lidé, kteří Activision Blizzard tak horlivě brání. To prostě nechápu. S*rou vám na hlavu a vy jim děkujete. Nejsem z těch, kteří křičí WoW is dead game, ale notááááák snad už i ti nejvěrnější fanoušci si museli všimnout, že se děje něco špatného. Hele a na obránce Acti/Blizz mám dotaz: když se opravdu a hluboce zamyslíte, co DOBRÉHO jste z toho jako hráči měli naposled?
Kdyby to nebylo tak smutné, asi bych se nad tou hloupostí smál. Herní společnost pohřbívá sama sebe, protože už nechápe hráče.

Joe 10.02.2019 14:41

Tak oni ty ingame shop mounty dělaj protože je lidi horlivě kupujou, kdyby je nekupovali tak by je nedělali ale holt když se najde mamrd kterej za 25éček koupí lítající prase tak se pak nemůžem divit

Oisin 10.02.2019 17:10

@Joe Hej, to právě nevím. Nikde na netu jsem nenašel statistiky prodejnosti. Prase je primárně pro východní trh kvůli roku prasete a ve zbytku světa to zase takový hit nebude. Nevěřím tomu. WoWko už nehraju, používá někdo ingame shop mounty? Nebo je jen kupuje do sbírky? Spíš jsem to myslel tak, že akcie jim drasticky klesají, Diablo je v komatu, Destiny se odtrhlo, HoTS bylo odpojeno od přístrojů, Overwatch stagnuje v obsahu (Fornite + teď přišel hitový Apex) a oni potřebují snadné prachy. K tomu slouží ingame shop. Hele a ještě jeden můj typ: v brzké době bude ve shopu možnost odemknutí allied races za prachy. A jestli se pletu, tak sežeru svoji podložku pod myš.

Bellatrix 10.02.2019 18:05

@Oisin Co vím, tak ano, in-game mounti se prodávají docela dost. Ale statistiky na to nemám, jenom usuzuju z komentářů lidí různě po netu, čili nic směrodatného. Prostě jen celkový dojem, že je o ně mnohem větší zájem, než bych čekala. Nikdy jsem nepochopila tuhle posedlost mounty...

Šéfredaktor WoWfan.cz

Joe 10.02.2019 19:07

@Oisin Ingame shop mounty používá právě dost lidí, jen za dnešek jsem jich napočítal tak 50 nevim co na tom lidi vidí, každej má 300mountů a stejně je to asi málo

Martins911 10.02.2019 19:59

@Joe sice hezký že máš 300 mountů ale kolik z nich je opravdu unikátních co se týče vzhledu vetšina jich je 7 v různým nátěru

kritik 10.02.2019 22:53

Najdou se lidi co to budou do krve branit i tyhle litajici prasata a podobny zhovadilosti, protoze to pry hru nijak neovlivnuje, ze je to jen kosmeticky doplnek.

Ale to neni tak uplne pravda ze to hru neovlivnuje, jiste ze vam to nepomuze do raidu/mythic+ grupy/pvp grupy kdyz to budete mit, ale ovlivnuje to hru jako celek. Jendak kdykoliv kdy se prida neco do storu, stoupne cena wow tokenu a to uz vas primo ovlivnuje pokud si platite wowko pres toto, kvuli nejakymu stupidnimu litajicimu mickey-mousovi musite platit vic.

Dalsi vec je psychologicka stranka veci, pokud budou pridavat porad vic a vic mikrotransakci ve hre kde platite mesicni poplatky a jednou za 2 roky je potreba koupit datadisk a komunita je v tom bude podporovat tak to muze zajit jeste dal a muzem se za chvili divit co vse bude ve storu.

Kdyz jim to ale budou lidi bojkotovat jako to nastesti dela vetsina( jsou statistiky tech starsich store mountu podle armory ma je asi 10% lidi) 90% zapornych reakci u oficialniho videa novyho store mounta, tak je to snad trosku pribrzdi, aby ve storu nebylo uplne vsechno.

Meli by si uvedomit ze ted bojujou o duveru nas kteri jsme jim jeste zbyli jako verny "zakaznici" a pridavani dalsich veci do storu hodne lidi akorat nas*** a muzou prijit i o ty posledni verny ...

Valohran 10.02.2019 23:36

@Oisin Zrovna létající liška i prase jsou hodně časté, když člověk chvíli stojí u expedičního nebo warfrontového stolku, tak jich i na evropských serverech napočítá dost. Stejně tak byli jednu dobu populární ty lodě za sub a tajný Hivemind mount a na Argent Dawnu jedou PvP hroši. Unikátní mounti rozhodně táhnou, očividně těm lidem za to peněz líto není. Imho je to pro online realitu podobně statusová věc, jako v offline světě třeba značkový boty nebo baťoh.

kritik 11.02.2019 20:24

@Bellatrix
Nasel jsem toto https://www.worldofwargraphs.com/global-stats/mounts , ale ted v tom najit store mounty :-) Pokud koukam dobre nejvic ma winged guardian 18%, vzhledem k tomu ze tento mount je ve hre uz od cata, tak to neni zas tak moc, ale ty posledni 2 nejnovejsi store mounti tam nejsou, ale presnejsi cisla asi nikde nenajdem.

Lockdaar 10.02.2019 10:59

Striktně nesouhlasím s celým Activisionem a vůbec se mi jejich jednání nelíbí - a stále nadějně doufám, že se od nich Blizzard jednou konečně odtrhne a stane se zase samostatným, pokud je to ještě vůbec možné.
Ale mám-li se na tohle celé dívat nezaujatě, tak jejich snahu investovat do mobilních her asi bohužel chápu - MMO žánr každým rokem umírá víc a víc (a nejen ten ale i strategické a jím podobné žánry jsou na tom obecně blbě) a právě tenhle žánr byl tím hlavním pilířem celého Blizzardu, díky čemuž byly tak úspěšní, ale bohužel jak můžeme vidět dnes, z MMO je dneska spíše už jen přežitek s malými zisky a kravatové oddělení z Activisionu si to podle tržeb uvědomuje a proto se snaží prosadit na mobilních hrách, jenž jsou z hlediska PC hráčů podřadná platforma, ale z hlediska finančního to je asi dnes zlatý důl napěchovaný mikrotransakcemi. Věřím, že když by to bylo naopak a MMO žánr by byl výdělečný, tak se do mobilních her cpát asi nebudou. Nehledě také na to, že zlatá herní ideologie, která fungovala na principu Buy to Play aneb "plať za hraní a nebudeš nijak zvýhodněn nebo znevýhodněn - budeš na stejné úrovni jako ostatní" je v dnešní době F2P a mikrotransakcí asi už i středověký pojem..
Vinit Activision můžeme oprávněně z mnoha věcí, ale na vině je hlavně taky dnešní (de)generace hráčů zralá na převýchovu, která celý tenhle podřadný mobile gaming podporuje a má o něj zájem. A nejde bohužel jen o mobilní hry, podívejte se, co dneska lidi hojně hrajou - třeba Fortnite a podobný herní chemikálie. Dal jsem si osobně ten čas a zkusil jsem ten Fortnite pochopit a pak ho možná i zkusit, jelikož se o tom všude hodně psalo a tak mě to celkem zajímalo jak to funguje - ale celá ta herní ingame logika, že skáčete z nějakýho lítajícího autobusu do nějaký zóny, kde po sobě střílíte a skáčete po nějakých částech mostu, který se před vámi (nevím jak) objevuje, se mi zkrátka příčí a bylo mi už kvůli tomuhle jasný, že se tak daleko nedostanu, abych si to zahrál - znechucením jsem si musel odplivnout a odkaz na stažení jsem hned odstranil. Dají se v tomhle nesmyslu vůbec navazovat nějaký sociální vazby a interakce jako např. ve WoW nebo v něčem podobným? Přijde mi, že celý ten herní aspekt je postaven na tom primitivním stylu "logni se, postřílej rychle co nejvíc nepřátel, vylootuj a logni se znova". Ale zas chápu, že takovýhle bezduchý, jednoduchý a nenáročný styl s grafickým typem, jaký to má, je přesně dokonale cílený na tu skupinu lidí, která to hraje a právě asi proto je to tak úspěšný...
Já začínal s WoW v roce 2006, kdy mi bylo kolem 14 let a vím, že s prominutím taková sračka jako Fortnite a obecně takovýhle typ žánru jaký to má by mě nebavil ani v takovýmhle nízkým věku, který jsem tenkrát měl a na který je to i vývojáři evidentně záměrně cílený...

Necris_ 10.02.2019 13:16

Paci sa mi ako si to zhodnotil, s tym Fortnite suhlasim, dovod preco som to ani neskusal je ta bezduchost a ziadna socializacia ako bolo hlavne v Classic WoW, ktore dufam dopadne dobre a Activision sa do toho nebude srat.

cerberos 10.02.2019 07:59

ACTIVISIONE jdi už se svými nápady do PRDELE a nekaž nám hru kterou milujeme a kterou většina z nás víc jak 10 let ji hraje na ty tvoje mobilní sračky ti akorát serem , už jenom kvůli tomu budeš mít na svědomí mnoho lidí kvůli zdraví a nedej bože na životě ,protože mnoho z nich budou kvůli tobě jen čučet a čučet do mobilu s tvými posranými hry zdechni a nech Blizzard plavat ať si dělá to svoje...…..

Rekrash 10.02.2019 09:34

Opravdu inteligentní komentář

Valohran 10.02.2019 01:32

Souhlasím, že podle všeho se Actiblizz rozhodl zaměřit na čínské publikum a mobilní hry, protože tam má větší možnost růstu. Zatím myslím, že mu euroameričtí a počítačoví hráči vydělávají dost na to, než aby se jich rovnou zřekl. Nicméně, nedivil bych se, kdyby další jeho hry postihl stejný osud jako HotS, zrušení e-sportů a míň obsahu. Snad kromě WoWka, tam mi přijde že naopak poslední dobou roste komerční podpora raidování, BoD world first byl prakticky e-sport, takže tam se to vyvíjí spíš opačným směrem.
U toho obsahu nemůžu moc porovnat, Legion jsem sledoval jen z dálky, zatím BfA podle ohlasů hráčů a fórech vypadá spíš slaběji (nebo je obsah minimálně roztahanější a tak místo příběhových kapitol někdy pocitově vyzní jako vícero příběhových odstavců). Ale BfA bylo naplánované před pádem akcií velkých herních studií, než měli nějaké extrémní důvod šetřit, takže myslím, že je to spíš vina nešťastných koncepčních rozhodnutí. Pokud uvidíme nějaké změny iniciované krizí AAA her ve WoWku, tak imho nejdřív v patchi 8.3 nebo dalším datadisku.
Celkově zatím ten dopad na WoWko vidím minimálně, ale jedno mi ty zprávy o postupném přeorientování Actiblizzu na jiný trh nejsou, takže jsem rád, že o tom WoWfan informuje. To pomyšlení, že jednou naše oblíbené hry skončí nebo přestanou být takové, jaké je známe a máme rádi, není příjemné, ale je to reálná možnost. Ale pokud se časem WoWko změní tak, že už mě nebude bavit, bez výčitek ho vypnu a přejdu k jiným hezkým hrám, kterých je spoustu - nebo k jiným koníčkům. Takže se svým způsobem nedivím, že se herní studia snaží získat širší hráčskou základnu, protože nejspíš nejsem jediný, jehož loajalita ke konkrétní hře není neochvějná

Joe 09.02.2019 23:30

“A na tomto seznamu nežádoucích her je i několik her od Blizzardu – World of Warcraft, Overwatch nebo Diablo. Jenže kdyby Blizzard začal masivně upravovat některou z těchto her podle čínských standardů, západní fanoušci by je sežrali zaživa.”

Sorry ale WoW je pro čínu upravenej od vanilly, stačí vyhledat kdekoliv, jejich wow vypadá dost jinak než náš. Asi špatně informovaná autorka která hledá jen to co chce hledat

Bellatrix 09.02.2019 23:54

Neboj, jsem si toho vědoma, že existuje čínská verze WoW. Ono by stačilo kliknout na ten zdroj, který je tam k tomu přiložený.

Šéfredaktor WoWfan.cz

Joe 10.02.2019 11:39

@Bellatrix Dobrá, omluva na mé straně

Morderon 09.02.2019 21:40

Mno, věrohodných spekulací spousta poskládaných tak, aby nám v závěru autorka sdělila, že se firma snaží maximalizovat zisky, tedy se chová tržně. Nic nového pod Sluncem. Zajímavé, že autorka nevyvodila ještě jeden závěr. Orientuje-li se firma na nové trhy, znamená to, že staré považuje buď za přesycené, nebo neperspektivní...
Vezmeme-li to popořadě, MMO trh stagnuje dlouhodobě a jediným stabilním titulem je WoW, zde moc prostoru k růstu není. MOBÁm kraluje LoL a DotA, Blizz se dlouho snažil prorazit s HotS, které částečně zabil sám pro mě nepochopitelnými změnami. Žánr strategií též dlouhodobě stagnuje, proto si také myslím, že Sc3 a W4 v dohledné době neuvidíme. Místo toho bude remaster W3, u něhož se domnívám, že neskončí dobře, neboť v gameplay nejspíš nepřinese nic nového, kampaně už lidi (ne)jednou hráli a grafika vypadá otřesně (subjektivní dojem). Zbývá tak Diablo, RoS sice byla zajímavá hra, nicméně kdo to dnes ještě hraje? Pár lidí na začátku sezony, u nichž marně hledám motivaci, proč bych měl vůbec zakládat další postavu. S Diablem 4 bych to tedy žhavě také neviděl. Pakliže by měli nápady na inovace, proč je nevtělili do druhé expanze D3? Datáč mohli napálit za plnou cenu s polovičními, třetinovými náklady než nový titul. Samozřejmě za předpokladu, že nechystají D4 na enginu D3, nicméně pak to těžko nazývat D4. Zbývá tak Hearthstone, který mne upřímně nikdy nezajímal. Ve své podstatě to ani není počítačová, ale multiplatformová hra. Overwatch neznám, nebudu hodnotit. Na základě toho, co se z té hry objevilo v HotS, bych se toho ani nedotkl. Vůbec bych se nedivil tomu, kdyby Blizz provedl analýzu své hráčské základny a s hrůzou by zjistil, že je stará. Že v mladé generaci (řekněme 12-20 let) má naprosto zoufalé zastoupení a starší hráči z časových důvodů odcházejí nebo hrají méně. Když jsem s WoW začínal, bylo mi 14 let, nyní mám o 12 let více. Pamatuji, jak polovina školy alespoň chvíli hrála WoW, bylo to prostě kůl. Frčí některá z Blizz her mezi mládeží dnes? Je to nevím, už do ní nepatřím. Orientace na nové trhy se tak hned jeví v poněkud jiném světle...Podobně jako v případě článku se jedná o mou velmi omezenou a vzhledem k nedostatku dat metodologicky velmi nedokonalou analýzu, nicméně to platí i pro článek samotný.
PS: Skutečně byl D: Immortal oznámen na Blizzconu 2017?

Bellatrix 09.02.2019 23:55

Nikoho nenutím, aby to viděl stejně. Myslím, že zdrojů je tam přiložených dost, aby si o tom udělal každý vlastní obrázek. A já budu jedině ráda, pokud nemám pravdu v tom, co je v článku řečeno. Je to totiž dost temná vize.

Šéfredaktor WoWfan.cz

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet